کد خبر: ۷۱۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۰۴ تير ۱۳۹۴

تغییر قیمت بیش از ۳۰ گروه کالایی در یک سال اخیر/ سوخت و میوه در صدر گرانی‌ها! +جدول

میزان تورم در اردیبهشت ۱۳۹۴ معادل ۵/۱۵ درصد است. بر این اساس در اردیبهشت امسال شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مقایسه با ماه قبل معادل ۶/۱ درصد افزایش یافت.
به گزارش شیرازه به نقل از وطن امروز، گزارش مرکز آمار ایران از تغییر قیمت بیش از ۳۰ گروه کالایی در یک سال اخیر نشان می‌دهد، قیمت آب، برق و سوخت با رشد ۱/۳۰ درصدی در ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل رکورددار گرانی‌هاست. مرکز آمار ضمن انتشار گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در خردادماه سال ۱۳۹۴ براساس سال پایه ۱۳۹۰ اعلام کرد: تورم خردادماه سال ۹۴ خانوارهای شهری کشور، نسبت به ماه گذشته یک دهم درصد کاهش یافت و از ۳/۱۴ به ۲/۱۴ درصد رسید اما تورم نقطه به نقطه نسبت به اردیبهشت‌ماه (۷/۱۳) افزیش یافت و به ۲/۱۴ درصد رسید.

در این گزارش جزئیات تورم در بیش از ۳۰ گروه کالایی منتشر شده که بر این اساس، گروه آب، برق و سوخت با تورم ۱/۳۰ درصدی در صدر است و حمل و نقل با ۲۱درصد و میوه با ۹/۱۹ درصد در جایگاه بعدی قرار دارند.

گرانی‌ها به روایت بانک مرکزی


علاوه‌بر این چند روز پیش هم بانک مرکزی به تشریح جزئیات تغییر قیمت کالا‌ها و خدمات در سال منتهی به اردیبهشت ۱۳۹۴ پرداخت و اعلام کرد: در یک سال منتهی به اردیبهشت امسال بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۶/۱۰ درصد، پوشاک و کفش ۸/۱۶ درصد، مسکن، آب، برق، گاز و دیگر سوخت‌ها ۸/۱۵ درصد، بهداشت و درمان ۹/۳۱ درصد و ارتباطات ۸/۱۰ درصد افزایش یافته است. در ۲ ماه اخیر شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۴/۱۶ درصد افزایش داشته است.

میزان تورم در اردیبهشت ۱۳۹۴ معادل ۵/۱۵ درصد است. بر این اساس در اردیبهشت امسال شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مقایسه با ماه قبل معادل ۶/۱ درصد افزایش یافت.

این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای تعدادی از اقلام و گروه‌ها مانند میوه‌های تازه معادل ۸/۶ درصد، سبزی‌های بوته‌ای ۱/۱۳ درصد، انواع برنج ۳/۱ درصد، قند، شکر، مربا، عسل، شکلات و محصولات قنادی ۹/۱ درصد، هویج ۳/۳۷ درصد، انواع شیر ۰/۲ درصد، گوشت تازه گاو و گوساله ۰/۱ درصد، کاهو ۸/۸ درصد، فرآورده‌های شیر ۵/۰ درصد، انواع ماهی ۶/۲ درصد، خشکبار ۹/۰ درصد، بیسکویت، کیک و شیرینی خشک ۱/۱ درصد، عدس ۰/۶ درصد، نمک، ادویه، سس‌ها و چاشنی‌ها و ترکیبات خوراکی ۴/۱ درصد، ‌آشامیدنی‌ها ۴/۰ درصد، روغن نباتی و فرآورده‌های سبزی هر یک ۷/۰ درصد و فرآورده‌های گوشت ۸/۱ درصد بوده است. در این ماه شاخص بهای برخی اقلام و گروه‌ها مانند گوشت مرغ معادل ۴/۱۱ درصد، تخم‌مرغ ۵/۱۲ درصد، سبزی‌های ریشه‌ای (به جز هویج) ۴/۸ درصد، انواع ماهی‌ آب‌های جنوب ۴/۱ درصد و گوشت گوسفند ۱/۰ درصد کاهش یافت.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها معادل ۸/۲۰ درصد افزایش نشان می‌‌دهد. از دیگر سو شاخص بهای گروه پوشاک و کفش نسبت به ماه قبل معادل ۶/۰ درصد افزایش یافت.

تغییر قیمت بیش از ۳۰ گروه کالایی در یک سال اخیر/ سوخت و میوه در صدر گرانی‌ها! +جدول

این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های پوشاک آماده معادل ۵/۰ درصد و انواع کفش ۱/۱درصد بوده است. همچنین در این ماه شاخص بهای گروه‌های پارچه برای تهیه پوشاک معادل ۹/۰ درصد و اجرت دوخت و شست‌وشوی لباس ۳/۱ درصد افزایش داشت.

شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و دیگر سوخت‌ها نیز نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۹/۰ درصد همراه بود. این افزایش بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای ارزش اجاره مسکن شخصی و اجاره بهای مسکن غیرشخصی هر یک معادل ۸/۰ درصد و تعمیرات و خدمات ساختمانی ۶/۱ درصد بوده است.

در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و دیگر سوخت‌ها معادل ۱۴ درصد افزایش داشته است. همچنین در این ماه شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نسبت به ماه قبل معادل ۶/۰درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های وسایل خانگی معادل ۷/۰ درصد، ظروف و لوازم آشپزخانه ۸/۰ درصد، کالاها و خدمات مورد استفاده در خانه و خدمات خانگی ۷/۰ درصد، منسوجات مورد استفاده در خانه ۶/۰ درصد و انواع فرش ۳/۰ درصد بوده است. این شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۷ درصد افزایش داشته است. شاخص بهای گروه بهداشت و درمان هم نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۵/۱ درصدی روبه‌رو شد که در اثر بالا رفتن شاخص بهای گروه‌های خدمات پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی معادل ۳/۲درصد، هزینه‌های بیمارستانی ۰/۱ درصد و دارو، لوازم و مواد طبی و درمانی ۷/۰ درصد بوده است. این شاخص در مقایسه با ماه مشابه سال قبل معادل ۵/۳۳ درصد افزایش داشته است.

نظرات بینندگان