کد خبر: ۷۴۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۴
رئیس بنیاد نخبگان استان فارس:

رتبه‌های برتر کنکور عضو بنیاد نخبگان فارس شدند/ به استعدادهای برتر ودیعه مسکن می دهیم

دکتر شریف گفت: بنیاد ملی نخبگان مستقیما زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کار می‌کند.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، 5 نفر از رتبه‌های تک رقمی کنکور سراسری امسال و دارنده مدال طلای المپیاد جهانی نجوم عضو بنیاد نخبگان فارس شدند و طی مراسمی در این بنیاد از آنان تجلیل شد.

رئیس بنیاد نخبگان استان فارس در این مراسم از اجرای بیش از 20 برنامه مختلف در چهار ماهه اول امسال خبر داد و گفت: در اردوی جهادی درمان و سلامت که در منطقه آسپاس اقلید برگزار شد، اعضای استعدادهای برتر رشته‌های علوم پزشکی نیز از طرف بنیاد نخبگان فارس برای حضور در برنامه معرفی شده بودند و برای شناسایی و غربالگری بیماران در بیمارستان صحرایی با تیم‌های پزشکی مستقر در محل همکاری کردند.

دکتر حبیب شریف با اشاره به بنیانگذاری بنیاد ملی نخبگان در سال ۸۳ و به دستور مقام معظم رهبری گفت: بنیاد ملی نخبگان در مهرماه سال ۸۴ با تدوین اساسنامه شکل گرفت و در ابتدای کار، رتبه‌های برتر کنکور سراسری را جزو نخبگان می‌دانستند اما از دو سال قبل تعریف نخبه تغییر کرد و به فردی برجسته و کارآمد با اثرگذاری بارز در خلق و گسترش علم، فناوری، هنر، ادب و فرهنگ کشور در چارچوب ارزش‌های اسلامی نخبه می‌گویند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در تعریف و تعیین نخبه سلیقگی عمل نمی‌شود، تصریح کرد: تعریف نخبه جزو سند راهبردی کشور است و براساس معیارهای مشخصی است که به شکل ملی در هر رشته و حوزه‌ای انتخاب و متمرکز انجام می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه شناسایی نخبه‌های هنری در استان فارس را در دستور کار داریم، گفت: به دنبال این هستیم که نخبگان در رشته‌های موسیقی، نقاشی، صنایع دستی و سنتی را شناسایی و از آنان تجلیل و الگوسازی کنیم.

شریف با بیان اینکه چهار نوع جوایز آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و فناوری وجود دارد، اظهار کرد: به کسانی که جزو استعدادهای برتر شناخته می شوند در قالب وام ها و کمک هزینه ها جوایز یکسانی پرداخت می شود یعنی به استعدادهای برتر در سطح ملی با یک چشم نگاه می شود و فرقی ندرارد که در کجا باشند.

وی به برخی فعالیت‌های بنیاد نخبگان استان فارس اشاره و خاطرنشان کرد: با مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری تفاهم نامه همکاری داریم که طی آن با اختصاص 20 میلیون تومان به استعدادهای برتر استان فارس ۳۱۳ شناسه کاربری اختصاص داده شد تا بتوانند مقالات علمی دریافت کنند.

رئیس بنیاد نخبگان استان فارس با بیان اینکه برای سایر استان‌ها نیز از مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری هزار شناسه کابری دریافت کردم، گفت: هرچند اختصاص شناسه کاربری کتابخانه منطقه‌ای برای اعضای بنیاد سایر استان‌ها جزو وظایف بنیاد نخبگان فارس نبود اما این فرصت را برای نخبگان کل کشور فراهم کردیم و نظیر چنین فعالیت‌هایی در استان‌های دیگر مشاهده نکرده‌ایم.

شریف ضمن بیان اینکه از بنیاد ملی نخبگان اجازه گرفتیم که برای حمایت از نخبگان استان از افراد نیکوکار دعوت به همکاری کنیم، گفت: در سال گذشته با اجرای طرح شهاب در ناحیه چهار آموزش و پرورش استعدادهای برتر شناسایی و هدایت شدند و امسال هم این طرح در ناحیه سه و چهار اجرا می شود.

وی کمک هزینه فرهنگی در مقطع کارشناسی را ماهانه ۱۵۰ هزار تومان اعلام و خاطرنشان کرد: دانشگاه مبالغی را به استعدادهای برتر که در فعالیت‌های دانشجویی همکاری کنند، پرداخت می‌کند و اگر آموزش یار باشند ماهانه ۹۰۰ هزارتومان می‌پردازد.

رئیس بنیاد نخبگان فارس با اشاره به برگزاری برنامه‌های زیارتی شامل سفر حج عمره و مشهد مقدس، گفت: درصورت درخواست نخبگان کمک هزینه ودیعه مسکن و همچنین هزینه شرکت در کنفرانس‌های داخلی و خارجی به نخبگان و استعدادهای برتر پرداخت می‌شود.

شریف با تصریح اینکه رتبه‌های برتر کنکور به عنوان استعدادهای برتر تحت حمایت ملی نخبگان قرار می‌گیرند، گفت: بنیاد ملی نخبگان مستقیما زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کار می‌کند و ۳۰ شعبه استانی دارد که اولین شعبه در استان فارس ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: به دانشگاه‌های مختلف شیراز سهمیه داده ایم که از بین دانشجویان برتر تعدادی را معرفی کنند تا آنان را تحت حمایت بنیاد قرار داده و کمک هزینه‌های مختلف در اختیار آنان قرار دهیم.

به گفته رئیس بنیاد نخبگان استان فارس تمام کسانی که فکر می‌کنند جزو نخبگان قرار می‌گیرند یا دارای استعدادهای برتر هستند می‌توانند در سامانه و سایت بنیاد ملی نخبگان ثبت نام کنند تا مدارک آنان بررسی شود.

شریف از رتبه‌های برتر کنکور سراسری خواست تا ارتباط خود را با بنیاد نخبگان فارس حفظ کنند و در هر رشته و محلی که تحصیل می‌کنند به فکر حل مشکلات مردم و جامعه باشند.

در ادامه دکتر همتی‌نژاد، عضو شورای علمی بنیاد نخبگان هم به رتبه‌های برتر کنکور توصیه کرد که رشته تحصیلی خود را براساس علاقه انتخاب کنند و خطاب به آنان گفت: در جامعه حضور فعال داشتته باشید و دردهای جامعه را لمس کرده و برای حل مشکلات آن چاره اندیشی کنید زیرا وقتی خدا به انسان توانایی و امکاناتی می دهد، باید دست دیگران را هم بگیرید بنابراین در علم و وقتتان انفاق کنید.

عضو هیئت علمی و استاد تمام شیمی دانشگاه شیراز گفت: کسب رتبه برتر کنکور اعتماد به نفس شما را بالا برده است که سعی کنید آن‌را حفظ کرده اما مراقب باشید که دچار غرور نشوید و گول زرق وبرق دنیا را نخورید چراکه اگر خودتان را درگیر زرق و برق دنیا کردید به اهدافتان نمی‌رسید.

علیرضا کمالی پور دانشجوی موفق سال چهارم رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این جلسه به رتبه‌های برتر کنکور توصیه کرد که براساس علاقه انتخاب رشته کنند و گفت: چون جزو رتبه‌های برتر کنکور بودم تا یکسال فرصت داشتم رشته و دانشگاه محل تحصیلم را انتخاب کنم که ابتدا رشته برق دانشگاه صنعتی شریف را انتخاب کردم اما بعد از گذراندن یک ترم و کسب رتبه اول به شیراز برگشتم و براساس علاقه در رشته پزشکی و فیزیک تحصیل می‌کنم که تا کنون نیز جزو دانشجویان برتر بوده‌ام.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برخی دروس را در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده بودم، تقریبا نصف دروس اصلی دروه لیسانس فیزیک را خوانده ام و اکنون بخاطر سنگین شدن دروس پزشکی فعلا فیزیک را کنار کذاشته ام تا بعدا در فرصتی مناسب آنرا دامه دهم.

کمالی پور به رتبه‌های برتر کنکور توصیه کرد که معیارهای انتخاب رشته را درونی کنید و مسیرتان را فدای تشویق‌های بیرونی نکنید و گفت: نباید به جو سپرده شوید بلکه باید مسیری که می خواهید بروید را کامل بشناسید و به تمام ابعاد زندگی توجه کنید.

وی ضمن تصریح اینکه قرار نیست صرفا فقط خودمان را در جامعه ببینیم بلکه برای جامعه موفق نیاز به دیدن دیگران و همکاری هست، گفت: پس از انتخاب رشته همواره باخود مرور کنید که برای چه در این رشته تحصیلی قرار گرفتید و چگونه می توانید اثرگذار باشید زیرا همیشه یک سری افراد هستند که به توانایی شما نیاز دارند.

براساس این گزارش فاطمه زرگر باشی، حافظ 20 جزء قرآن کریم که از مدرسه فرزانگان یک فارغ‌التحصیل شده است و اخیرا مدال طلای المپیاد جهانی نجوم را کسب کرده است در رشته مکانیک دانشگاه صنعتی شریف تحصیلات خود را ادامه می‌دهد. همچنین صدف وفا فارغ‌التحصیل از دبیرستان فرهنگ که توانست رتبه هشت کنکور علوم انسانی را کسب کند در رشته حقوق دانشگاه تهران مشغول به تحصیل خواهد شد.

مهدی لطافتی رتبه چهار و امیر حسینی رتبه پنج در کنکور ریاضی وفیزیک، رشته برق دانشگاه صنعتی شریف را برای تحصیلات دانشگاهی خود برگزیده‌اند.

احسان طاهری فرد رتبه پنج کنکور سراسری علوم تجربی و حافظ پنج جزء قرآن کریم همراه با برادر خود عرفان طاهری فرد، رتبه شش تجربی و حافظ هفت جزء قرآن کریم و تعدادی از خطبه‌های نهج البلاغه که از دبیرستان شهید دستغیب ناحیه یک شیراز فارغ‌التحصیل شده‌اند هم در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به کسب علم می‌پردازند و افتخارآفرینی‌های بیشتری را در پرونده درخشان تحصیلی خود ثبت می‌کنند.

نظرات بینندگان