کد خبر: ۷۴۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
یک فعال اردوهای جهادی:

رهبری سرباز گیج نمی‌خواهد/ کاری که امام خمینی(ره) کرد، نگاه جهادی به تمام ابعاد دین بود

فعال اردوی جهادی در شیراز معتقد است که حضور در اردوی جهادی به نوعی کار جمعی، تعاون و همکاری را احیا می‌کند.

به گزارش شیرازه به نقل از عصرفارس، تابستان که می شود، برای بسیاری تنها خنکای سایه درختان و یا در طیف مدرن، نسیم سیستم های سرمایشی است که گرامی تابستان را تحمل پذیر می سازد.

شرکت در مسابقات ورزشی و یا حضور در کلاس های تفریحی و در برخی موارد دوره های مهارت افزایی است از جمله فعالیت هایی است که لذت تعطیلی کلاس های درس را برای دانش آموز و دانشجو را تکمیل می کند.

اما در این میان هستند کسانی که حضور جدی در جبهه فرهنگی را مطلوب خود دانسته و با حضور در اردوهای جهادی لذت کمک به هم نوع و هم شهری را بر سایر لذایذ تابستانی ترجیح می دهند.

جهادی که به فرمایش امیرالمومنین (ع) در خطبه ی 27 نهج البلاغه دری از درهای بهشت است که خداوند آن را برای اولیای خاص خود گشوده و همان لباس تقوا و زره استوار خداوند و سپر محکم اوست.

قطعا این چنین تاکیدی بر جهاد، نه تنها در روایات ائمه بی شمار است بلکه در قرآن مجید نیز بدان دعوت شده است و شاید این بخشی از انگیزه فعالان اردوی جهادی باشد که خنکای سیستم های سرمایشی را بر گرمای تابستان ارجح ندانسته و به نقاط دور و نزدیک شهرشان رفته و کار جهادی خود را پی می گیرند.

گروه جهادی نادیان یکی از گروه های جهادی موفق شهر شیراز است که نزدیک به پنج سال برای مردم مستضعف شهر شیراز و روستاهای استان فارس در زمینه های مشاوره، فرهنگی و آموزشی، درمانی و عمرانی خدمت رسانی می کند.

مسئول فرهنگی گروه جهادی نادیان شیراز با اشاره به تعریف جهاد از نگاه مقام معظم رهبری که جهاد را تلاش پر نیرو درمقابله با دشمن می داند به عصر فارس می گوید: باید برسی شود که چه شد کارهای خیر و فی سبیل الله، خدمت به مردم که قبل از انقلاب هم انجام می شد بعد از انقلاب اسلامی عنوان جهاد به خود گرفت؛ آیا به خاطر تغییر شرایط بود یا تفاوت درنوع کارهایی که انجام میشد؟

علی پورمعظم در پاسخ به این پرسش، دو دلیل را بر می شمارد و می افزاید: یک علت را می توان در شرایط زمان و اتفاقاتی که رخ داده جستجو کرد و دلیل دیگر را می توان در بسط معنای جهاد توسط ولی اجتماعی، یعنی کسی که اراده جهاد می کند و فرماندار جهاد است و میدان های جهاد را مشخص می کند، پی گرفت.

وی با اشاره به مواضع چند ساله مقام معظم رهبری که چند سالی است در همه زمینه های علمی، اقتصادی و فرهنگی اذن جهاد داده اند، می گوید: درحال حاضر جنگ نظامی نیست، اما جنگ لایه هایی پیدا کرده و گسترده شده است.

پورمعظم متقد است که دشمن در فقر، عدالت و فرهنگ مردم نفوذ پیدا کرده است و باید بدانیم که مقام معظم رهبری سرباز گیج نمی خواهد، سرباز گیج کسی است که فقط جملات ایشان را تکرار کند اما هوشیار نباشد و نداند دشمن چه اهدافی را نشانه رفته است.

وی می گوید: باید علاوه بر رصد دشمن، نسبت خودمان را در جبهه حق، ارتباط مان با ولی جامعه و فضای عمل که همان مناطق محروم شهری و روستایی است را بشناسیم چرا که اگر فضای عملیاتی را نشناسیم، شکست گریزناپذیر است.

این طلبه جوان جهادی خاطرنشان می کند: باید با بینش درست باید برنامه ریزی کنیم و با پرهیز از تک بعد نگری، نقاط قوت و ظرفیت ها را در کنار مسائل و مشکلات ببینیم و بدانیم که جامعه در کجا آسیب پذیرترند و درگیری ما با دشمن کجاست؟

پورمعظم می افزاید: درکار جهادی اگر واحدهای مختلف دشمن را نبینیم، پرکاری کردیم، خدمتی که به انجام رسانده ایم، خوب بوده و ثواب هم دارد، اما کار جهادی این نیست.

وی تصریح می کند: گروه های جهادی با نگاه و انگیزه خوبی شکل گرفته اند اما لازم است که فعالان این گروه ها را شناختشان را عمیق تر کنند چرا که اگر قرار باشد درجا بزنیم، داشته هایمان به بدی تبدیل می شود، رشد نمی کنیم و این همن تحقق تحجر است.

پورمعظم ضمن هشداردر خصوص فعالیت دشمن در تاثیرگذاری بر فرهنگ و سبک زندگی مردم، می گوید: دشمن به دنبال آن است که انسان را به خود اتکا دهد و حال آنکه در مکتب اسلام و کار فرهنگی ما، انسان باید به خدا اتکا کند.

وی با بیان اینکه در مناطق روستایی، کاری فرد نفوذ کرده و فراگیر شده است، خاطرنشان می کند: گروههای جهادی با حضورشان کار جمعی، تعاون و همکاری را احیا می کنند.

این روحانی فعال در گروه جهادی نادیان، بر حضور و نقش روحانیت درگروههای جهادی به مثابه چراغ راهی برای اعضای گروه و بینش صحیح دادن به آنها همچنین شناخت دقیق موقعیت و شرایط تاکید می کند.

پورمعظم فضیلت جهاد و کار جهادی را محور حیات انقلاب اسلامی معرفی و خاطرنشان می کند: یکی از مواردی که سبب تفاوت وضعیت فرهنگی بعد از انقلاب نسبت به قبل از انقلاب شده است، همین جهاد بود.

او به تاکید دین بر جهاد و کار جهادی اشاره می کند و می افزاید: کاری که امام روح الله کرد، نگاه جهادی به تمام ابعاد دین بود که یکی از پر معنا ترین مفاهیم اسلام است و امروز نیز این امر بر ما ضروریست گه اگر قصد ماند و رشد کردن داریم، باید تلاش پرنیرو درمقابله با دشمن داشته باشیم.

مسئولفرهنگی گروه جهادی نادیان شیراز با اشاره به اهمیت دیدگاه های فرهنگی در کارها جهادی، بر مطالعه کتاب «زندگی به سبک جهادی» که گلچینی از فرمایشات امام خامنه ای (حفظه) در خصوص جهاد و کار جهادی تاکید می کند.

گفت وگو از سمیرا مردانی
نظرات بینندگان