کد خبر: ۶۷۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۴

هجوم ویلاسازان خاص به منطقه کِلِستان/ ساختمان هایی که از کوه بالا می روند!

در مواردی ساخت ویلاها از دامنه ها نیز بالاتر رفته است و دیدن خود کوه ها را نیز با مشکل مواجه ساخته است.
به گزارش شیرازه، رشد فزاینده و سریع محدوده شهری شیراز به سمت شمالغرب این کلانشهر و وجود منطقه ویژه اقتصادی و در کنار آن مکان یابی شهر سلامت شیراز باعث افزایش ارزش زمین های منتهی الیه شمالغرب شیراز بخصوص منطقه کِلستان شده است.

عصر شیراز نوشت: شهر سلامت شیراز قرار است در زمینی با وسعت 922 هکتار در خارج از محدوده های شهر شیراز و سپیدان ولی از نظر تقسیمات شهری در محدوده شهر صدرا (منتهی الیه شمالغرب شیراز) و به ویژه حریم فاز دوم اجرایی آن احداث شود. این اراضی در مرز مشترک دو شهرستان شیراز و سپیدان قرار دارد ولی مهمترین این تقسیمات که تاثیرات بسزایی بر طرح دارد، استقرار این محدوده در منطقه ویژه اقتصادی شیراز می باشد. این شهر سلامت  از شمال به جاده سپیدان و گویُم متصل می باشد، این منطقه با نام های کِلِستان و چهل چشمه نیز شناخته می شود. این شهر سلامت عمدتاً با شهرک قلات همسایه  می باشد.

از سوی دیگر منتهی الیه شمالغرب شیراز و منطقه کِلستان به دلیل قرار گرفتن در دامنه های کوهستانی دارای آب و هوای بسیار عالی و محیط زیست بِکر نیز می باشد، از همین رو ساخت و ساز باغشهرها و ویلاهای خصوصی در این منطقه طی سال های اخیر به شدت افزایش یافته است؛ این مسئله تا جایی پیش رفته ایت که عملا دامنه کوه های شمالغرب شیراز و بالاتر از آن کم کم در حال تبدیل شدن به ویلاهای خصوصی افراد خاص است.

البته تمام این ساخت و سازها را با یک شاخص نمی توان سنجید، گرچه تعدادی از این ساخت و سازها دارای مجوزهای قانونی هستند اما رشد سریع محدوده شهری شیراز به سمت شمالغرب، لزوم بازنگری در قوانین اعطای مجوز ساخت و ساز در این مناطق را بیش از پیش یادآوری می نماید. از سوی دیگر عزم و قاطعیت مسئولان در مبارزه با پدیده زمین خواری و کوه خواری در شمالغرب شیراز نیز بیش از پیش مورد نیاز است؛ پدیده کوه خواری، موضوعی است که طی سال های اخیر و پس از مسئله زمین خواری، مرسوم شده است! در همین زمینه، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولان و فعالان حفظ منابع طبیعى، محیط زیست و فضاى سبز شهری (۱۳۹۳/۱۲/۱۷ ) اشاره داشته اند: «حالا بحث زمین‌خواری، یواش‌یواش شده کوه‌خواری! بنده گاهی که میروم ارتفاعات شمال تهران و نگاه میکنم، انسان واقعاً خیلی متأسّف میشود. بارها من در دیدار با مسئولین شهری و مسئولین دولتی و مانند اینها  این مسائل را در میان گذاشته‌ام. خب تلاش هم کرده‌اند لکن قاطع باید برخورد کنند. مسئولین باید در مقابلِ این سوءاستفاده‌کننده قاطعیّت به‌خرج بدهند؛ عُرضه باید به‌خرج بدهند؛ نگذارند فلان آدمِ سوءاستفاده‌چی با شیوه‌های مشخّص [سوءاستفاده کند]».

رشد فزاینده و سریع محدوده شهری شیراز به سمت شمالغرب این کلانشهر و وجود منطقه ویژه اقتصادی و در کنار آن مکان یابی شهر سلامت شیراز باعث افزایش ارزش زمین های منتهی الیه شمالغرب شیراز بخصوص منطقه کِلستان شده است. البته این منطقه هنوز به بافت شهری شیراز ملحق نشده است اما پیش بینی می شود این همسایۀ نزدیک در آینده ای نه چندان دور به بافت شهری شیراز بپیوندد. همین مسائل باعث توجه افراد خاص به این منطقه شده است. این روزها در هنگام عبور از جاده های شمالغرب شیراز بخصوص منطقه کِلستان شاهد سربرآوردن ویلاهای خصوصی بر دامنه کوه ها هستیم، در مواردی ساخت ویلاها از دامنه ها نیز بالاتر رفته است و دیدن خود کوه ها را نیز با مشکل مواجه ساخته است، این که این حجم ساخت و ساز با مجوزهای قانونی انجام می شود یا بدون مجوزهای قانونی شاید موضوعی باشد که به مسئولان استان فارس و شیراز باز می گردد، اما اگر همین طور پیش برود آنچه برای شهروندان شیراز باقی خواهد ماند آرزوی نگاه به منظره دامنه های طبیعی شمالغرب شیراز، بدون ویلاهای خصوصی افراد خاص در سال های آینده خواهد بود. شمالغرب شیراز مجموعه ویلایی افراد خاص می شود؟

 

 

 

 

 

 


نظرات بینندگان