کد خبر: ۷۱۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۰۱ تير ۱۳۹۴

سهم ۳۰ درصدی موتورسیکلت در تصادفات رانندگی شیراز

30 درصد کشته‌های تصادفات درون شهری در کلان شهر شیراز مربوط به راکبان و ترک‌نشینان موتورسیکلت‌هاست.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، با گذشت زمان شهرهای بزرگ با افزایش وسایل نقلیه موتوری و مشکلات ناشی از آن مانند ناامنـی آلودگـی، ترافیکی و تصادف شده است.

البته تولیـد روزافزون موتورسیکلت‌ها و قیمـت پائین آن در کنـار حجم کم معابـر، معضلی به وجود آورده که گریبانگیر اغلب شهرهای کشور شده و روز به روز بر تلفات ناشی از استفاده نادرست از این وسیله نقلیه افزوده می‌شود.

در کلان شهری مانند شیراز آرام آرام خودروهای شخصی مدرن و از همه مهم‌تر موتورسیکلت‌های پر سر و صدا و دردسرساز خیابان‌های شهر را اشباع کرده و مشکلات ترافیکی بسیاری در این شهر ایجاد کرده است.

سرهنگ مصطفی عباسی، رئیس پلیس راهور استان فارس می‌گوید: در سال گذشته 326 تصادف درون شهری منجر به فوت در استان فارس رخ داده است که 190 مورد آن مربوط به شهر شیراز است. 

هر چند به گفته سرهنگ عباسی این آمار نسبت به سال 92 که تعداد فوتی‌های درون شهری شیراز 227 نفر بوده است 16 درصد کاهش یافته است اما همین آمار 190 نفر نیز آمار قابل توجهی است.

سرهنگ عباسی با تاکید بر اینکه بیش‌ترین مورد کشته‌های تصادفات درون شهری عابران و موتورسوران هستند می‌افزاید: تقریبا 30 درصد کشته‌های تصادفات درون شهری در کلان شهر شیراز مربوط به راکبان و ترک‌نشینان موتورسیکلت‌هاست.

وی مهم‌ترین معضل موتورسواران را عدم استفاده از کلاه ایمنی می‌داند و می‌افزاید: 75 درصد از راکبان و ترک‌نشینان موتورسیکلت‌ها به دلیل ضربه مغزی فوت می‌شوند.

علاوه بر استفاده نکردن بیشتر موتورسوران از کلاه ایمنی، عدم توجه به ترافیک خیابان‌ها، سرعت زیاد، انجام حرکت‌های نمایشی و ناهنجار، حرکت در خلاف مسیر مجاز، داشتن سرنشین اضافی و غیره از جمله تخلفات موتورسوران است.

روزانه تعداد زیادی موتورسیکلت متخلف توقیف می‌شود اما عده‌ای از موتورسواران متخلف باز هم بعد از آزادی دوباره مرتکب تخلف شده و با تکرار اشتباه خسارات جبران ناپذیری را ببار می‌آورند.

به گفته سرهنگ عباسی سال 93 برخورد با تخلفات حادثه‌ساز 38 درصد افزایش داشته است به طوری که در این سال 10 هزار و 386 موتورسیکلت در استان فارس توقیف شده است.

آمار تصادفات درون شهری و کشته‌های راکبان و ترک‌نشینان موتورسیکلت‌ها نشان می‌دهد که اگرچه در طول سال طرح برخورد با موتورسواران متخلف اجرا می‌شود اما همچنان تردد این وسیله نقلیه بدون توجه به قوانین و مقررات مشکلات بسیاری برای شهروندان و نیروهای انتظامی به وجود آورده است.

با توجه به قانون‌گریزی افراد اجرای طرح برخورد با موتورسوران متخلف تغییر چندانی در قانونمند کردن راکبان موتورسیکلت‌ها نداشته و آنان هم‌چنان با حرکات خطرناک و توجه نکردن به قوانین و مقررات علاوه بر به خطر انداختن جان خود تهدیدی برای سایر شهروندان محسوب می‌شوند. 

به این مسئله نیز باید توجه داشت که تاکنون هیچ‌کدام از نهادها برای حل معضل موتور‌سواران اقدامی نکرده‌اند و نیروی انتظامی نیز درحد امکان با متخلفان برخورد و تعداد بی‌شماری موتورسیکلت را توقیف کرده است.

به علت تخلفات بیش از اندازه موتورسواران فراگیری آموزش‌های منسجم و اجباری در زمینه قوانین و مقررات برای آنها ضروری است و جای آن دارد که مجازات موتورسوارانی که چندین بار تخلف را تکرار می‌کنند تشدید شود و جریمه‌های دریافتی از آنها نیز افزایش یابد.

نظرات بینندگان