کد خبر: ۷۰۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۴

کاه و کلش؛ ثروتی که می سوزد و هوا را آلوده می کند

آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی، باعث کاهش بهره وری مزارع می شود و شاهد این مدعا، میانگین تقریبی برداشت گندم به میزان 4 تن در هکتار، در بسیاری از زمین های کشاورزی شهرستان کوار می باشد.

به گزارش شیرازه به نقل از پکاه وکلش؛ ثروتی که می سوزد و هوا را آلوده می کندایگاه خبری تحلیلی بهارکوار، زمین های زراعی کوار از غنی ترین زمینهای استان است و کشاورزان این منطقه با سطح زیر کشت 6 هزار هکتار گندم، بخش اعظمی از تولید این محصول استراتژیک در استان فارس را تأمین می کنند.

در بسیاری از مناطق غله خیز کشور، کشاورزان در عملی سنتی و بر اساس یک باور غلط، پس از برداشت غلات، کاه و کلش باقی مانده را می سوزانند و در واقع با این عمل در بلند مدت تیشه بر ریشه خاک می زنند.

خارج‌ شدن عناصر غذایی موجود به شکل گاز و در نهایت فقیر شدن خاک از نظر عناصر و از بین رفتن موجودات زنده مفید خاک، از جمله آثار زیانبار این باور غلط است.

علاوه بر این، خاکستر ایجاد شده از سوختن بقایای گیاهی، موجب ایجاد مواد معدنی کنترل نشده در سطح مزرعه و انباشت این مواد در بلندمدت، باعث افزایش شوری خاک و در نهایت کاهش بهره وری زراعی در این مزارع می شود و شاهد این مدعا میانگین تقریبی برداشت گندم به میزان 4 تن در هکتار، در بسیاری از زمین های کشاورزی شهرستان کوار می باشد.

همچنین بر اثر تولید گرمای بسیار و از بین رفتن ساختمان خاک، شرایط برای رشد و فعالیت گیاهان هرز مساعد می‌ شود.

 

ثروتی که می سوزد و هوا را آلوده می کند

خاک یکی از منابع طبیعی بسیار مهم و اساسی برای زندگی جانداران و تولید مواد غذائی است و کاه و کلش باقی مانده از محصولات، بهترین تغذیه برای خاک و بی نیاز کردن آن از کودهای شیمیایی است.

آتش زدن کاه و کلش گیاهان، علاوه بر این که این فرصت مناسب را از بین می برد، باعث بروز مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا، ضعیف شدن خاک، کاهش رطوبت خاک و...  می شود.

وجود بقایای گیاهی برداشت شده در خاک موجب حفظ و جذب آب و مواد غذایی در خاک می شود و منافذ خاک را افزایش می دهد و در کنار بهبود خواص فیزیکی خاک، مانع از فرسایش خاک شده و به این ترتیب خاک با ارزش زراعی در اراضی کشاورزی حفظ می شود.

بنابراین وجود این بقایای گیاهی در مزارع، موجب افزایش تولید محصولات کشاورزی و کاهش هزینه ها و در نهایت بهره وری بیشتر در بخش کشاورزی می شود.

 

خاک ورزی حفاظتی، راهکاری برای جلوگیری از آتش زدن این ثروت حیاتی

علاوه بر معضلات ناشی از آتش زدن بقایای محصولات زراعی، یکی از چالش های مهم تولید، پایین بودن بهره وری و عدم استفاده بهینه از نهاده های کشاورزی، خصوصا آب، افزایش هزینه های تولید بویژه در مرحله تهیه بستر بذر به علت تردد بیش از حد ماشین آلات کشاورزی، افزایش مصرف انرژی و نهایتا پایین بودن سود اقتصادی واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی می باشد و اجرای کشاورزی به روش حفاظتی به عنوان یکی از راهکارهای مناسب حل معضلات فوق می باشد.

در روش سنتی کاشت، آتش زدن کاه و کلش و آماده سازی زمین بوسیله شخم و زیر و رو شدن خاک باعث سوختن مواد آلی موجود درخاک، تبخیر زیاد و افزایش هزینه های تولید می گردد که با استفاده از روش کشاورزی حفاظتی و کاشت مستقیم بذر به وسیله ماشین آلات مخصوص، دیگر نیازی به آتش زدن بقایای محصول نیست و این امر ضمن جلوگیری از ضایعات فوق، هزینه آماده سازی زمین را به یک چهارم هزینه های فعلی کاهش می دهد.

انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان