کد خبر: ۶۷۱۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۳

پزشک خانواده در ایستگاه انتظار!

طرح «پزشک خانواده» در حالی راه خود را از دو استان مازندران و شیراز آغاز کرد که به دلیل تخصیص نیافتن بودجه کافی در ایستگاه انتظار متوقف شده است.
به گزارش شیرازه، خبرگزاری سینا نوشت: طرح "پزشک خانواده" پس از پیگیری‌های بسیاری که در طول دولت دهم صورت گرفت با تصویب قوانین و دستورالعمل‌های مختلف سرانجام در 20 تیرماه 91 در مراسمی با حضور دکتر مرضیه وحید دستجردی (وزیر بهداشت وقت) و برخی مسئولان بهداشت و درمان کشور کار خود را به صورت آزمایشی در محدوده‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران و شبکه‌های بهداشتی درمانی ری، اسلامشهر و مراکز جنوب تهران آغاز کرد.

این طرح در‌‌ همان آغاز مشکلات بسیاری داشت که باعث مخالفت بسیاری از صاحب نظران و مسئولان بهداشتی کشور شده بود؛ به طوری‌که آن‌ها معتقد بودند اجرای این طرح در شهرهای بزرگ نه تنها مفید نیست؛ بلکه زیان بار هم خواهد بود.

در واقع نگرانی مسئولان از این بابت بود که این طرح به دلیل نبود بودجه مالی مناسب برای اجرا با شکست مواجه خواهد شد که البته نگرانی آن‌ها بی‌مورد هم نبود چرا که اکنون نبود منابع مالی، مهم‌ترین دلیل مسکوت ماندن این طرح گزارش شده است.

به همین دلیل وزارت بهداشت برای رفع این مشکل چاره‌ای اندیشید و تصمیم گرفت پزشک خانواده را در مرحله دوم به صورت آزمایشی تنها در دو استان مازندران و فارس اجرا کند؛ و بر اساس آن نسخه 02 طرح پزشک خانواده شهری را سازمان نظام پزشکی کشور به کلیه سازمان‌های نظام پزشکی کشور به منظور نظر خواهی فوری ارسال کرد.

بر اساس این نظرخواهی اجرای این طرح به صورت آزمایشی در این دو استان با مخالفان بسیاری همراه بود و دلیل محکمی بر پایلوت ماندن این طرح در دولت یازدهم شد.


* تامین نشدن منابع مالی کمر طرح "پزشک خانواده" را شکست
این موضوع به قدری اهمیت داشت که بسیاری از نمایندگان مجلس نیز به مخالفت با اجرای این طرح برخواستند. شهلا میرگلوبیات، عضو کمسیون بهداشت و درمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سینا درباره مشکلاتی که موجب متوقف شدن طرح پزشک خانواده شده است، می‌گوید: این طرح در دو استان شیراز و مازندران به صورت آزمایشی اجرا شد اما به دلیل مشکلات مالی، مسئولان هنوز نتوانسته‌اند آن را به طور کامل اجرا کنند.

وی نبود برنامه ریزی مناسب برای تامین منابع مالی را یکی دیگر از مشکلات اجرای طرح پزشک خانواده می‌داند و ادامه می‌دهد: برای اجرای صحیح یک برنامه در درجه اول باید پول وجود داشته باشد در زمان دکتر دستجردی تغییراتی در برنامه پزشک خانواده از جمله الکترونیکی کردن پرونده‌های سلامت در مناطقی از تهران اجرا شد که عملا مسکوت ماند و باعث متوقف شدن برنامه پزشک خانواده شد.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمسیون بهداشت و درمان نیز در گفتگو با خبرگزاری سینا نبود بودجه کافی را مهم‌ترین دلیل توقف برنامه پزشک خانواده در دولت یازدهم می‌داند و می‌گوید: اجرای طرح پزشک خانواده به منظور کمک به بیماران برای رسیدگی بهتر به آنها طرحی بود که در دولت دهم کلید خورد اما متاسفانه نبود بودجه مناسب برای اجرای آن باعث پایلوت ماندن این طرح شده است.

این انتقاد‌ها و در پی آن دریافت نشدن بودجه برای اجرایی شدن طرح پزشک خانواده واکنش وزیر بهداشت را در پی داشت. او پس از هجمه انتقاد‌ها نسبت به برنامه‌های نا‌تمام این وزارت‌خانه در گزارشی که در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت و درمان (وبدا) منتشر کرده از نگرانی‌های خود از برخی تنگ نظری‌های مسئولان نسبت به حوزه سلامت گفته بود: نمی‌دانم چرا عده‌ای سعی می‌کنند بودجه وزارت بهداشت را متورم نشان دهند؛ در حالی که ما از بودجه عمومی رتبه چهارم را در میان سایر وزارت‌خانه‌ها داریم.

وی گفته بود: امسال اعتبارات ما حداکثر بین سه تا پنج درصد و آن هم در صورتی که تخصیص‌ها به موقع باشد رشد داشته ولی همچنان مجلس باید تایید کند تا مشکلی ایجاد نشود. انضباط مالی هیچ دستگاهی به اندازه وزارت بهداشت شفاف و درست نیست.

تامین نشدن منابع مالی همیشه مهم‌ترین بهانه وزارت‌خانه‌ها برای ادامه ندادن طرح‌های در دست اجرای آنها در دولت‌های مختلف بوده و هست اما نباید فراموش کرد که برنامه‌های اجرایی وزارت بهداشت رابطه بسیار مستقیمی با جان مردم دارد و این موضوع باید در جایگاه مهم‌ترین مساله در دستور کار مسئولان کشوری قرار گیرد؛ چرا که طرح پزشک خانواده دسترسی عمومی به خدمات سلامت را افزایش می‌دهد و موجب کاهش هزینه‌های بیمارستانی و درمانی بیماران می‌شود.

اما در این میان آن‌طور که علی سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری فارس انجام داده می‌گوید: اجرای این طرح نیازمند تلاش گروهی مسئولان است، ما برای اجرای طرح پزشک خانواده مشکلات فراوانی داریم و می‌دانیم که باید اصلاحاتی بر روی آن انجام شود اما در این راه باید برای رفع مشکلات به تکلیف قانونی خود عمل کنیم.

او معتقد است: این طرح باید به تدریج اصلاح شود و در این راستا بازنگری در آموزش پزشکی و تربیت پزشک خانواده ضروری است. اهمیت اجرای طرح پزشک خانواده در تداوم آن است و هم اکنون رضایت مردم از اجرای این طرح مشاهده می‌شود.

طرح پزشک خانواده همانند سایر طرح‌ها نتایج مثبت و منفی در بر دارد که نظر موافقان و مخالفان بسیاری را به خود جلب کرده است. با اجرای این طرح مراجعه مردم به بیمارستان‌ها کاهش می‌یابد و تنها در صورت نیاز با مشورت پزشک خانواده خود به پزشکان متخصص ارجاع داده می‌شوند که باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود.

دکتر سید حسن هاشمی قاضی‌زاده، وزیر بهداشت در سفر اخیر خود به استان فارس، یکی از دو استان مجری برنامه پزشک خانواده شهری در کشور با اشاره به ایجاد تغییرات جدی در برنامه پزشک خانواده در طول شش ماه آینده گفته بود: آموزش طب عمومی در آینده تغییر می‌کند، به طوری که اساس خدمات سلامت، نظام ارجاع باشد؛ در تلاش هستیم زیرساخت‌ها برای این برنامه فراهم شود.

وزیر بهداشت معتقد است: اجرای برنامه پزشک خانواده با استانداردهای بین المللی از جمله نیازهای مهم کشور است؛ بنابراین باید تلاش کنیم علی رغم اینکه نظرات مختلفی درباره این طرح وجود دارد، این برنامه را در طول پنج تا 10 سال آینده استقرار دهیم.

نارضایتی مسئولان فارس و مازندران از اجرای آزمایشی طرح پزشک خانواده
صحبت‌های وزیر بهداشت بیانگر این است که اجرای طرح پزشک خانواده به صورت کامل در کشور یکی از موضوعات مهم این وزارت‌خانه است که برای دستیابی به آن با وجود مشکلات فراوان، همچنان امیدوارانه به کار خود ادامه می‌دهند.

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس پس از سفر وزیر بهداشت به استان فارس در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری خانه ملت انجام داده؛ گفته بود: اگر وزارت بهداشت قادر به اجرای سراسری طرح پزشک خانواده نیست چرا برای مردم آزادی عمل قایل نمی‌شود و تنها گروهی از مردم باید تاوان آزمون و خطاهای وزارت‌بهداشت را بدهند.

این عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت به این طرح گفته بود: اگر مسئولان نمی‌توانند دلیل منطقی و قابل قبولی ارایه دهند که چرا این طرح را دو سال به صورت آزمایشی قرار داده‌اند و مشکلات آن حل نمی‌شود، معلوم است که مشکلات به قدری بزرگ هستند که حل شدنی نیست. چرا که اگر طرح، طرح خوبی بود باید به شکلی تعمیم داده می‌شد که همه مردم بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

دکتر سید نصرالدین قاضی زاده، مسئول بسیج جامعه پزشکی استان مازندران این طرح در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سینا پس از سفر وزیر بهداشت به این استان با انتقاد از اینکه مهم‌ترین موضوعی که وزارت بهداشت در اجرای برنامه‌های خود در نظر نمی‌گیرد، میزان رضایتمندی مردم است، می‌گوید: حرف ما در حوزه سلامت این است که نباید کاری کنیم که مردم ناراضی باشند.

وی می‌افزاید: در برنامه پزشک خانواده که حدود دو سال پیش مرحله اول آن به صورت آزمایشی اجرا شد؛ به دلیل کافی نبودن تعداد پزشکان مردم نارضایتی‌های بسیاری دارند. با توجه به ساعت کاری که برای پزشکان در این طرح در نظر گرفته شده بود، بیماران سرپایی وقتی به پزشک مراجعه می‌کردند به دلیل حضور نداشتن پزشک در مطب نارضایتی آن‌ها را دو چندان کرده بود.

قاضی‌زاده با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت می‌گوید: در طرح تحول سلامت به دلیل فرانشیزی که به برخی افراد تحت پوشش بیمه تعلق می‌گیرد، رضایت نسبی را شاهد هستیم. در طرح پزشک خانواده وقتی بیماران سرپایی به پزشک خود مراجعه می‌کنند باید بخشی از هزینه درمان را به صورت آزاد پرداخت کنند، در حالی که بیماران اورژانسی به دلیل بستری شدن در بیمارستان‌های دولتی هزینه‌های درمانشان بسیار کم می‌شود؛ این موضوع خود باعث شده رضایت 50 تا 60 درصدی میان بیماران اورژانسی به وجود بیاید.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
رسول
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳
0
استان شیراز!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!1انحصارطلبی شیرازیها تا کجا!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!