کد خبر: ۷۲۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۱۳ تير ۱۳۹۴

درآمد میلیاردی کشاورزان فسایی از فروش کاه و کلوش

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فسا گفت: امسال بعد از برداشت گندم ۴۰ هزار تن بقایای گیاهی در این شهرستان جمع‌آوری و سبب درآمدزایی ۱۴۰ میلیارد ریالی برای کشاورزان شد.
به گزارش شیرازه، بختیار رحمانی در گفت‌ و گو با تسنیم، با اشاره به کاهش 98 درصدی سوزاندن بقایای گیاهی در شهرستان فسا اظهار داشت: امسال بعد از برداشت گندم 40 هزار تن بقایای گیاهی در این شهرستان جمع‌آوری و سبب درآمدزایی 140 میلیارد ریالی برای کشاورزان شده است.

مدیر جهاد کشاورزی فسا ارزش هر تن بقایای گیاهی گندم  را 280 هزار تومان و ارزش هر تن بقایای گیاهی جو را 165 هزار تومان عنوان و تصریح کرد: تعداد ادوات و ماشین‌آلات به کار گیری شده در جمع‌آوری بقایای گیاهی 30 دستگاه بیلر و 35 دستگاه کمباین کاه‌کوب بوده است.

وی با اشاره به 16 هزار و 250 هکتار سطح زیر کشت گندم و جو در شهرستان فسا بیان کرد: درآمد کل حاصل از حفظ بقایای گیاهی 140 میلیارد ریال و میزان اشتغال در جمع‌آوری بقایای گیاهی 162 هزار و 568  نفر روز کار بوده است.

رحمانی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده میزان حجم بقایای گیاهی در هر هکتار گندم 4 هزار کیلو گرم و میزان حجم بقایای گیاهی در هر هکتار جو 2 هزار و 500 کیلو است که از این مقدار 70 درصد بقایا جمع‌آوری و 30 درصد آن در خاک حفظ شد.

وی با تاکید بر اینکه بقایای گیاهی در حفظ خواص فیزیکی خاک، افزایش حاصل‌خیزی خاک، حفظ رطوبت خاک، افزایش مواد آلی خاک و در نهایت افزایش تولید در واحد سطح مؤثر است گفت: ارزش دیگر بقایای گیاهی در تولید علوفه، تولید کمپوست و تولیدات صنعتی فیبر و کاغذ است.


نظرات بینندگان