کد خبر: ۷۴۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۴

روش‌های جایگزین قطع درختان شهر

این روزها درختان در بسیاری از پروژه های شهری برای مسئولین چالشی جدی محسوب می شوند. از یک طرف باید به حفظ و نگهداری آن توجه کنند و از سوی دیگر بایستی در مسیر ساخت و توسعه شهرها گام برداند.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر، مدتهاست که قطع درختان بویژه در شهرها چالشی جدی میان حامیان محیط زیست و مسئولین شهری به وجود آورده است. درختانی که وجودشان لازم است اما جائی قرار گرفته اند که پروژه های شهری را دچار اختلال می کنند.

همین چند هفته پیش بود که قطع درختان در یکی از شهرهای شمالی کشور حاشیه های زیادی را به همراه داشت. بسیاری از منتقدین با اعتراض نسبت به قطع درختان خواستار آن بودند که بجای قطع می توان درختان را منتقل کرد. شیوه ای که در برخی نقاط دیگر در حال انجام است. تصاویر زیر بخش هایی از پروژه انتقال درختان در شهر قزوین است.

انتقال درخت

هرچند که انتقال درختان بزرگ یکی از پروژه های پرهزینه محسوب می شود اما بدون شک در میان گزینه هایی همچون قطع یا توقف پروژه های شهری؛ گزینه انتقال درخت می تواند بهترین و منطقی ترین انتخاب باشد.

انتقال درخت

دکتر رامین بابادائی در رابطه با انتقال درختان می گوید: «نقل و انتقال درختان و درختچه های بزرگ کاری دشوار و پر هزینه است. بیشتر درختان جابجا شده حتی در شرایط ایده آل به کندی بهبود می یابد. بعضی وقت ها نیز درختان و درختچه های جابجا شده شکل ناخوشایندی پیدا می کنند، بطوریکه گاهی پس از چند سال باید آنهارا حذف کرد. بنابراین در توسعه و احداث فضای سبز مسکونی، اداری، تجاری، پارکها و خیابان ها تا حد امکان بهتر است درختان و درختچه های موجود در مکان اولیه خود حفظ و نگهداری شوند.»

انتقال درخت

اما هر زمانی نمی توان درختان را از جای خود درآوریم و به مکانی جدید منتقل کنیم. این کارشناس امور کشاورزی در رابطه با بهترین زمان انتقال می گوید: «به دلایل گوناگون جابجایی درختان و درختچه ها همیشه در فصل مناسب صورت نمی گیرد.خوشبختانه با روش های نوین آماده سازی گیاه متخصصان توانایی جابجایی و کاشت درختان و درختچه ها را درتمام فصول سال دارند. به طور کلی درختان و درختچه های خزان پذیر را بهتر است در پاییز پس از ریختن برگ ها و زمانی که خاک مرطوب است و قبل از یخ بستن بستر و یا در اوایل بهار، قبل از باز شدن جوانه ها انتقال دهند. درختان حساس و نیمه مقاوم (به یک اقلیم خاص)را بهتر است در فصل بهار جابجا کرده و در صورت امکان در نقاطی محفوظ از وزش باد و نور مستقیم خورشید قرار دهید.»

انتقال درخت

روت بال چیست؟

روش انتقال درختان بالغ را روت بال می گویند. کلمه روت بال از دو بخش روت به معنی ریشه و بال به معنای توپ و در مجموع به معنی توپ ریشه می باشد. انتقال درختان به صورت روت بال به معنای این است که شما درختی چندین ساله را به اندازه محیط تاج درخت از محل ریشه، گونی پیچ کرده و به محل جدید انتقال دهیم در این روش ما در حقیقت به اندازه عمر آن درخت زمان از دست رفته را می خریم!

روت بال راهکار جدیدی محسوب نمی شود و سالهاست که در شهرهای مختلف کشور این روش اجرا می شود اما به نظر می رسد در سایه بی توجهی برخی مسئولین هنوز در برخی مواقع سازمان ها ترجیه می دهند تا بجای هزینه بالای روت بال نسبت به قطع درختان اقدام کنند.

نظرات بینندگان