کد خبر: ۷۲۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۱ - ۱۶ تير ۱۳۹۴

جنجال ها بر سر ایستگاه «زند وکیل» قطار شهری شیراز به خاطر چیست؟

تمام اعضای کمیسیون عمران شورای شهر شیراز با این جابه‌جایی مخالفت داشتند.
به گزارش شیرازه، در صدو ششمین جلسه شورای شهر دستور کاری درمورد تغییرات ایستگاه زند وکیل قطار شهری در جلسه غیرعلنی مورد بررسی قرار گرفت که به صحن علنی نیز کشیده شد و اعضای شورای شهر در رأی‌گیری که به صورت کتبی انجام شد با 13 رأی موافق، به جابه‌جایی ایستگاه زند وکیل از جلو حمام بهارستان به مجاور باغ نظر رأی دادند و 7 نفر از جمله تمام اعضای کمیسیون عمران شورای شهر شیراز با این جابه‌جایی مخالفت داشتند.

محسن معین، عضو دیگر شورای شهر در حاشیه این جلسه در گفتگو با خبرنگار شیرازه توضیح داد: مدتی است از طرف برخی اعضای شورای شهر پیشنهاد حذف ایستگاه وکیل که در مجاورت با حمام بهارستان است، مطرح شده و شهرداری و سازمان قطار شهری هم با آن موافق هستند.

این عضو شورا به نظر موافقان اشاره و تصریح کرد: موافقان حذف ایستگاه وکیل معتقدند نزدیک‌ترین فاصله با بازار، ایستگاه چهارراه زند است که از این ایستگاه تا کنار آموزش و پرورش را می‌خواهند یک تونل زیرزمینی احداث کنند و مسافرین به صورت حمل ریلی که در فرودگاه‌ها مشاهده می‌شود جابه‌جا شوند اما باید توجه کرد که این اقدام نیازمند هزینه‌های اضافه است و اجرای آن محدودیت‌هایی دارد.

وی با اعتقاد بر اینکه در طول سالیان گذشته مطالعات کارشناسی عمیقی برای ایستگاه‌های قطار شهری انجام شده است، گفت: قطار شهری یک طرح حاکمیتی، ملی و استانی است و به تصویب شورای عالی وزارت کشور رسیده است که تصمیم برای حذف و یا ابقای یک ایستگاه آن صرفا در اختیار شورا نیست و دولت که بخش عمده اعتبارات را تامین کرده نیز در تصمیم دخیل است و باید به تایید فرمانداری و کارشناسان شورای عالی ترافیک وزارت کشور نیز برسد.

معین استدلال برخی اعضای شورا مبنی بر حذف ایستگاه وکیل به این دلیل که به مردم قول دادیم فاز دوم خط یک قطار شهری که از میدان نمازی تا میدان الله است را تا پایان سال 95 افتتاح کنیم، نادرست دانست و افزود: مشکلات مالی و اجرایی احداث ایستگاه وکیل دلیل منطقی برای حذف این ایستگاه نیست و حذف آن به نوعی پاک کردن صورت مساله است هرچند مطمئنم با توجه به اینکه هیچکدام از قول‌های قبلی سروقت عمل نشد، حتی با حذف ایستگاه وکیل بازهم فاز دو خط یک تا پایان 95 به بهره‌برداری نمی‌رسد!

این عضو شورای شهر بیان کرد: ما به عنوان متولیان شهری و نمایندگان مردم و کسانی که به صورت نسبی مسائل کارشناسی را درک می‌کنند، نباید منافع کوتاه مدت مردم را بر منافع دراز مدت آنان ترجیح دهیم و در طول سال‌های آینده یک احساس خسران و غمی داشته باشیم که بگوییم چرا در زمانی که امکانات فراهم بود از احداث ایستگاه صرف‌نظر کردند.

وی با تاکید بر اینکه تنها ایستگاهی که از نظر جغرافیایی در محدوده 350 هکتاری بافت قدیم است ایستگاه وکیل می‌باشد، گفت: گردشگرانی که به شیراز می‌آیند هدفشان گردش در مناطق مرفه‌نشین شمالی نیست و می‌خواهند در بافت تاریخی فرهنگی گردش کنند بنابراین باید روی این بافت سرمایه‌گذاری کرد.

ما می گفتیم مسیر مترو باید از کنار رودخانه خشک برود اما کارشناسان تهرانی نپذیرفتند!

این عضوشورا جذب مسافر در فرایند احداث ایستگاه‌ها را بسیار مهم دانست و یادآور شد: چند سال قبل در زمان مطالعات متروی شیراز، ما اعتقاد داشتیم مسیر آن باید از کنار رودخانه خشک برود که زود اجرا شود و هزینه تملک کمتری داشته باشد اما کارشناسان تهران نپذیرفتند و استدلال کردند که باید مسیری باشد که جذب مسافر داشته باشد.

معین همچنین به مشکل کمبود واگن‌های قطار شهری اشاره و اظهار کرد: اکنون تعداد واگن‌های فاز یک خط یک 25واگن است که جوابگوی این فاز نیست و این خط عملا به عنوان یک خط سمبلیک و نمایشی درآمده است چراکه ساعت حرکت واگن‌ها مطابق با استاندارد جهانی نیست و بهتر است 25 واگنی که در سال آینده به ناوگان حمل و نقل شهری اضافه می‌شود نیز در همین فاز به کار گرفته شود.


نظرات بینندگان