کد خبر: ۷۴۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۴
شیرازه گزارش می دهد:

وعده های پساتحریمی دولت چه زمانی رنگ اجرا به خود می گیرد؟

امروزه، تاخیر پروازهای برخی شرکت های هواپیمایی چنان زیاد است که مسافران ترجیح می دهند با قطار، اتوبوس یا خودرو شخصی سفر کنند، چرا که زودتر به مقصد می رسند!
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، اگر تا دیروز مردم ایران برای سوار شدن به هواپیما جهت پروازهای داخلی، آیت الکرسی می خواندند و نذر و نیاز می کردند، اکنون ترجیح می دهند، دیگر با هواپیما سفر نکنند! چرا که نه می توانند، خاطرات توپولوف های مرگ بار و فوکرهای پیر را فراموش کنند و نه می توانند، نسبتی بین تاخیرهای چندین ساعته پرواز ایرلاین ها با بلیط های گرانقیمت پیدا کنند!

امروزه، تاخیر پروازهای برخی شرکت های هواپیمایی چنان زیاد است که مسافران ترجیح می دهند با قطار، اتوبوس یا خودرو شخصی سفر کنند، چرا که زودتر به مقصد می رسند!

گرچه داستان تاخیر پرواز هواپیماها در ایران، چیز تازه ای نیست و داستانی است کهنه که هر روز در فرودگاه های کشور بازخوانی می شود اما تاخیر چندین ساعته یک ایرلاین خوشنام و باسایقه، آن هم، مکرر، چیزی نیست که بتوان به آسانی از کنار آن گذشت.

در چند وقت اخیر به جرات می توان گفت، کمتر پرواز شرکت هواپیمایی آسمان، سر موعد مقرر انجام شده است به طوری که در یک هفته اخیر، سه پرواز این شرکت، با تاخیرهای بالای 10 ساعت روبرو بوده است. 19 مردادماه، پرواز تهران-اهواز با 10 ساعت تاخیر، 21 مردادماه، پرواز مشهد- شیراز، با 10 ساعت تاخیر و پرواز شیراز- مشهد با 12 ساعت تاخیر که دلیل همه این تاخیرها، نقص فنی بوده است. طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، در سال گذشته(93)، هواپیماهای آسمان با میانگین زمان تأخیر ۴۵ دقیقه‌ای بیشترین تأخیرات پروازی را در میان شرکت‌های هواپیمایی داشته اند،  اما 45 دقیقه کجا و 10 ساعت کجا؟

یکی از کارشناسان صنعت هواپیمایی کشور می گوید: مشکل اصلی صنعت هواپیمایی کشور عدم ورود قطعه به کشور است. صدالبته که نداشتن قطعه و تحريم بودن این صنعت در کشور از سوی کشورهای مدعی حقوق بشر موضوع بسیار مهمی است اما باید توجه داشت که این تحریم سال هاست وجود دارد و چیز تازه ای نیست هر چند که پس از توافق ژنو اعلام شد، دیوار تحریم ها فرو ریخت و تحریم قطعه هواپیما برداشته شد اما در عمل فقط سراب نصیب شرکت های هواپیمایی شد و حتی آجری از دیوار تحریم های ناجوانمردانه برداشته نشد.

موضوع دیگری که اگر اهمیتش بیشتر از تحریم قطعه نباشد، کمتر نیست، مدیریت شرکت های هواپیمایی است. به جرات می توان ادعا کرد، از وقتی عابدینی و خلبان نصرفرد از مدیریت شرکت هواپیمایی آسمان کنار گذاشته شدند، مشکلات این ایرلاین معتبر شروع شد.

تاخیر، پشت تاخیر، نقص های فنی هواپیماهای آسمان، به اندازه ای برحسته شد که از 33 فروند هواپیمای عملیاتی این شرکت 16 فروند آن زمین گیر شدند. بسته شدن حساب بانکی این شرکت به دلیل بدهی دو هزار و ١٩٨ میلیارد ریالی به دولت در اسفندماه سال گذشته، مصائب این شرکت را به اوج رساند.
مسئولین اما با ادغان به مشکلاتی که تحریم برای این صنعت ایجاد کرده، مشکل اصلی را در نحوه مدیریت مدیران این شرکت می دانستند. سید حسین دوالانوار نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، پس از اتفاقی که برای پرواز دوبی به لارستان این شرکت افتاد گفت: مگر تغیر یک مدیر باید این طور یک شرکت را دچار مشکل کند که اکثر هواپیماها که سرمایه ملی است زمین گیر شوند. وی افرود: تاخیر یا نقص فنی از یک شرکت هواپیمایی با این سابقه ارزشمند و اعتبار قابل قبول نیست و ما امیدواریم که مشکلات پروازی در کشور و به ویژه استان فارس به زودی برطرف شود.

جعفر قادری دیگر نماینده شیراز نیز با اعتراض به عملکرد مدیریت آسمان گفت: اگر مدیریت فعلی قادر به حل مشکلات این شرکت نیست، بیش از این با سرنوشت چند هزار پرسنل این شرکت و بخش قابل توجهی از استان‌ها بازی نکند.

محمدرضا رضایی نماینده مردم جهرم و رئیس فعلی مجمع نمایندگان فارس هم گفت: بر اثر تغییر و تحولات بوجود آمده و جابجایی های صورت گرفته در مدیریت این شرکت، نقش آسمان درجابجایی مسافران استان فارس کم رنگ شده و با توجه به حمایتهای استان از این شرکت شرایط بوجود آمده قابل قبول نیست.

رضایی کوچی با بیان اینکه شرکت هواپیمایی آسمان علی رغم همه حمایت های مسئولان استان فارس در شرایط تحریم نتوانست موقعیت خود را حفظ کند، افزود: در حال حاضر این شرکت هواپیمایی که به نوعی متعلق به مردم استان فارس است دچار مشکلاتی شده و جابجایی مسافران استان با چالشها و مسایلی همراه است بنابراین  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید نسبت به ساماندهی وضعیت این شرکت اقدام کند.

از طرفی امیدواریم آن طور که معاون بازرگانی شرکت هواپیمایی آسمان می گوید: این شرکت بتواند با توجه به خبرهایی که از لغو تحریم‌های صنعت هواپیمایی ایران شنیده می‌شود مقدمات مذاکره با شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی را از سر بگیرد و بتواند قطعات مورد نیاز خود را خریداری کند تا هواپیماهای زمین گیر شده این شرکت، باز بتوانند به پرواز درایند تا هم امید هزاران پرسنل این ایرلاین ناامید نشود و هم هواپیماهای آسمان، تبدیل به آخرین انتخاب مسافران از روی اجبار نشود.

مدیر فعلی شرکت هواپیمایی آسمان، حسین علایی و مدیر منطقه جنوب آن واقع در شهر شیراز کاپیتان عشایری است.


نظرات بینندگان