کد خبر: ۶۹۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز:

شهرداری گزارش هزینه‌ کرد درآمد برنامه‌ های نوروز را نمی دهد/ ما خود را به کوچه علی چپ می‌زنیم!

پارسایی با بیان اینکه اجرای سیاست‌گذاری کمیسیون‌ها از وظایف شهرداری است، اظهار امیدواری کرد که به این مهم دقت شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز بیکاری را اصلی‌ترین مشکل شهروندان و دغدغه مسئولین عنوان و اظهار کرد: تقریباً در همه محافل و مجالس بحث اشتغال مطرح می‌باشد و مسئولین، مردم و جوانان جویای کار همه از بیکاری شاکی هستند و خدا می‌داند چه کسی باید جوابگو باشد!

بهرام پارسایی در نطق قبل از دستور خود در نود و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز با طرح این پرسش که آیا ارزش یک شهر به معابر و خیابان‌ها و تقاطع‌های شهر است، تصریح کرد: ارزش واقعی یک شهر به حرمت انسان‌های آن شهر است و برای حل مشکلات جامعه، حفظ حرمت مردم و ایجاد اشتغال به‌طور جدی نیاز به باور توسعه گردشگری داریم.

وی با بیان اینکه بیشترین مراجعین مردمی به شورای شهر جوانان تحصیل کرده جویای کار می‌باشند نه شاکیان مشکلات ترافیکی شهر، خاطرنشان کرد: چند روز قبل پدری به شورا مراجعه نمود و آنچنان بغضی در گلو داشت که برای هر انسانی جانسوز بود و می‌گفت با حقوق کارمندی سه فرزند خود را به مدارج عالی علمی رسانده ولی اکنون که فارغ التحصیل شده‌اند با چشمان خود می‌بیند که مثل گل در حال پژمردن و نابودنی هستند. آیا ما و دیگر دست اندر کاران در قبال این جوانان مسئول نیستیم؟

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه هرکس به سهم خود اخلاقا مسئول است که برای ایجاد اشتغال کوتاهی نکند، گفت: در رأس همه مجلس شورای اسلامی با قانون‌گذاری در حمایت از ایجاد اشتغال، قانون کارآمد و نتیجه بخش نه قوانین صوری و بی‌اثر؛ همچنین دولت و شورای شهر نیز به سهم خود در راستای ایجاد اشتغال مسئولیت داریم.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز ورود هر گردشگر را موجب اشتغال ۵ نفر دانست و گفت: امروزه در دنیا ثابت شده است که صنعت گردشگری می‌تواند باعث توسعه و اشتغال‌زایی گردد و با بررسی‌های علمی و تجربی ثابت شده که صنعتی پاک و کم هزینه است اما ضعف شدید قوانین در حمایت و توسعه این صنعت و عدم باور بسیاری از مسئولین باعث شده گردشگری که بزرگ‌ترین پتانسیل کشور و استان و شهر شیراز می‌باشد در حد شعار باقی بماند.

پارسایی بیان کرد: توصیه‌های اکید سران نظام، مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و مسئولین ارشد استان اعم از نماینده ولی فقیه در فارس و استاندار فارس یا به گوش ما‌ نرسیده یا اینکه خود را به کوچه علی چپ می‌زنیم!

وی از اینکه شهرداری در تحقق بودجه گردشگری سال گذشته عملکرد خوبی نداشته است، اظهار تاسف کرد و افزود: تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری توسط شهرداری بدون مهیا کردن مقدمات صنعت گردشگری و تحول چهره شهر نتایج مطلوبی نخواهد داشت.

پارسایی عدم مدیریت واحد شهری و بد‌تر از آن عدم هماهنگی در شهرداری و نداشتن سیاست واحد در حوزه گردشگری را نگران کننده دانست و گفت: شهردار شیراز از پهن کردن فرش‌های رنگی زیر پای سرمایه گذاران بخصوص در بخش گردشگری می‌گوید اما دیگر مدیر شهرداری معتقد است شهرداری هیچ وظیفه‌ای در این قبال ندارد!

وی صنعت گردشگری را از برنامه‌های اصلی توسعه کشور عنوان و اظهار کرد: از دست‌اندرکاران می‌خواهم کلان‌نگر بوده و در پی تضعیف صنعت گردشگری نباشند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به ماده ۷۶ وظایف شورای اسلامی و آئین نامه اجرائی ماده۱۵۶ قانون برنامه توسعه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: تشویق و ترغیب مردم در خصوص گسترش مراکز گردشگی، تفریحی، ورزشی و فرهنگی با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط از وظایف و اختیارات شورا است و در آئین نامه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها مصوب هیأت وزیران شهردار مرکز استان به عنوان عضو اصلی کارگروه گردشگری و میراث فرهنگی معرفی شده که این‌ها حاکی از وظیفه شهرداری در توسعه امور گردشگری است.

پارسایی با طرح این پرسش که وقتی ثابت شده است توسعه صنعت گردشگری می‌تواند مشکلات بیکاری جامعه ما را حل کند چه دلیلی در مخالف با آن وجود دارد، تاکید کرد: بودجه شهر باید در راستای حل مشکلات شهروندان و حفظ حرمت انسان‌ها و دادن اعتماد به نفس به جوانان شهر صرف شود نه فقط مباحث عمرانی؛ گیریم تمام چهارراه‌ها را تقاطع زدیم اما با داشتن جوانانی بیکار و جامعه‌ای افسرده و هزاران مشکل اجتماعی چه ارزشی دارد؟

وی پایتخت فرهنگی ایران و سومین حرم اهل بیت(ع) بودن شیراز را باعث مباهات و افتخار هر ایرانی دانست و افزود: جایگاه شیراز نه تنها برای مردم این سرزمین که برای اهالی علم و ادب جهانی شناخته شده است چنانچه گوته یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان و شعرای غرب بر روی نقشه جهان، جهت ایران و سپس شیراز را مشخص می‌نمود و در حال تعظیم به حافظ مقدس درود می‌فرستاد یا اینکه یکی از بزرگ‌ترین معماران غرب به‌نام آلور التو با توجه به‌شناختی که از جایگاه هنر در شیراز و ایران داشت در چند دهه پیش طراحی موزه هنرهای معاصر و صلح را انجام داد که خود باعث حضور وزیر امور خارجه فنلاند در سال گذشته در شیراز گردید بنابراین باید توجه کرد که شیراز شهر راز و هزاران افتخار تاریخی و مذهبی است که قیاس آن با شهرهای بی‌ریشه و بزه کار بسیار عجیبی می‌باشد! و مردم شیراز بر اساس شرافت و انسانیت و عرق ایرانی و اسلامی نگران طرح این مباحث هستند.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز با تصریح اینکه اگر مسئولین استانی و کشوری گردشگری را خوب و به روش درست تبلیغ کنند درآمد خوبی نصیب کشور می‌شود، گفت: وجود و تأسیس کمیسیون گردشگری نشان از همت و عزم شورای شهر در توسعه گردشگری دارد ضمن اینکه توسعه گردشگری و ایجاد زیرساخت‌های آن بدون حضور بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست و یک نظر سنجی از فعالان حوزه گردشگری و مرور مصوبات کمیسیون نشان از اقتدار و نیاز به وجود کمیسیون تخصصی گردشگری و زیارت دارد و اگر این کمیسیون در شورای گذشته تأسیس می‌شد قطعاً اکنون وضعیت بهتری داشتیم.

پارسایی با بیان اینکه اجرای سیاست‌گذاری کمیسیون‌ها از وظایف شهرداری است، اظهار امیدواری کرد که به این مهم دقت شود.

وی ضمن درخواست از شهردار شیراز برای ارائه گزارشی از نحوه هزینه‌کرد و انجام بودجه‌های گردشگری در سال ۹۳ و ۹۴ خاطرنشان کرد: بیشتر از یک ماه پیش هم درخواست هزینه‌کرد درآمد برنامه‌های نوروزی را از شهرداری داشتم که تا کنون گزارشی ارائه نگردیده است.

نظرات بینندگان