کد خبر: ۷۰۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۴

امنیت انتخابات هم به مذاکرات گره خورد!

رئیس ستاد انتخابات کشور در اظهاراتی ضدامنیتی ادعا کرد انتخابات آتی مجلس و خبرگان متاثر از شرایط مذاکرات است.
به گزارش شیرازه، وطن امروز نوشت: هنوز ساعتی از تاکید حسن روحانی مبنی بر عدم دخالت دولت در انتخابات آتی مجلس و خبرگان نگذشته بود که محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور در اظهاراتی ضدامنیتی ادعا کرد انتخابات آتی مجلس و خبرگان متاثر از شرایط مذاکرات است و تمدید مذاکرات یا عدم توافق هسته‌ای بر امنیت انتخابات تاثیر خواهد گذاشت.

محمدحسین مقیمی دیروز شنبه در همایش فرمانداران سراسر کشور این ادعای عجیب را مطرح کرد. مقیمی که رئیس ستاد انتخابات کشور است در ابتدای سخنان خود توصیه‌هایی مبنی بر عدم ورود دولتی‌ها در انتخابات مطرح کرد و در ادامه در حمایت از تفکر اعتدالی گفت: تفکر اعتدالی منبع تعامل است، لذا مدیران دولت اعتدال باید تعاملگران شایسته‌ای باشند و با گروه‌های سیاسی، احزاب، نهادهای اجتماعی و کانون‌های فرهنگی در تعامل باشند.

رئیس ستاد انتخابات کشور اعتدال را راه و روشی برشمرد که تلاشی عقلانی در جهت حفظ و صیانت از گفتمان اعتدال به شمار می‌رود و در این زمینه بیان داشت: میراث انقلاب صرفا در یک جناح یا جمعیت خلاصه نمی‌شود بویژه در شرایطی که آن جریان‌ها همه میراث را در خود و با خود بدانند و بین خود و دیگران دیواری از نشنیدن برقرار کنند که در این شرایط اعتدال به مثابه راهی می‌شود در جهت بهره‌گیری از همه میراثی که از جامعه دریغ شده است.

به گزارش نسیم، مقیمی در ادامه این سخنانش اظهار داشت: اگر منطق اعتدال بر گفت‌وگو حاکم باشد که هست، فرمانداران و مدیران دولت اعتدال باید پرچمداران گفت‌وگو و عقلانیت باشند و مطالبات مردم را بشنوند تا آنجایی که حق است پذیرفته و در مواردی که خلاف این تصور است مشکلات را با زبان اقناع و احترام برطرف کنند.

رئیس ستاد انتخابات کشور سپس درباره امنیت انتخابات گفت: باید با اخلالگران و برهم زنندگان نظم عمومی بشدت مقابله شود. عدم توافق یا تمدید مذاکرات بر امنیت انتخابات ما اثرگذار است. البته مقیمی در انتها ضمن تأکید بر لزوم پرهیز از جانبداری و دیدارهای غیرضروری از سوی فرمانداران و مقامات اجرایی در سطح منطقه با داوطلبان مطرح شده متذکر شد: تحت هیچ شرایطی اجازه ندهیم از امکانات دولتی، بیت‌المال و امکانات عمومی در اختیار نهادها و ارگان‌هایی از جمله شهرداری و دهیاری و تریبون‌هایی از جمله نمازجمعه علیه یا له فردی استفاده شود.

از  شورای روابط خارجی آمریکا تا ستاد انتخابات
اظهارات عجیب مقیمی درباره تاثیرپذیری امنیت انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان از مذاکرات در حالی است که از مدت‌ها قبل موضوع سوءاستفاده از مذاکرات هسته‌ای برای تاثیرگذاری بر انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی مطرح شده بود. برخی اظهارنظرهای عجیب برخی دولتی‌ها درباره انتخابات آتی باعث ایجاد این دغدغه شده بود اما آنچه سرآغاز علنی کردن این ماجرا یعنی مرتبط کردن مذاکرات  هسته‌ای و انتخابات را کلید زد؛ کسی نبود جز جواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی!  مهرماه سال گذشته، جواد ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا حضور یافته بود تا درباره موضوع مذاکرات هسته‌ای با آنها گفت‌وگو کند.
 در این جلسه، هاله اسفندیاری، مدیر بخش مطالعات خاورمیانه موسسه غیردولتی وودرو ویلسون و یکی از همکاران جورج سوروس در پروژه ایران، نیز حضور داشت. در این جلسه، هاله اسفندیاری از جواد ظریف درباره تاثیر مذاکرات بر شرایط داخلی ایران پرسید.

 اسفندیاری پرسید: «دکتر ظریف، خیلی متشکرم. آیا شکست در مذاکرات هسته‌ای بر سیاست خارجی ایران تاثیرگذار خواهد بود؟ اگر بله، چگونه؟ تاثیر این شکست بر سیاست داخلی چطور؟ البته می‌دانم که این حوزه مربوط به شما نیست.» و ظریف اینگونه به او جواب داد: «بی‌تردید همینطور است زیرا ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا ۱۶ ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ دهند. قبلا در تعامل و مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با جامعه بین‌المللی در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، توافق‌هایی کردیم که تلاش‌های ما برای عملکرد شفاف، از جانب اتحادیه اروپایی رد شد، البته باید توجه داشت که اتحادیه اروپایی به تنهایی فعالیت نمی‌کرد و افرادی در کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا مانع از هرگونه توافق شدند، همانطور که حالا هم کسانی هستند که نمی‌خواهند هیچگونه توافقی حاصل شود قطع نظر از اینکه مفاد آن چه باشد. در آن زمان مردم با انتخاب رئیس‌جمهوری متفاوت (احمدی‌نژاد) به دلیل شکست (در مذاکرات) در واقع به ما پاداش دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد! (خنده حضار)، حالا من بار دیگر زنده شده‌ام (خنده حضار). به نظر من، در انتقال پیامی که جامعه بین‌المللی و بویژه غرب می‌خواهد به ایران منتقل کند باید بسیار دقت کند. باید دید تعامل از جانب ایران و تلاش ایران برای باز بودن و نگاه به آینده داشتن با پاسخ مثبت مواجه می‌شود یا اینکه بار دیگر، رد می‌شود. من فکر می‌کنم مردم ایران پاسخ خود را در صندوق‌های رای نشان خواهند داد.»

 این نخستین اظهارنظر مذاکره‌کنندگان درباره دغدغه‌های انتخاباتی خود بود. همین اظهارنظر نگرانی‌هایی جدی در کشور ایجاد کرد و اکنون با این اظهارات رئیس ستاد انتخابات کشور که امنیت انتخابات را متاثر از نتیجه مذاکرات دانسته، نگرانی‌ها افزایش خواهد یافت.
نظرات بینندگان