کد خبر: ۷۵۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۴

مشکل سنگبری های فارس حل شد/ هزاران کارگر به کار خود بازگشتند

اختلاف واحدهای سنگبری و سازمان مالیاتی کشور حل شد و ۴ هزار و ۵۰۰ کارگر در سه شهرستان فارس به سرکار خود بازگشتند.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، اختلاف واحدهای سنگبری و سازمان مالیاتی بر سر مالیات بر ارزش افزوده که منجر به تعطیلی شمار زیادی از واحدهای سنگبری در استان‌های مختلف شده بود به کمیسیون اقتصادی مجلس کشیده شد.

پس از جلسات کمیسیون اقتصادی مجلس و توافقات حاصل شده در استان فارس جلساتی میان نمایندگان سنگبری‌های استان و مدیرکل امور مالیاتی فارس گرفته شد و براساس گفته‌های سید جلال میرعظیمی، دبیر انجمن سنگ صفاشهر، نتیجه این جلسه چنین بوده که اداره مالیات 10 درصد از مالیات مستقیمی را که واحدهای سنگبری در فاصله سال‌های 88 تا 92 پرداخت کرده‌اند، به عنوان مالیات بر ارزش افزوده دریافت کند.

اگر این امر را بخواهیم در مثالی توضیح دهیم چنین است که اگر مجموع مالیات پرداختی یک واحد سنگبری در سالهای 88 تا 92 حدود 35 میلیون تومان باشد اکنون 10 درصد از این مبلغ به عنوان مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکننده دریافت می‌شود.

به عبارتی یک تولیدکننده سنگ باید علاوه بر 35 میلیون تومانی که به عنوان مالیات مستقیم پرداخت کرده 3 میلیون و 500 هزار تومان هم به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کند.

دبیر انجمن سنگ صفاشهر می‌گوید: در سال‌های 93 تا دی 94 نیز 20 درصد از مالیات مستقیمی که واحد سنگبری باید پرداخت کند به عنوان مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکننده دریافت می‌شود.

میرعظیمی درباره نحوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده پس از دی ماه 94 می‌گوید: صحبت‌های نمایندگان سنگبری‌ها با اعضای کمیسیون اقتصادی آنها را به نتیجه رسانده که قانون مالیات بر ارزش افزوده نیاز به اصلاح دارد و پس از دی ماه 94 مالیات بر ارزش افزوده براساس قانون بازنگری شده، دریافت می‌شود.

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این باره چنین می‌گوید: در کمیسیون اقتصادی جلسه‌ای با حضور نمایندگان سنگبری‌ها، مسئولان سازمان مالیات و نمایندگان برگزار و به موجب آن توافق‌نامه‌ای میان سه طرف امضا شد که مبنای دریافت مالیات از واحدهای سنگبری در آن مشخص شد.

به گفته قادری سازمان مالیاتی مالیات بر ارزش افزوده را به مالیات بر مصرف تبدیل کرده بود یعنی تمامی مالیات به صورت یکجا از تولیدکننده دریافت می‌کرد و در صورتی که تولیدکننده به دلیل رکود یا به هر دلیل دیگری نمی‌توانست محصول خود را به فروش برساند، نمی‌توانست مالیات را پرداخت کند.

براساس گفته‌های نماینده مردم شیراز مالیات بر ارزش افزوده باید در هر مرحله جدا گرفته شود به طور مثال مالیات بر ارزش افزوده سنگ باید از معدن‌کار گرفته شود، مالیات بر ارزش افزوده تبدیل و تراش سنگ از کارخانه‌دار و مالیات بر ارزش افزوده فروش از فروشنده دریافت شود در صورتی که در حال حاضر همه مالیات از سنگبری‌ها گرفته می‌شد و همین امر سبب اختلاف و تعطیلی واحدهای سنگبری شده بود.

چندی پیش محمدحسن دوگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با تسنیم از قطعی بودن اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده گفته بود و اینکه این قانون تنها زمانی قابل تغییر است که در برنامه ششم توسعه بررسی و تغییر آن تصویب شود.

با وجود مشکلات پیش‌آمده به‌نظر می‌رسد کمیسیون اقتصادی مجلس تصمیم گرفته برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی قانون مالیات بر ارزش افزوده را بازنگری کند.

اختلاف واحدهای سنگبری و سازمان مالیاتی کشور منجر به تعطیلی 420 واحد سنگبری و بیکاری 4 هزار و 500 کارگر در سه شهرستان استان فارس شده بود.

رکود در بازار ساخت‌وساز  از دیگر مشکلاتی است که واحدهای سنگبری در چند سال اخیر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند اما علت اصلی تعطیلی واحدهای سنگبری بنا به گفته مجتبی فصیحی مهرآبادی، دبیر انجمن سنگبری‌های شیراز، افزایش مالیات بر ارزش افزوده بود.


نظرات بینندگان