کد خبر: ۷۵۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴

میزان آمادگی ستاد بحران زرین دشت در مواجه با حوادث چقدر است؟

حادثه هیچ وقت خبر نمی دهد جمله ایی است که همیشه در ذهن همه ماست و به ما می گوید باید همیشه آمادگی لازم برای مواجعه شدن با حوادث داشته باشیم .

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه،  زرنوشت نوشت: یا تاکنون به این فکر کرده اید اگر زلزله 5.7 ریشتری تیرماه سال 1382 دوباره در زرین دشت تکرار شود میزان آمادگی اهالی شهرستان و یا ستاد بحران در چه حدی است؟ یا اینکه هرگونه حوادث و بلایای طبیعی دیگر مثل سیل ، آتش سوزی در نخلستان های شهرستان بوجود آید ستاد بحران تا چه میزان آمادگی مقابله با این حوادث را دارد؟

حادثه هیچ وقت خبر نمی دهد جمله ایی است که همیشه در ذهن همه ماست و به ما می گوید باید همیشه آمادگی لازم برای مواجعه شدن با اینگونه حوادث داشته باشیم . ولی با این حال می بینیم که ستاد بحران شهرستان شاید هیچ وقت به این نکته فکر نکرده باشند که اگر یک حادثه مثل آتش سوزی یا زلزله رخ بدهد میزان آمادگی در این مورد چقدر است؟

همه اینها سوالاتی است که شاید به ان برخورده باشیم . با این وجود نگاهی گذرا به وضعیت بافت شهری و روستایی شهرستان می اندازیم.

اگر خوب در بافت شهری و روستایی در سطح شهرستان دقت کنیم در می یابیم که زلزله سال 82 با اینکه خسارت مادی در پی داشت ولی در تغییر بافت روستایی و شهری شهرستان تاثیر گذار بود اما در مرکز شهرستان هنوز نقاطی مشاهده می شود که هیچ گونه تغییری در آن رخ نداده است و یا اینکه اندک بوده که خود معظلی است در بروز حوادث بخصوص با گاز کشی شدن در سطح شهرستان که اگر آمادگی و آموزش لازم را آتش نشانی شهرستان ندیده باشد با کوچکترین جرقه آتش سوزی بزرگی به وقوع می پیوندد و چه بسا خانه های زیادی را طعمه حریق کرده و خسارات جبران ناپذیری وارد کند.

در سال 90  طی مصوبه ایی از طرف شورای سوم کلنگ احداث ساختمان آتش نشانی به زمین زده شد و تقریبا پیشرفت 50 درصدی بخود گرفت ولی این روند با مشکل کسری بودجه در شهرداری مواجه شد بطوری که دیگر روند احداث این ساختمان بطور کامل متوقف شد و با اغاز شورای چهارم نیز این روند ادامه داشت بطوری که شورای چهارم مشکل اصلی شهر را آسفالت دانسته تا چیزهای دیگر.

اگر بگویم ساختمان هم مهم نیست چون خودرو آتش نشانی داریم شاید قدری مرهم باشد ولی مشکل دیگر در عدم مهارت داشتن کادر آتش نشانی می باشد که بیشتر خودرو اتش نشانی جهت آبیاری فضای سبز و یا شستشوی استفاده می شود و نیروهای آتش نشانی نیز از بازنشستگان شهرداری هستند و نسبت به انواع آتش و نحوه خاموش کردن آن اصلا آمادگی لازم را ندارند.

در حوادثی مثل زلزله با توجه به اظهارات حیدری ریاست سازمان هلال احمر شهرستان نیروهای این سازمان با آموزشهایی که از قبل به آنها داده شده است تقریبا آمادگی 80 درصدی را دارند ولی از نگاه رئیس سازمان هلال احمر مشکل در بافت شهری در دو منطقه عزیزآباد و نیز شهرک نوپای الزهرا(س) شهر حاجی می باشد و در بافت روستایی چون با وام های داده شده در بخش مسکن خانه های قدیمی از بین رفته و همه نوسازهستند ولی  در محله عزیز آباد خانه ها هنوز بافت قدیمی دارند و در شهرک الزهرا(س)  نیز چون هیچ گونه نظارتی در روند ساخت و ساز نبوده و پی اکثر ساختمانها مشکل دارند.

اگر بخواهیم بازهم مشکلات پیش روی ستاد بحران را نام ببریم زیاد می تواند باشد که مهمترین انها شاید بتوان موارد بالا را نام برد.

نظرات بینندگان