کد خبر: ۷۶۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۴
شیرازه گزارش می دهد؛

سفرهای آبکی موطلایی ها به ایران!/ فعلا ماه عسل، قرارداد بماند برای بعد از برجام!

اگر این رفت و آمدها منجر به قرارداد و نهایتا انتقال سرمایه و تکنولوژی شود، می تواند باعث رشد و شکوفایی اقتصادی و خروج کشورمان از وضعیت رکود گردد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، پس از توافق ایران و غرب، هیات‌های تجاری به سوی ایران سرازیر شدند. تقریبا هفته ای نیست که هیئتی از کشورهای اروپایی به تهران و برخی استان های کشور سفر نکند. آن طور که رسانه ها روایت می کنند، آن ها برای فتح بازار نسبتا بکر ایران از هم سبقت می گیرند و سعی می کنند هر هیئتی زودتر از دیگری زنبیل بگذارد.

این که سفر هیئت های اروپایی به ایران رشد چشمگیری داشته، هم می تواند فرصت باشد هم تهدید. اگر این رفت و آمدها منجر به قرارداد و نهایتا انتقال سرمایه و تکنولوژی شود، می تواند باعث رشد و شکوفایی اقتصادی و خروج کشورمان از وضعیت رکود گردد. اما اگر این مسافرت ها، تنها یک ماه عسل باشد و از حد تشویق و ترغیب ایران برای اجرای برجام عبور نکند ، تهدید بزرگی است.

دکتر مهدی تقوی، کارشناس اقتصادی در این باره می گوید: دولت نباید اجازه دهد مذاکره با هیات های خارجی به تقدیم بی امتیاز بازار ایران به آنان منتهی شود. بلکه اگر هم قرار است آنان وارداتی به ایران داشته باشند و کالاهایشان را بفروشند ترکیب واردات آنها باید کنترل شود.

تجربه نشان می دهد غربی ها علاقه مند سرمایه گذاری در حوزه نفت، گاز، فولاد و خودرو سازی هستند و رغبتی برای سرمایه گذاری و شراکت با بخش خصوصی از خود نشان نمی دهند و از طرفی برخی از شرکت ها همان هایی هستند که به دلایل تحریم ایران را ترک کردند و بار دیگر سودای برگشتن به بازار ایران را دارند. رصد مذاکرات هیئت های تجاری غربی در کشورمان هم نشان می دهد شرکت هایی که برای بار اول پایشان به ایران باز شده است، فقط برای ارزیابی آمده اند و فعلا خبری از قرارداد و سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی نیست.
حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در این باره می گوید: معناي حضور هيأت هاي خارجي در ايران ورود سرمايه و تکنولوژي به کشور است. عسکراولادی رییس اتاق بازرگانی ایران و چین اما این حرف را نمی پذیرد و می گوید: سرمایه‌ گذاران خارجی فقط به کشور ما می‌آیند ببینند که چه خبر است و تاکنون هیچ سرمایه‌گذاری نیامده که حرف سرمایه‌گذاری بزند. وی می افزاید: افزود: این سوال برای من مطرح است که این‌که این‌ها 100 نفر 100 نفر به ایران می‌آیند، چه می‌خواهند؟ می‌آیند سرمایه‌گذاری مشترک کنند؟ حرفش را می‌زنند، اما عمل نمی‌کنند. آیا می‌آیند در معدن سرمایه‌گذاری کنند؟ که این کار را نکردند.

جعفر قادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این باره به شیرازه گفت: تاکنون هیچ یک از هیئت‌های اقتصادی اروپایی قرارداد نبسته‌اند و فقط مذاکرات اولیه را انجام داده و پیش‌نویس‌ها را آماده کرده اما بستن و اجرای قرارداد را به بعد از اجرایی شدن برجام موکول کرده‌اند.

جعفر قادری به نقاط قوت و ضعف رفت و آمد هیئت‌های اقتصادی اروپایی اشاره و اظهار کرد: این رفت‌ و آمدها فضا را به سمت انتظارات مثبت سوق می‌دهد و باعث می‌شود که کسی اقدام به احتکار کالا و ارز نکند و در نتیجه افزایش قیمت‌ها را نخواهیم داشت.

وی نگه داشتن کشور در حالت رکود را از پیامدهای منفی رفت‌و آمدهای بدون قرارداد هیئت‌های اروپایی دانست و گفت: تا زمانی که قراداد هیئت‌های اروپایی اجرایی نشود کشور در حالت رکود باقی می‌ماند زیرا همه منتظر هستند که در آینده انعقاد قراردادها باعث کاهش قیمت در کالاها شود بنابراین تقاضای امروز خود را به فردا موکول می‌کنند و مصرف کننده کالایی خریداری نمی‌کند و تولید کننده هم اقدام به خرید مواد اولیه نمی‌کند بنابراین فضا را به شکل رکودی نگه می‌دارند که باید تلاش کرد تا زودتر اگر قراردادی هست اجرایی شود چراکه تا اجرایی نشود مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند.

نماینده مردم شیراز در مجلس سرمایه‌گذاری هیئت‌های اروپایی در فارس را مشروط به حضور افرادی از استان فارس در سیستم اداری، وزارتخانه‌ها و مراکز صنعتی در کشور دانست و ضمن بیان اینکه درحال حاضر این حضور کم‌رنگ است، گفت: مسئولین مربوطه در استان نیز باید پیگیر قضیه باشند و در این خصوص از وزارتخانه‌های مربوطه مطالباتی داشته باشند که این هیئت‌ها به سرمایه‌گذاری در فارس هدایت و تشویق شوند.

فریدون فرقانی رئیس اتاق بازرگانی شیراز اما خوشبین است و به خبرنگار ما می گوید: هیئت‌های اروپایی جلساتی با فعالان مشابه خود در استان داشته‌اند و مذاکرات و گفتگو همچنان ادامه دراد و یقینا با توجه به اتفاقاتی که پس از رفع تحریم خواهد افتاد به جایی خواهند رسید و ما نسبت به این موضوع خوشبین هستیم.

فریدون فرقانی با بیان اینکه مذاکرات فعلی هئیت‌ها زمینه‌ای برای ارتباطات بیشتر خواهد بود که منجر به قرارداد می‌شود، اظهار کرد: به دلیل وضعیت و شرایط بانکی که بخاطر تحریم‌ها ارتباط بانکی وجود نداشته است، هنوز هیچ قرادادی بسته و اجرایی نشده است زیرا مشکلات نقل و انتقال پول، مانع فعالیت‌های اقتصادی شده که امیدواریم هرچه سریع‌تر تکلیف مبادلات بانکی روشن شود.

وی با اشاره به قطع ارتباط چندساله با شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم‌ها و از دست رفتن اعتبارات بخش خصوصی گفت: نیاز است اعتباراتی که نزد بنگاه‌های اقتصادی خارجی وجود داشته، دوباره احیا شود چراکه اگر ارتباطات بانکی فعال شود و بنگاه‌ها بتوانند مانند سابق به صورت اعتباری از شرکت‌های خارجی نیازمندی‌های خود در زمینه مواد اولیه و قطعات را فراهم کنند از بار مالی روی دوش بانک‌های ما نیز کاسته می‌شود.

فعلا به همه این وجود، سفرهای هیئت اروپایی برقرار است و بدون دستور کار مشخصی، کارت ویزیت ها مبادله می شود و همه منتظرند تا ببینند فرجام برجام چه می شود تا تصمیم جدی بگیرند. کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر حتی همه این مذاکرات اقتصادی به عقد قرارداد و سرمایه گذاری ختم شود اما تحریم ها لغو نشود، هیچ دستاوردی برای کشورمان ندارد.

عسکراولادی در این باره می گوید: ما باید به کشوری که می‌خواهد به ایران بیاید، بگوییم تحریمی که مربوط به شماست را بردارید. اگر این‌ها حل نشود، من این آمد و رفت‌ها را مفید نمی‌دانم و دارند ما را گول می‌زنند.

به هر حال، اروپائیان تاکنون فقط حرف زدند و از نظر اقتصادی یک قدم مثبت از آن ها دیده نمی شود اما آن چه از همه چیز اهمیت بیشتری دارد، این است که باید ضمن هوشیاری در این مذاکرات اقتصادی، اصولی همچون جلوگیری از خام فروشی، ورود فناوری های نوین به کشور، تقویت صادرات، ارتقای کمی و کیفی تولیدات داخلی و در نهایت کمک به تحقق تولید درون زا و برون نگر که یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی است را نباید فراموش کرد.

نظرات بینندگان