کد خبر: ۷۰۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۴

سنگ بزرگ «حذف یارانه 55 میلیون ایرانی» نشانه نزدن است؟!/ کاسه «چه کنم» هدفمندی در دست دولت

عملکرد دولت تدبیر و امید خصوصا در حوزه اقتصادی نشان دهنده نوعی انفعال و بی برنامگی است که متولیان امر نمی توانند حتی یک تصمیم کارشناسی شده را انجام دهند و عواقب آن را هم بپذیرند.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، «ما احتیاج داریم به اقدامات شجاعانه. یکی از چیزهائی که من در مورد این دولت خدا را شکر میگویم، همین است که شجاعت اقدام وجود دارد. با تردید، با تزلزل، با ترس و لرز نمی شود کارهای بزرگ را انجام داد؛ لازم است با شجاعت وارد شد. البته شجاعت به معنای بیگدار به آب زدن نیست. بررسی ها باید انجام بگیرد، فکر صحیح باید بشود، وقتی به نتیجه رسیدیم، بدون تردید و تزلزل بایستی اقدام کنید. «وشاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوکّل علی اللَّه»؛ مشورت هایت را بکن، بررسی ها را بکنید، جوانب را خوب بسنجید، وقتی به نتیجه رسیدید، آن‌وقت به خدا توکل کنید و وارد میدان بشوید. این شجاعت لازم است». ۱۳۸۶/۰۴/۰۹

این بخشی از صحبت های رهبر معظم انقلاب در تیرماه سال 86 است. شاخصی که دولت نهم و دهم علی رغم همه انتقادهای ریز و درشت در عمل به آن موفق بود. البته اقدام شجاعانه به معنی بی گدار به آب زدن نیست، بلکه سنجیدن همه جوانب کارشناسی یک موضوع و نادیده گرفتن برخی ملاحظات شخصی و جناحی است. یعنی پذیرفتن عواقب ناشی از اجرای کار.

بنای مقایسه نیست اما عملکرد دولت تدبیر و امید خصوصا در حوزه اقتصادی نشان دهنده نوعی انفعال و بی برنامگی است که متولیان این امر گرفتار ملاحظات و مصلحت سنجی های حزبی و جناحی شده و نمی توانند فارغ از این مسائل حتی یک تصمیم کارشناسی شده را انجام دهند و عواقب آن را هم بپذیرند.

به عنوان مثال، هدفمندی یارانه ها؛ اگر چه این قانون در دولت گذشته کلید خورد و فاز اول آن اجرا شد اما امروز اجرای سلیقه ای این طرح، نوعی سردرگمی را برای مردم ایجاد کرده است. طفره رفتن دولت تدبیر و امید از زیر بار مسئولیت حذف یارانه پر درآمدها علی رغم باز بودن دست دولت، از آن دست مصلحت سنجی های گروهی است که ضرر و زیان آن دقیقا متوجه مردمی است که قرار بود یارانه هدفمند بگیرند.

حتما زیاد شنیده اید که دولت چند میلیون نفر از یارانه بگیران ثروتمند را از لیست خود حذف کرده است. اخیرا هم طیب نیا اقتصادی ترین وزیر کابینه راستگویان گفته است: «دولت سعی دارد، ۳۰ هزار میلیارد تومان از منابع یارانه‌ها را آزاد کند.» کارشناسان می گویند این یعنی 55 میلیون نفر از دریافت یارانه محروم می شوند.  این در حالی است که دولت از شناسایی۱۰ میلیون نفری را که خود وعده داده بود عاجز است و منفعلانه اعلام می کند ما چگونه اقشار مرفه جامعه را بشناسیم؟!

مشخص است دولتی که نمی تواند یا نمی خواهد برخی اقشار مرفه تابلودار! را شناسایی کند، چگونه می خواهد عواقب حذف 55 میلیون نفر از یارنه بگیران را بپذیرد؟! آیا این مصداق همان ضرب المثل «سنگ بزرگ نشانه نزدن است» نیست؟!

واقعیت ها نشان از آن دارد که دولت یازدهم بنا بر قول و وعده هایی که به مردم داده بود برای این که هم چرخ کارخانجات بچرخد و هم سانتریفیوژ ها توفیق خاصی به دست نیاورده است. هنوز نتوانسته کار بزرگ و تاثیرگذاری برای مردم انجام دهد. روحیه منفعلانه و محافظه کاری و مصلحت سنجی های حزبی در تیم اقتصادی دولت شاید مهمترین موانع به حساب بیاید و در نتیجه از اقدام دل گرم كننده به منظور بهبود وضعيت اقتصادي مردم خبری نیست. اگرچه برخی اقدامات دولت توانسته آرامش نسبی بر بازار حاکم کند، اما بزرگترین دستاورد آنها یعنی کنترل و کاهش تورم هم با علامت سوال های زیادی از سوی مردم و کارشناسان روبرو شده است. مردم می گویند ما کاهش تورم را در زندگی خود لمس نمی کنیم. صدای برخی حامیان دولت هم درآمده. روزنامه آفتاب یزد چند روز پیش نوشت: «ایشان در طول این مدت برای مردم و قشر نخبه حامی خود، کار خاص و شاقی انجام نداده است!» آفتاب یزد در ادامه می نویسد: «مذاکرات هسته‌ای با وجود کارشکنی‌های کدخدا! با وجود آنکه جناب روحانی قول حل‌ و فصل 6 ماهه آن را داده بودند خبری نیست».

در این که دولت از بدنه کارشناسی قوی برخوردار است تردیدی نیست، فقط دولت باید اراده داشته باشد و به جای برخی نظریه‌ پردازی ها و حرف‌های ضد و نقیض، با برنامه ریزی اصولی، مردم را شفاف در جریان مسائل قرار داده تا همراهی مطلوب آنها را در اجرای هر چه بهتر برنامه ها به همراه داشته باشد چرا که دولتی ها بهتر از هر کسی می دانند برای بهبود شرایط اقتصادی شعار بی فایده است و کار کارشناسی قوی، صراحت، شفافیت و شجاعت لازم است.

نظرات بینندگان