کد خبر: ۶۹۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
معاون دانشجویی دانشگاه شیراز:

علت بیماری دانشجویان «شیگلا» بود اما علوم پزشکی کتبا جواب نداده است/ با تراکم شدید در خوابگاه‌ها مواجه هستیم

دکتر مجید موحد گفت: در زمینه خوابگاه‌ها به‌ویژه خوابگاه متاهلین با کمبود امکانات مواجه هستیم.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه،معاون دانشجویی دانشگاه شیراز ضمن دعوت از خیرین برای مشارکت در ساخت خوابگاه‌های دانشجویی گفت: فقط برای نصف دوره تحصیلی دانشجویان دوره دکترا خوابگاه متاهلی در نظر گرفته شده که اکنون بسیاری از دانشجویان متاهل مقطع دکترا در صف انتظار دریافت خوابگاه متاهلی هستند و این درحالی است که برای ساخت و ساز خوابگاه دانشجویی بودجه نداریم و ضرورت دارد خیرین نیز در راستای رفع این نیاز اساسی جامعه که افزایش ازدواج‌های دانشجویی را هم در پی دارد با دانشگاه همکاری کنند.

دکتر مجید موحد با اذعان به اینکه پیگیری‌های دانشگاه جهت جذب کمک‌های خیرین تا کنون نتیجه‌ای در بر نداشته است، اظهار کرد: ما از یک طرف ازدواج دانشجویی را تبلیغ و ترویج می‌کنیم و از طرف دیگر هم باید بتوانیم حداقل امکانات را برای آنان فراهم کنیم که در زمینه خوابگاه‌ها به‌ویژه خوابگاه متاهلین با کمبود امکانات و بودجه مواجه هستیم.

وی فرسودگی را بزرگ‌ترین معضل خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه شیراز عنوان و اعلام کرد: قدیمی‌ترین خوابگاه دانشگاه شیراز ۴۵ و جدید‌ترین خوابگاه ۲ سال عمر دارد که برای تعمیر، تجهیز و ساخت خوابگاه‌های مورد نیاز به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

موحد با بیان اینکه عمر متوسط خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه شیراز ۳۵ سال است، گفت: بزرگ‌ترین خوابگاه دانشجویی کشور خوابگاه شهید مفتح در ۱۳طبقه است که ۱۸۰۰دانشجو در آن ساکن و نماد و سمبل خوابگاه‌های سراسر کشور می‌باشد.

معاون دانشجویی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذارانی که برای ساخت خوابگاه‌های خودگردان اقدام کنند، دانشگاه شیراز زمین در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و طی یک قرارداد طولانی مدت خوابگاه را از آن‌ها اجاره می‌کند.

به گفته وی، تعداد کل دانشجویان دانشگاه شیراز ۱۹هزار نفر است که ۱۳هزار نفر از این تعداد روزانه و حدود ۶هزار نفر خوابگاهی هستند که ۲هزار و ۳۵۰نفر ساکن خوابگاه پسران، ۲ هزار و ۳۵۰ نفر ساکن خوابگاه خواهران و ۱۵۰ خانواده ساکن خوابگاه متاهلین در پردیس ارم هستند.

موحد تعداد کل خوابگاه‌های دانشگاه شیراز را ۲۳ باب خوابگاه با متراژ ۹۹ هزار مترمربع اعلام و تصریح کرد: از این تعداد ۱۴ باب خوابگاه مجردی دخترانه با متراژ ۳۱هزار مترمربع، ۶ باب خوابگاه مجردی پسرانه با ۵۹ هزار مترمربع و ۳باب خوابگاه متاهلی با ۹هزار مترمربع مساحت می‌باشد.

به گفته وی ۱۱۰ دانشجوی غیرایرانی دانشگاه شیراز در خوابگاه ایران‌سرا و دو دانشجوی غیر ایرانی در خوابگاه متاهلین ساکن هستند.

معاون دانشجویی دانشگاه شیراز ضمن اذعان به اینکه با تراکم شدید در خوابگاه‌ها مواجه هستیم، گفت: در سال‌های قبل شاهد روند افزایش بی‌رویه دانشجو بودیم درحالی که به تعداد خوابگاه‌ها افزوده نشد و این باعث شد که در اتاق یک‌نفره، دو یا سه دانشجو ساکن شوند.

موحد با بیان اینکه اکثر خوابگاه‌های دانشجویی دخترانه دانشگاه شیراز قدیمی و میراث تاریخی قبل از انقلاب است، تاکید کرد: تعمیر خوابگاه‌های دخترانه به دلیل کهولت سن در اولویت است و تلاش می‌کنیم وضعیت رفاهی و امکانات خوابگاه‌های دخترانه را ارتقاء دهیم که در این راستا دو سالن ورزشی در پردیس ارم و محوطه خوابگاه دختران احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه امکانات بدنسازی و ورزشی در خوابگاه‌ها فراهم شده است، گفت: سالن ورزشی بزرگ و سرپوشیده با هزار و ۶۰۰مترمربع مساحت ویژه خواهران تا چهار ماه‌ آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

این مقام مسئول در دانشگاه شیراز همچنین اعلام کرد که اولین پیست تارتان وزارت علوم دور زمین چمن دانشگاه شیراز در پاییز سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد که دومین پیست تارتان در استان فارس است.

معاون دانشجویی دانشگاه شیراز با بیان اینکه حوزه بهداشت و درمان دانشگاه کارگاه‌های آموزشی مختلفی از جمله پیشگیری از اعتیاد، کنترل خشم و استرس را در طول سال تحصیلی برگزار می‌کند، گفت: طی ۶سال گذشته مرکز مشاوره دانشگاه شیراز در بین مراکز مشاوره دانشگاه‌های وزارت علوم عنوان بر‌تر را کسب کرده است که در سال تحصیلی ۹۳-۹۴ تاکنون ۴۹۰ کارگاه روان‌سنجی، ۹۹۴ جلسه مددکاری و ۸۶۵ جلسه روان‌درمانی و مشاوره در خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها داشته است.

موحد در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارشی از خدمات رفاهی دانشگاه شیراز به دانشجویان پرداخت و گفت: بیش از ۴میلیارد تومان در ۶هزار و ۵۱۲ فقره به دانشجویان دانشگاه شیراز در سال تحصیلی جاری وام داده شده است که از این تعداد ۴هزار و ۷۹۴ مورد وام تحصیلی، ۵۲۰مورد وام ضروری، ۷۸۳ مورد وام شهریه، ۱۱۰ مورد وام ودیعه مسکن، ۲۶ مورد وام زیارت، ۱۳۴ مورد وام ازدواج، و ۱۶۸مورد وام ویژه دکترا بوده است.

وی با بیان اینکه سالانه تعداد دو میلیون پرس غذا در دانشگاه شیراز سرو می‌شود، گفت: روزانه به طور میانگین ۸ هزار پرس غذا با یک‌پنجم قیمت به دانشجویان داده می‌شود و بقیه هزینه به صورت سوبسید از طرف دولت به دانشگاه پرداخت می‌گردد.

معاون دانشجویی دانشگاه شیراز با تصریح اینکه عمر آشپزخانه‌های دانشگاه حدود ۳۰تا ۴۰سال است و به لحاظ بهداشتی ممکن است احساس ناامنی وجود داشته باشد، اظهار کرد: اولویت فعالیت‌های عمرانی در تابستان برای تعمیر آشپزخانه‌هاست که تغییرات اساسی می‌یابد.

موحد در پاسخ به سوالی درخصوص بیماری دانشجویان در چندماه قبل و مبنی بر اینکه چرا تاکنون نتیجه آزمایشات و علت بیماری از سوی دانشگاه اعلام نشده است، پاسخ داد: علت بیماری دانشجویان به صورت شفاهی عامل میکروبی شیگلا اعلام شده ولی علیرغم پیگیری دانشگاه شیراز از سوی آزمایشگاه مربوطه و دانشگاه علوم پزشکی هیچ جواب مکتوبی اعلام نشده است.

وی تعداد دانشجویانی که دارای علائمی دال بر مسمومیت بودند را حدود ۳۱۱ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۹۶ نفر در بیمارستان و سایرین در مرکز بهداشت دانشگاه درمان شدند که دانشگاه شیراز برای رفع این موضوع ۱۰روز درگیر مسومیت‌های میکروبی غذایی دانشجویان بود.

معاون دانشجویی دانشگاه شیراز با بیان اینکه این بیماری در اصفهان و سیستان و بلوچستان هم از طریق سبزی‌های آلوده شیوع پیدا کرده بود، خاطرنشان کرد: دانشگاه شیراز جهت پیشگیری از بیماری از هر نوع سبزی، سالاد و مواد غذایی که باز باشد خودداری و از مواد پاستوریزه استفاده می‌کند.

نظرات بینندگان