کد خبر: ۷۶۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۰۳ مهر ۱۳۹۴
شیرازه گزارش می دهد

میزبان بی عرضه!/ سیاهه ای از بی تدبیری و بی کفایتی خادمین حرمین شریفین

به نظر می رسد که دیگر سیاهه بی کفایتی آل سعود در پذیرایی مناسب از مهمانان حرم امن الهی جایی برای دفاع، باقی نگذاشته است.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، «بی کفایتی» واژه ای است که پس از فاجعه انسانی روز گذشته در سرزمین منا از زبان مقامات، مسئولین، شخصیت ها، حاجیان و مردم کشورهای مسلمان به خصوص ایران اسلامی زیاد شنیده می شود. آن قدر عمق فاجعه روز گذشته زیاد بود، که همه بر سوء مدیریت و بی کفایتی حاکمان آل سعود در برگزاری مراسم حج مهر تایید زدند. این اولین باری نبود که حجاج به خاک و خون کشیده می شدند، مرور حوادث تلخ و دردناک سال های گذشته نشان می دهد، سیاهه بی کفایتی رژیم آل سعود بلند است.

1987: کشته شدن بیش از 400 تن که بیشتر آنان را حجاج ایرانی تشکیل می دادند. این حجاج در حمله نیروهای امنیتی به دلیل برپایی تظاهرات ضد غربی و ضد آمریکایی در مکه شهید شدند.

1990: در گذشت 1426 نفر در اثر ازدحام زائرین در یک تونل در مکه که به حرم مکی ختم می شد و بیشتر آنان را زائران تبعه کشور ترکیه و اندونزی تشکیل می دادند.

1994: ازدحام زائرین در نزدکی پل جمرات در منا، 270 کشته برجای گذاشت.

1997: کشته شدن 343 زائر و زخمی شدن هزار و 500 تن دیگر در اثر آتش سوزی خیمه ها در منا.

1998: ازدحام و فشار جمعیت به هنگام رمی جمرات، منجر به کشته شدن 180 حجاج شد.

2004: در اثر فشار و ازدحام جمعیت به هنگام رمی جمرات 251 زائر کشته و 244 تن دیگر زخمی شدند.

2006: فرو ریختن هتل کوچکی در شهر مکه در 5 ژانویه که محل سکونت زائرین آسیایی بود، جان 76 زائر را گرفت.

2006: در12 ژانویه در اثر ازدحام و فشار بسیار زیاد جمعیت زائرین در مراسم رمی جمرات 363 نفر کشته شدند.

2015: بر اثر سقوط یک دستگاه بالابر در حرم مکی، 107 زائر کشته و بیش از 238 نفر زخمی شدند.

و اما باز هم 2015 و این بار نه گلوله ای به سمت حاجیان شلیک شد و نه هتلی فرو ریخت و نه چادری آتش گرفت بلکه، مأموران امنیتی سعودی، با بستن عمدی مسیر تردد حجاح در منا و ایجاد تراکم انسانی، 2000 تن را کشتند.

حکام آل سعود بعد از هر کدام از این کشتار حاجیان، به جای معرفی عامل اصلی، تنها به مجازات چند سرباز بی تجربه اکتفا کردند یا آن را به حوادث طبیعی نسبت داده اند. آن ها چند روز پیش حادثه سقوط جرثقیل را تقصیر باد و طوفان دانستند.
این بار اما ماجرا متفاوت است و حقیقت را نمی توان کتمان کرد. ماموران سعودی بخاطر عبور کاروان پرتعداد محمد بن سلمان پسر پادشاه از آن منطقه، راه حجاج را بستند و بیش از 15000 حاجی را به کام مرگ فرستاند. ملک سلمان اما برای سرپوش گذاشتن بر نقش مقصر اصلی حادثه یعنی پسرش، بلافاصله حکم گردن زدن ۲۸ مامور حاضر در محل را صادر کرد. از طرفی برخی حکام منطقه هم برای کم کردن فشار روانی وارده بر رژیم آل سعود بسیج شدند به طوری که بحرین «برگزاری موفق» موسم حج امسال را به شاه سعودی تبریک گفت! و ارتش عربستان هم حملات خود به کشور یمن را تشدید کرد.

برخی اما در داخل کشور هم به طور عجیبی با بحرین و امارات هم نظر بودند! محمد هاشمی برادر علی اکبر هاشمی رفسنجانی بجای دفاع از خانواده های داغدار در دفاع از توانمندی های رژیم آل سعود گفت: «نمی‌ توان در حادثه «منا» دولت عربستان را مقصر دانست! و همین عربستان بی کفایت هر سال دو تا پنج میلیون عمره‌گزار و حج‌گزار را میزبانی می‌کند و حوادث کمی اتفاق می‌افتد و در طول 50 سال اخیر حدود 200 میلیون زائر به عربستان رفته‌اند از این رو نباید در اثر یک حادثه قضاوت کرد». گرچه هاشمی وقتی متوجه گاف خود شد، مثل همیشه رسانه ها را مقصر معرفی کرد و حرف خود را پس گرفت اما این تایید و تکذیب ماهیت این گونه افرد را بیشتر از پیش برای مردم آشکار کرد. همه این ها در حالی است که مقام معظم رهبری پیام تسلیت می دهند و ۳ روز عزای عمومی اعلام می کنند و با لحن تند دولت عربستان را مقصر می دانند.

به نظر می رسد که دیگر سیاهه بی کفایتی آل سعود در پذیرایی مناسب از مهمانان حرم امن الهی جایی برای دفاع باقی نگذاشته است و دیگر دوستان گرمابه و گلستان هم مجبور به پس گرفتن دفاعیات خود می شوند. به هر حال دیر یا زود، حکام عربستان، بخاطر فشار افکار عمومی دنیا مجبور به پذیرش بی لیاقتی خود در برگزاری کنگره عظیم حج می شوند و ادامه دادن عملیات نظامی بر ضد کشور یمن هم افاقه ای نخواهد کرد.

پس بایستی علاوه بر سازمان هایی همچون کنفرانس کشورهای اسلامی، رهبران جهان اسلام نیز به وظیفه خود در قبال این بی مسئولیتی عربستان وارد عمل شوند و برای روشن شدن ابعاد مختلف قضیه بکوشند.

اگر شاید بهترین تفسیر از اتفاقات روز گذشته منا همان کلام قدسی امام خمینی در سال 1367 پس از حادثه خونین مکه باشد که گفتند:  «آنها به دست خود اسباب افتضاح و رسوایی خود را فراهم نمودند... ما اگر می خواستیم به جهان اسلام ثابت کنیم که کعبه داران کنونی لیاقت میزبانی سربازان و میهمانان خدا را ندارند و جز تأمین آمریکا و اسرائیل و تقدیم منافع کشورشان به آنها کاری از دستشان بر نمی آید، بدین خوبی نمی توانستیم بیان کنیم... و به این اندازه که کارگزاران بی اراده حاکمیت سعودی در این قساوت و بی رحمی عمل کردند، موفق نمی شدیم.»

نظرات بینندگان