کد خبر: ۷۰۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۵ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۴
پای درس مدرّس

تکه ای از تاریخ که خواندنش به نمایندگان مجلس توصیه می شود/ قیمت ایران چقدر است؟

روزهای سخت جمهوری اسلامی خواهد گذشت و عملکرد مجلس نهم در مواجه به پیچیده ترین پرونده ایران اسلامی در تاریخ ثبت خواهد شد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، چرا آیت الله مدرس، مدرس شد؟ در دورانی که خیلی ها از ترس رضا شاه جرات حرف زدن نداشتند آیت الله مجلس نشین، طرح استیضاح شاه ایران را به همراه برخی از نماینده ها دنبال می کرد. آیت الله سید حسن مدرس در مقابل قرارداد 1919 که استقلال ایران را زیر سئوال می برد و زمینه دخالت انگلیس در ارتش و امور مالی ایران را به دنبال داشت ایستاد.

در منابع تاریخی آمده است: «روزی پس از تنظیم قرارداد 1919، وثوق الدوله به دیدن مدرس در منزلش آمد و در حالی که عده ای حضور داشتند به او گفت: «شنیده ام شما با قرارداد تنظیمی بین ما و دولت انگلیس مخالفت کرده اید!» آقا فرمود: «بله»
وثوق الدوله گفت: «آیا قرارداد را خوانده اید؟» فرمود: «نه»
وثوق الدوله گفت: «پس به چه دلیل مخالفید؟»
آقا فرمود: «قسمتی از قرارداد را برای من خوانده اند، جمله اولش که نوشته بودید دولت انگلیس استقلال ما را به رسمیت شناخته است، آقا! انگلیس کیست که استقلال ما را به رسمیت بشناسد؟ آقای وثوق! چرا شما این قدر ضعیف هستید!»
وثوق الدوله گفت: «آقا به ما پول داده اند!»
شهید مدرس فرمود: آقای وثوق الدوله، شما اشتباه کرده اید، ایران را ارزان فروختید!»
به گزارش شیرازه، اگر امروز 290 نماینده مجلس شورای اسلامی به شخصیتی مانند آیت الله مدرس مباهت و افتخار می کنند حتما می دانند که مدرس اگر مدرس شد به خاطر ویژگی هایی نظیر شجاعت و شهامت، بصیرت، صراحت کلام و مخالفت با امتیاز طلبی بیگانگان بوده است.

 اما انگار بار دیگر تاریخ در حال تکرار است. به بهانه مباحث هسته ای جمهوری اسلامی را پای میز مذاکره کشاندند تا در صورت امکان خواسته های خود را به مردم ایران تحمیل کنند. دولت بنا به نوع نگاه و راهبردی که در سیاست خارجی دارد، مذاکرات را علیرغم تهددیدات و کج دهنی طرف های غربی به ویژه آمریکا پیش می برد. «جان کری وزیر خارجه آمریکا» و «جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا» طی اظهارنظرهایی در اواسط اردیبهشت ماه ضمن تهدید کشورمان باز هم از وجود «گزینه نظامی» صحبت کردند. علاوه بر آن کار دیه درآوردن طرف های مذاکره به جایی رسیده که بازرسی از مراکز نظامی و مصاحبه - بخوانید بازجویی - از مسئولان و دانشمندان ایرانی را هم در لیست خواسته هایشان گنجانده اند. دریادار علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی سرلیست این تقاضای آمریکایی ها قرار می گیرد! تا باز هم ثابت شود که پر رویی و وقاحت دشمنان ایران اسلامی پایان ندارد. همه این ها در حالی است که هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با طرح «سه فوریتی مبنی بر  توقف مذاکرات تا قطع تهدیدات آمریکا» مخالفت می کند.

اوباما، که پیش از این در مقابل کنگره و سنا به خاطر مذاکرات ایستاده بود بالاخره تسلیم شد و "طرح بازبینی توافق هسته‌ای ایران" را که به کنگره اجازه می‌دهد نظر رد و یا تأیید خود را درباره توافق هسته‌ای احتمالی بین ایران و گروه 1+5 اعلام کند، امضا کرد و آن را تبدیل به قانون ساخت.

روزهای سخت جمهوری اسلامی خواهد گذشت و عملکرد مجلس نهم در مواجه با پیچیده ترین پرونده سیاست خارجی ایران اسلامی در تاریخ ثبت خواهد شد. بی شک آیندگان نیز درباره رفتار مسئولان بویژه نمایندگان مجلس قضاوت خواهند کرد. امید آن می رود که با تیزهوشی و بصیرت مسئولان دولت و مجلس برگ زرین دیگری باشد در آرشیو تاریخ انقلاب. ان شاءالله

نظرات بینندگان