کد خبر: ۷۰۱۳۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۴

آیا نان لواش 400 تومان می شود؟!/ روحانی نبود نان چقدر گران می شد؟

آیا ضرب المثل «یک لقمه نان و پنیر هست!» رنگ می بازد یا ورق برمی گردد و نان کماکان زینت بخش سفره های فقرا می ماند.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، این روزها کشور با موجی از گرانی روبروست، از گرانی بنزین، گازوئیل و گاز تا گوشت و تخم مرغ و میوه و... دولتی ها دلیل این گرانی ها را واقعی کردن قیمت ها، جلوگیری از فساد و نهایتا مصوبه مجلس در راستای هدفمندی یارانه ها اعلام می کنند. برخی اما گرانی های ناگهانی اخیر را اقدامی هدفمند از سوی دولت می دانند. آنها می گویند دولت می خواهد با فشار به مردم آنها را به پذیرش «توافق به هر قیمتی» در مذاکرات هسته ای راضی کند. از طرفی دولتمردان، مثل همیشه تکذیبه می دهند و گرانی را یک فرآیند قانونی می دانند که بایستی صورت می گرفته است.

به نظر می رسد بعد از فروکش کردن تب موج اول گرانی ها، موج دوم به زودی از راه خواهد رسید. برخی نانوایی های سطح شهر شیراز به مشتریان خود اعلام کردند نان لواش نهایتا تا تیرماه 400 تومان خواهد شد! یعنی دو برابر قیمت فعلی(200 تومان). این افزایش 100 درصدی قیمت برای مردمی که نان قوت لایموت آنهاست سخت ناگوار است. البته این موضوع قابل پیش بینی بود. چرا که رئیس اتاق اصناف ایران گفته بزودی یارانه نان حذف می شود و همه نانوایی ها نان را با قیمت ازاد عرضه می کنند. هر چند این موضوع در ظاهر امر، توسط برخی مسئولین تکذیب شده است اما با توجه به بحران تکذیبه ها در دولت و تجربه گرانی ناگهانی نان در آذرماه سال گذشته در عین تکذیبیه های روزانه مسئولین، آیا باید به چنین تکذیب هایی ایمان داشت؟!

 اخیرا همه نانوایی های سنگک پز فارس آزادپز شدند و قیمت نان سنگگ از 1000 تومان عبور کرد و حالا نوبت نان لواش رسیده است تا دولت یارانه نان را برای همیشه صفر کند.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت اخیرا گفته است: ماهانه حدود 10 هزار میلیارد تومان برای بخش گندم، آرد و نان یارانه پرداخت می شود. در صورت اصلاح قیمت ها و پرداخت یارانه نقدی معادل آن به مردم، حدود 3 تا 4 هزار میلیارد تومان مازاد این یارانه برای بخش های مربوط به بهداشت و توسعه هزینه خواهد شد.»

این همان سناریویی است که دولت چند روز پیش با افزایش ناگهانی قیمت حامل های انرژی دنیال کرد؛ گرانی برای تامین بودجه هدفمندی یارانه ها از جیب مردم!

دولتمردان تدبیر و امید برای مهار افکار عمومی هم سناریوهای جالبی نوشته اند. به عنوان نمونه بعد از حذف بنزین سهمیه ای و تک نرخی شدن قیمت بنزین (هر لیتر 1000 تومان)، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت اعلام کرد که قرار بود بنزین 1200 یا 1500 تومان شود ولی رئیس جمهور روحانی با آن مخالفت کرد.

 این یعنی قهرمان سازی از آقای روحانی! یعنی چاره جز گرانی نیست اما رئیس جمهور نمی خواهد مردم در فشار باشند!

سوال اینجاست آیا آقای روحانی در بحث گرانی 100 درصدی قیمت نان هم حاضر است نگذارد به مردم فشار مضاعف وارد شود؟! آیا رئیس جمهور محترم با قیمت 400 تومانی نان لواش و آزاد پز شدن ناگهانی تمام نانوایی ها، مخالفت می کنند؟! آیا حاضرند به این موضوع هم ورود کنند و برای مردم 100 تومانی تخفیف بگیرند؟

آذرماه سال قبل نان گران شد مثل هر سال، بهانه گرانی هم به سیاق همیشگی یعنی کاهش ضایعات نان، کوتاه شدن دست مفاسد و رانت خواران در موضوع نان. بررسی‌های نشان می‌دهد که اقدامات دولت برای آزادپزی و افزایش قیمت نان در سال گذشته نه‌ تنها منجر به بهبود کیفیت و رضایت مردم از انواع نان نشد بلکه بر برخی تخلفات نیز دامن زد

با این حال اگر دولت واقعا برای صفر کردن یارانه حوزه نان مصمم است، جدای از زمان نامناسب این تصمیم( تیرماه) که مصادف است با روزهای پایانی و سرنوشت ساز مذاکرات با آمریکائی های عهدشکن، آیا فکری به حال اقشار آسیب پذیر شده است؟ آیا یارانه این افراد افزایش می یابد؟ مکانسیم شناسایی این افراد چگونه خواهد بود؟

گزارش رسمی وزارت صنعت نشان می‌دهد. موضوع کیفیت نان در صدر شکایات مردم قرار دارد، چه تعهدی وجود دارد که کیفیت نان با قیمت نان همخوانی داشته باشد؟ مردم می گویند نان گران شده بدون آنکه کیفیتش تغییر کند و حتی برخی معتقدند بد کیفیت تر و کوچک تر هم شده است!

 آیا ضرب المثل «یک لقمه نان و پنیر هست!» رنگ می بازد یا ورق برمی گردد و  نان کماکان زینت بخش سفره های فقرا می ماند. باید منتظر ماند.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
رونالدو
United States of America
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴
0
یواش یواش همین هم نون خالی هم به 400 تومن میرسه
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴
0
گفتند برای گران کردن نان برنامه ای ندارند ولی دیدیم که به نام آزاد پزی نان سنگک در شیراز از 500 گرم و 650 تومان شد 450 گرم و 950 تومان گفتند برای بنزین برنامه ای نداریم سهمیه را قطع کردند گفتند که مسکن مهر را تا پایان 94 تمام میکنیم بعد گفتند پایان 95 الان وزیر میگوید شاید چند دولت بعد پایان یابد گفتند عزت را به پاسپورت برمیگردانیم در عربستان برگشت گفتند برنامه 100 روزه داریم که اقتصاد را دگرگون میکند الان 2 سال میگذرد ولی 100 روز نشده گفتند مذاکره میکنیم با کدخدا تحریم برداشته میشود هر روز کدخدا تحریم اضافه میکند گفتند برنامه داریم برای بهبود کسب و کار ولی کسب و کارها و تولیدی ها 2 سال است که که میلنگند و دچار رکود هستند گفتند از رکود عبور کردیم ولی ما که ندیدیم گفتند که تورم جیب مردم است ولی الان گیر دادند که نه تورم آمار بانک مرکزی است و گفتند و گفتند و گفتند و گفتند و ........ گفتند ما دولت راسگویان هستیم و بس
علی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴
0
احمدی نژاد بود چقدر گران می شد ؟
همش دارید دولت رو تخریب میکنید اون موقعی که توی دولت احمدی نژاد یک شبه همه چی 100 برابر شد کجا بودید ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴
0
شما چرا دامن ميزنيد به اين شايعات؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴
0
يادمان نرفته نان 25 توماني شد 100 تومان يعني 400 درصد در زمان دولت قبل
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۴
0
لعنت به دزدان اموال مردم که ... پست هستند
و حالا دست گذاشتن روی نان