کد خبر: ۷۱۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۴

دعاي روز سوم ماه مبارک رمضان

خدايا مرا هوشياري و بيداري در طاعتت عطا و از سفاهت و جهالت مصون بدار...
اللّهمَّ ارزُقني فيهِ الذّّهنَ وَ التَّنبيهَ
وَ باعِدني فيهِ مِنَ السَّفاهَةٍ وَالتَّمويهِ
واجعَل لي نصيباً مِن کُلِّ خَيرٍ تُنزِلُ فيهِ
بجُودِکَ يا اَجوَدَ الاَجوَدينَ
خدايا در اين روز مرا هوشياري و بيداري در طاعتت نصيب فرما
و از سفاهت و جهالت و کار باطل دور نما
و از هر خيري که در اين روز نازل مي فرمايي مرا نصيب بخش
به اميد جود و کرمت اي بخشنده ترين بخشندگان

شرح مختصري بر دعاي روز سوم رمضان
دوري از جهالت و کارهاي باطل و بهره مندي از خير و برکات اين روز را در دعاي روز سوم ماه مبارک رمضان از خداوند متعال خواستاريم .

دوري از جهالت و سفاهت
در لغت نامه دهخدا "سفيه" نادان، کم عقل و بي خرد معني شده است .
طبيعي است که انسان جاهل و نادان هرگز نمي تواند درست فکر و زندگي کند و همين امر نيز سعادت دنيوي و اخروي وي را به مخاطره مي اندازد .
وَلاَ تُؤْتُواْ السُّفَهَاء أَمْوَالَکُمُ الَّتِي جَعَلَ اللّهُ لَکُمْ قِيَامًا وَارْزُقُوهُمْ فِيهَا وَاکْسُوهُمْ وَقُولُواْ لَهُمْ قَوْلًا مَّعْرُوفًا؛ اموال خود را که خداوند آن را وسيله قوام [زندگى] شما قرار داده به سفيهان مدهيد و[لى] از [عوايد] آن به ايشان بخورانيد و آنان را پوشاک دهيد و با آنان سخنى پسنديده بگوييد .( سوره نساء، آيه 5)
هوشياري و تدبر ويژگي يک مسلمان واقعي و دوري و از جهالت و سفاهت ضرورتي مهم و انکارناپذير است .
قَالَ الْمَلأُ الَّذِينَ کَفَرُواْ مِن قَوْمِهِ إِنَّا لَنَرَاکَ فِي سَفَاهَةٍ وِإِنَّا لَنَظُنُّکَ مِنَ الْکَاذِبِينَ . سران قومش که کافر بودند گفتند در حقيقت ما تو را در [نوعى] سفاهت مى‏بينيم و جدا تو را از دروغگويان مى‏پنداريم .(سوره اعراف، آيه 66)
وَمَن يَرْغَبُ عَن مِّلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلاَّ مَن سَفِهَ نَفْسَهُ وَلَقَدِ اصْطَفَيْنَاهُ فِي الدُّنْيَا وَإِنَّهُ فِي الآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ . و چه کسى جز آنکه به سبک‏مغزى گرايد از آيين ابراهيم روى برمى‏تابد و ما او را در اين دنيا برگزيديم و البته در آخرت [نيز] از شايستگان خواهد بود .(سوره بقره، آيه 130)
نظرات بینندگان