کد خبر: ۷۱۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۹ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۴

آیا کشت «شلغم روغنی» در منطقه ارسنجان مناسب است؟

فرض کنید به ما بگویند با 100 لیتر آب می توانید 10 کیلو گرم گندم برداشت کنید اما با 120 لیتر آب می توانید 15 کیلوگرم کلزا برداشت کنید. مسأله در مناطقی که با خشکسالی موجه اند، دقیقاً تأمین همین 20 لیتر آب اضافی است.
به گزارش شیرازه به نقل از ارسن نیوز، با حضور تعدادی از مسوولان و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و اداره جهاد کشاورزی ارسنجان و همچین کارشناسان فرانسوی، اولین عملیات برداشت کلزا در مزرعه ای واقع در نعمت آباد ارسنجان انجام شد.

مسعود وجدانی فر مدیرکل پنبه و دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی که برای نظارت و بررسی راندمان عملکرد این محصول به ارسنجان آمده بود در گفتگو با ارسن نیوز، کشت آزمایشی کلزا در این شهرستان را موفق ارزیابی کرد و گفت: «با توجه به ویژگی های گیاه کلزا و راندمان بهتری که نسبت به گندم و جو دارد، این دانه روغنی بهترین گزینه برای کشت متناوب بین گندم و جو در مناطقی است که با کم آبی مواجه اند.»

وی با اعلام اینکه کشت آزمایشی کلزا در ارسنجان زیر نظر کارشناسان فرانسوی صورت گرفته است افزود: «الان که برای اولین برداشت کلزا به ارسنجان آمده ایم، بررسی های اولیه کارشناسان حاکی از منطبق بودن کشت این محصول با شرایط اقلیمی این شهرستان است.»

اما برای کسب اطلاعات بیشتر به سراغ فردی رفتیم که نقش اصلی را در این کشت بر عهده داشته است.

عسکر زارعی کشاورز 63 ساله و خنده روی ارسنجانی که حدود 5 هکتار از زمین کشاورزی اش به کشت آزمایشی کلزا اختصاص یافته بود به سوالات ارسن نیوز اینگونه پاسخ داد:

 آیا از این کشت راضی هستید؟

بنده که خیلی راضی هستم ان شالله اگر پولش را هم زودتر پرداخت کنند راضی تر هم می شوم.

آیا خرید تضمینی برای این محصول انجام می شود؟

خوشبختانه این محصول خرید تضمینی دارد.

به چه قیمتی از شما خریداری می شود؟

به ما گفته اند هر کیلو 2400 تومان خریداری می شود.

عملکرد و میانگین تولید در هر هکتار چقدر بوده؟

برای به دست آوردن عدد دقیق باید کل محصول برداشت و بر مساحت زمین تقسیم شود اما برآورد ما این است که حدوداً 6 تن در هکتار برداشت خواهیم کرد.

پس نسبت به گندم و جو مقرون به صرفه تر باید باشد؟

خیلی به صرفه تر است.

از نظر عملیات کاشت و داشت نسبت به گندم چگونه است؟

از نظر عملیات داشت بیشتر از گندم هزینه دارد چون یکی دو نوبت آبیاری بیشتر نیاز دارد اما با توجه به اینکه راندمان محصول بین 20 تا 40 درصد بیشتر از گندم و قیمت کلزا هم 2 برابر گندم است، در کل مقرون به صرفه است.

برای کشت دایم مناسب تر است یا متناوب بین گندم و جو؟

بهترین تناوب زراعی برای گندم و زمین هایی که اصطلاحاً دچار پاخوره شده اند، کشت کلزا است چون کشت متناوب کلزا این بیماری زمین را از بین می برد.

آیا انگیزه دارید کشت این محصول را توسعه دهید؟

اگر مشکل آب نداشته باشیم با توجه به تفاوت قیمت نسبت به گندم بله ولی اگر مشکل کمبود آب داشته باشیم خیر.

آیا صحبت دیگری هم دارید؟

از مسوولانی که ما را یاری کردند به ویژه از آقای امیدی مسوول جهاد کشاورزی شهرستان و مدیران زراعت استان و شهرستان و سایر عزیزانی که ما را یاری دادند تشکر میکنم امیدوارم که با تحقیقات بیشتر اگر به این نتیجه رسیدند که سایر کشاورزان شهرستان هم در سایر مناطق باید کشت کلزا را انجام دهند، شاهد توسعه کشت این محصول باشیم.

گفتنی است دانه ی کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است و به شلغم روغنی معروف است که فراگیر شدن کشت این محصول می تواند در پیشرفت کشاورزی منطقه موثر باشد.

هرچند ظاهراً عملکرد کلزا در واحد سطح بیشتر از گندم است اما وجود تناقضی کوچک در خصوص تعداد دفعات آبیاری کلزا که در صحبت های مدیرکل دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی و کشاورز مجری طرح وجود داشت، ما را بر این می دارد که در آینده و پس از جمع آوری مولفه های علمی کشت آزمایشی کلزا در ارسنجان، به سراغ مسوولان و  کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان رفته و اطلاعات دقیق تری را در اختیار مخاطبان قرار دهیم. زیرا مسأله مهم کشاورزی شهرستان در حال حاضر مشکل کم آبی است. برای مثال فرض کنید به ما بگویند با 100 لیتر آب می توانید 10 کیلو گرم گندم برداشت کنید اما با 120 لیتر آب می توانید 15 کیلوگرم کلزا برداشت کنید. مسأله در مناطقی که با خشکسالی موجه اند، دقیقاً تأمین همین 20 لیتر آب اضافی است.

نظرات بینندگان