کد خبر: ۷۵۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
شیرازه گزارش می دهد؛

نور پیامبر رحمت چراغ سینما های فارس را روشن کرد/ ادامه اکران شاهکار «مجیدی»

در دو هفته اخیر فقط در سینما شیراز و سینما سعدی این فیلم اکران شده بود اما به دلیل استقبال پرشور مردم پس از دو هفته، سینما ایران هم این فیلم را اکران کرده است.

به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، فیلم سینمایی محمد رسول‌ا‌‌لله (ص)، آخرین ساخته مجید مجیدی از جمله آثار فاخری است که برای تولید آن پنج سال زمان صرف شده‌ است و در دهه کرامت روی پرده سینما رفت.

این فیلم 171 دقیقه‌ای سال‌های اولیه زندگی پیامبر اسلام (ص) رابه تصویر کشیده است. روایت زندگی پیامبراکرم (ص)از تولد تا 12 سالگی واکنش مثبت تماشاگران و ابراز عشق و علاقه مردم به پیامبر عظیم الشان را به همراه داشته است.

این فیلم در شهرک سینمایی پیامبر اعظم در 55 کیلومتری شهر قم ساخته شده و در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر در سال گذشته برای اولین بار اکران شد.

فروش بلیت‌های این فیلم سینمایی در روزهای آغازین اکران در سراسر کشور نشان از استقبال پرشور مردم داشت.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان فارس در مصاحبه با خبرنگار شیرازه خبر داد: فیلم محمد رسول الله دو هفته است که در شیراز اکران شده و نسبت به فیلم های دیگر در مدت مشابه فروش بی نظیری داشته است.

رسول شهابیان با بیان اینکه در همین دو هفته حدود 25 هزار نفر فیلم را تماشا کردند، اعلام کرد: فروش این فیلم تقریبا 5 برابر فیلم های دیگر در مدت مشابه بوده است.

نور پیامبر رحمت چراغ سینماهای فارس را روشن کرد/ اکران شاهکار «مجیدی» ادامه دارد

اکران «محمد رسول الله(ص)» در شیراز تا سه هفته دیگر ادامه دارد

وی تصریح کرد: در دو هفته اخیر فقط در سینما شیراز و سینما سعدی این فیلم اکران شده بود اما به دلیل استقبال پرشور مردم پس از دو هفته، سینما ایران هم این فیلم را اکران کرده است.

پیش بینی ما این است که هنوز هم استقبال مردمی ادامه دارد.

شهابیان در پاسخ به شیرازه در خصوص اکران مردمی فیلم در مساجد و دانشگاه ها و ... گفت: با توجه به اینکه فیلم هنوز روی پرده هست و استقبال بالایی از آن شده فعلا اکران مردمی در مکانی به جز سینما نداریم شاید در آینده برای نقاطی که سینما ندارند برنامه اکران مردمی پیش بینی شود.

وی افزود: اگر ادارات و شرکت ها و موسسات و نهادها مایل باشند به صورت گروهی این فیلم را در سینما تماشا کنند برای آنها درصد تخفیف پیش بینی شده است

مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان فارس خاطرنشان کرد: شیراز از لحاظ میزان استقبال از این فیلم جزو شهر های برتر کشور بوده و استقبال بی نظیری از این فیلم در شهرهای تهران و مشهد و شیراز و اصفهان شده است. مردم به خوبی و آنگونه که شایسته است به دیدن فیلم در سالن های سینما توجه نشان دادند. شهابیان ادامه داد: باتوجه به استقبالی که از این فیلم شده، اکران آن در سینماهای شیراز حداقل تا سه هفته دیگر ادامه دارد، از همه مردم شیراز دعوت می کنیم فرصت تماشای این فیلم را از دست ندهند.

کمبود امکانات و غافلگیری سینما در مقابل استقبال بی نظیر مردم

مخاطبین عاشقانه روایت تصویری کودکی پیامبر (ص) را در فیلم خوش ساخت «محمد رسول الله(ص)» به تماشا نشستند و یک بار دیگر ثابت کردند اگر فیلم خوب در سالن های سینما به نمایش درآید حتما با اقبال مردمی مواجه می شود. برخی از تماشاگران فیلم درمصاحبه با خبرنگار ما از هوای گرم و نامطبوع سالن سینما و کافی نبودن یک آبسردکن و خراب بودن آن و مشکل و خرابی بعضی صندلی ها و بسته بودن در ورودی به لابی سینما گلایه داشتند. به گفته آنها مشکلات سالن های سینما مانند نبود سیستم سرمایشی مناسب که باعث میشد تماشاگران حدود سه ساعت هوای نامطبوع سالن را تحمل کنند و خراب بودن آبسرد کن که بازار خرید آب معدنی خنک را در بوفه و مغازه های اطراف سینما رونق داده بود و خراب بودن بعضی صندلی ها که تا آخر فیلم بعضی تماشاگران را معذب کرده بود از جمله مواردی است که نشان می دهد برخی مسئولین به خلوت بودن سینما ها عادت کردند و تلاش چندانی برای آماده سازی سینماها برای آشتی مردم طی این سال ها صورت نگرفته است.

نور پیامبر رحمت چراغ سینماهای فارس را روشن کرد/ اکران شاهکار «مجیدی» ادامه دارد

مردم انتظار داشتند که در دقایق پایانی سانس قبل،لابی سینما پذیرای افرادی که برای سانس بعد بلیط خریدند باشد تا مردم پشت درهای سینما سرپا و معطل نمانند. این درخواست را با مسئولین سینما هم در میان گذاشتند اما پاسخ گرفته بودند که شلوغی لابی مزاحم بینندگان فیلم در سالن سینما می شود. البته اگر سالن ها استاندارد باشند صدای افراد حاضر در لابی نباید به سالن پخش فیلم برسد.

شاهکار طولانی اما شیرین و جذاب

آخرين ساخته مجيد مجيدي را از هر لحاظ كه نگاه كنيم يك اثر متمايز و شاخص است، شايد اولين ركن متفاوت بودن آن را بتوان زمان طولاني اش به حساب آورد. اكران فيلمي با زمان طولاني سه ساعته در سينماي ايران به نوع خود عجيب به نظر مي‌رسد و همين طولاني بودن برخي را نگران خسته شدن تماشاگران كرده بود اما به حق مي‌توان گفت مجيدي از عهده اين زمان به خوبي برآمده هرچند مي‌توانست با كوتاه كردن برخي سكانس‌ها، جذابيت كار را كه بيشتر منطبق با سبك خودش متكي به آرايش صحنه و تصوير است بيفزايد، اما اين سه ساعت در كنار هنرنمايي مجيدي و تيم او صد البته داستان‌هاي جذاب زندگي پيامبر اعظم كه مجيدي سعي كرد آنها را در زماني مشخص به تصوير بكشد چيز زيادي نيست.

«صفارهرندي» در جلسه فعالان مجازي که در شهر مشهد برگزار شده بود در خصوص ديدگاه مقام معظم رهبري درباره فيلم مجيدي گفت شنیده ام ايشان بعد از ديدن فيلم فرمودند حاضرم همين الان با همان شوق اوليه فيلم را از اول تا به آخر دوباره ببينم. چيزي كه تقريبا از زبان بسياري از بينندگان فيلم در سينما هم مي‌توان شنيد مخصوصا تماشاگراني كه تاريخ زندگي پيامبر اعظم را مطالعه كرده بودند و بافضاسازي هاي مجيدي همزادپنداري بيشتري مي‌كردند.

استقبال جهانی از روایت تصویری زندگی پیامبر اسلام (ص) در کودکی

از همان زماني‌كه خبر ساخت فيلم مجيدي رسانه‌اي شد فرقه وهابي و گروه‌هاي افراطي سعي در تخريب و تحريم اين فيلم داشتند تا افكار عمومي جهان اسلام را ضد آن تحريك كنند. حتي الان كه فيلم اكران عمومي شده عده اي از اين افراط گرايان فتواي حرام بودن ديدن فيلم را صادر كرده‌اند. اما هنر مجيدي و ساير عوامل فيلمش در ساخت اين اثر مانع از آن شده كه رسانه‌هاي دنيا از بازتاب نمايش آن و اشاره به نقاط مثبت فيلم چشم بپوشند. نسخه فرانسوي روزنامه هافينگتون پست امريكا، خبرگزاري رويترز، شبكه فرانسه ۲۴، روزنامه گاردين انگليس، روزنامه اسرائيلي ها‌آرتص، روزنامه اكسپرس تريبون، شبكه خبري «ميدل ايست‌اي»‌، سايت المانيتور و شمار ديگري از رسانه‌ها همچون «گالف نيوز»‌ و ‌«‌اي بي‌تايمز»‌ به انعكاس اخبار مربوط به فيلم «محمد رسول‌الله» مجيد مجيدي پرداخته‌اند.

جالب‌تر آن‌كه استقبال بی نظیر از این فیلم تنها مختص به شیراز و سایر کلان شهر ها و شهرستان های ایران نیست بلكه به شهادت تصاوير و فيلم‌هاي منتشر شده از جشنواره مونترال كانادا شاهكار مجيد مجيدي بااستقبال خوب مخاطبان غربي روبرو شده است تا جايي‌كه بنا به شواهد منتشر شده در جشنواره مونترال صف‌هاي طويلي براي تهيه بليط فيلم در حاشيه جشنواره تشكيل شده است. برخي از روزنامه‌هاي خارجي در مواردي تحليل‌هاي مثبت و جداگانه‌اي درباره اين فيلم منتشر كرده‌اند كه از جمله آنها مي‌توان به انتشار نقد مثبتي در روزنامه هافينگتون پست اشاره كرد. در اين تحليل فيلم اخير مجيدي باشكوه توصيف شده است. منتقد روزنامه گاردين انگليس اشاره كرده كه نتوانسته شگفتي خود را از عظمت فيلم «محمد رسول‌الله» پنهان كند. در عين حال خبر خوب ديگر درباره بازخوردهاي مثبت نسبت به اين فيلم، امتياز بالاي آن در ‌اي‌ام‌دي‌بي، سايت مرجع اطلاعات فيلم‌ها و سريال‌هاي دنياست

فيلم مجيد مجيدي به فاصله تنها پنج روز از زمان اكران جهاني و ملي خود در ايران توانسته امتياز خوب ۷/۸ از ۱۰ را از كاربران اينترنتي بگيرد. ۷/۸ در سايت‌ اي‌ام‌دي‌بي‌ امتياز بسيار خوبي محسوب مي‌شود كه معمولاً كمتر اثر سينمايي آن را دريافت مي‌كند و اين بازتاب و انعكاس اكران جهاني فيلم مجيدي در رسانه‌هاي دنيا كماكان ادامه دارد.

براي مثال روزنامه لوموند در گزارشي نوشت: از زماني كه مجيد مجيدي در سال ۱۹۹۸ براي فيلم« بچه‌هاي آسمان» جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي را دريافت نمود بلند پروازانه اعلام كرد كه مي‌خواهد براي جهان اسلام فيلم بسازد فيلمي كه امروز با برخود و مخالفت علماي وهابي مواجه شده است آنها با شدت ديدن فيلم را ممنوع كرده‌اند.

نشريهLorientlejour نيز دريادداشتي آورده است: فيلم«محمد رسول‌الله» مجيد مجيدي براي پايان بخشيدن تصاوير خشونت‌آميز اسلام است، ‌زيرا در سال‌هاي اخير تصاوير منفي و خشونت باري از اسلام و پيامبر اسلام در غرب ارائه مي‌شد كه با ماهيت واقعي آن فرق داشت.

منتقد هافینگتون پست
فرانسوی هم فیلم «محمد رسول‌الله» ساخته مجید مجیدی را که به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره مونترال به نمایش درآمد باشکوه خوانده و نوشته است: فیلمی که سی ونهمین جشنواره فیلم مونترال را افتتاح کرد، به کارگردانی مجید مجیدی فیلمی رمانتیک-تاریخی است که چون یک نقاشی دیواری باشکوه بر کودکی حضرت محمد (صلوت‌الله عليه وآله) تمرکز دارد. این محصول سه ساعته، یادآورفیلم‌های اسطوره‌ای مذهبی دهه ۱۹۵۰ است که همه احساسات خوب را منعکس می‌کردند.

در عین حال «سرژ لوسیک» مدیر و بنیانگذار جشنواره مونترال هم
گفته نقش این جشنواره، نمایش فیلم‌هایی است که نظری ترویجی نداشته باشند و در ورای همه نقطه نظرات از انسانیت و دیدگاه هنری فیلم‌ساز دفاع کنند. «فیل هواد» منتقد گاردین هم از جمله نخستین منتقدان مطرح غربی است که پس از تماشای فیلم «محمد رسول‌الله» به تمجید از این فیلم پرداخته است.

نظرات بینندگان