کد خبر: ۷۲۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۴

احتمال برخورداری خبرنگاران از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور/ قانون جالب تامین اجتماعی برای بیمه شدگان دارای چند همسر

خبرنگاری از جمله مشاغلی است که در ذات و ماهیت خود سخت و زیان آور است.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، مدیرکل تامین اجتماعی فارس گفت: خبرنگاران شاغل در رسانه های غیر دولتی مشمول قانون کار در این استان در صورت برخورداری از شرایط و ضوابط تعریف شده می توانند از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان آور برای بازنشستگی استفاده کنند.

عبدالکریم نباتی در کارگاه آموزشی آشنایی با خدمات سازمان تامین اجتماعی ویژه رسانه های استان فارس در شیراز افزود: این گروه از خبرنگاران باید برای آغاز روند برخورداری از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان آور درخواست خود را به شعب تامین اجتماعی ارائه دهند.

کارشناس ارشد امور مستمری‌ بگیران اداره کل تامین اجتماعی فارس هم در این کارگاه گفت: خبرنگاری از جمله مشاغلی است که در ذات و ماهیت خود سخت و زیان آور است.

رحیمی اظهار کرد: متقاضیان بازنشستگی با بهره گیری از این قانون باید حتما سابقه پرداخت 20 سال پرداخت حق بیمه به صورت مستمر و یا 25 سال به صورت متناوب را داشته باشند و درخواست خود را برای بازنشستگی به ادارات کار شهرستان محل اشتغال ارائه کنند تا در کمیته بدوی سخت و زیان آور بررسی شود.

این کارشناس تامین اجتماعی گفت: اگر عنوان شغلی ذکر شده در سوابق پرداخت حق بیمه از سوی کارفرمایان موارد دیگری غیر از آنچه که در قانون به عنوان خبرنگار شناخته شده است مانند پخش و توزیع مطبوعات یا اعضای هیات تحریریه شامل برخورداری از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه عنوان شغلی هنگام پرداخت حق بیمه از جانب کارفرما اعلام نشده باشد، بیمه شده می تواند با ارائه مستندات و مدارک مانند احکام کارگزینی نسبت به درج عنوان شغلی خود اقدام کند اما اگر هر عنوان شغلی که از جانب کارفرما اعلام شده باشد در سوابق فرد قابل تصحیح و اصلاح نیست.

کارشناس فنی امور بیمه‌شدگان هم در این کارگاه آموزشی با بیان اینکه سال گذشته وزارت کار ابلاغ کرد که کارفرمایان پس از مرخصی زایمان بیمه‌شده تا دوسالگی فرزند حق اخراج مادر را ندارند، گفت: اکنون مدت مرخصی زایمان در دستگاه‌های دولتی 9ماه است اما برای بیمه شدگان تامین اجتماعی تا وقتی که بودجه مربوطه را اختصاص نداده‌اند 6 ماه است زیرا طبق برنامه پنجم توسعه دولت نمی‌تواند تعهدی را به سازمان تامین اجتماعی تحمیل کند مگر اینکه بودجه سنواتی را اختصاص دهد.

ارژنگ‌زاده با بیان اینکه ایران سومین کشوری است که در خاورمیانه حمایت از کارگر در پرداخت مقرری را آغاز کرد، گفت: حداکثر مدت پرداخت بیمه بیکاری برای بیمه‌شدگان مجرد 36 و بیمه شدگان متاهل 50 ماه است که در هیچ جای دنیا تا 50 ماه بیمه بیکاری پرداخت نمی‌کنند و بیمه شدگان حداکثر یک ماه و با داشتن عذر موجه تا سه ماه فرصت دارند برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنند.

وی به خدمات تامین اجتماعی برای هزینه های کفن و دفن بیمه شدگان و همسران آنان اشاره و اظهار کرد: به بیمه شدگانی که چند همسر داشته باشند برای فوت هریک از همسران کمک هزینه کفن و دفن پرداخت می‌شود اما تاکنون چنین موردی در استان فارس وجود نداشته است.

به گفته مسعود عطایی نژاد، مدیر روابط عمومی اداره کل تامین اجتماعی فارس کارگاه آموزشی وظایف، اهداف، تعهدات و خدمات سازمان تامین اجتماعی ویژه خبرنگاران و فعالان رسانه برای نخستین بار در کشور در استان فارس برگزار شده است.


نظرات بینندگان