کد خبر: ۷۷۲۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۱۱ مهر ۱۳۹۴

واکنش نمایندگان مجلس به سهل انگاری دستگاه دیپلماسی در حادثه منا

نماینده های مجلس شورای اسلامی بر ضرورت موضع گیری قاطع دولت ایران در مقابل رژیم آل سعود تاکید کردند.
به گزارش شیرازه، فاجعه منا، بررسی برجام در مجلس و حاشیه های سفر وزیر امور خارجه به  نیویورک بهانه ای شد تا به سراغ برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برویم و نظر آنها را در این خصوص جویا شویم.

دولت عربستان جز زبان زور نمی فهمد

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت عربستان در طول سالهای گذشته ثابت کرده است که چیزی جز زبان زور نمی فهمد و همه ناامنی ها و مشکلاتی را که امروزه در منطقه شاهد آن هستیم چه در سوریه و عراق چه در افغانستان و پاکستان و چه در مرزهای شرقی ایران به عملکرد و دخالت و شیطنت عربستان در امور داخلی این کشور ها برمی گردد و این دولت جایی برای مدارا و تعامل باقی نگذاشته است.

دکتر جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در حادثه منا که بر اساس برآورد اولیه شاید تا هفت هزار کشته نیز داشته باشد عمق فاجعه به قدری زیاد است که در طول تاریخ حج بی سابقه است و عملکرد دولت عربستان چه از روی تعمد و چه از روی تعلل موجب بروز این حادثه باشد پذیرفتنی نیست و دولت باید از همه ظرفیت های بین المللی خود جهت برخورد با دولت عربستان استفاده می کرد و با رایزنی هایی که با دیگر کشور ها انجام می داد بخصوص آنهایی که در این زمینه آسیب دیده اند، با سعودی ها به شدت بر خورد می نمود.

وی در رابطه با دیدار ظریف و اوباما نیز گفت: با توجه به اینکه راهروهای سازمان ملل کوچه قهر و آشتی نیست که مواجهه آقایان ظریف و اوباما اجباراً انجام بگیرد لذا به نظر می رسد که این دیدار از قبل برنامه ریزی شده باشد و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که هر گونه رابطه ای با دولتمردان آمریکایی را جز در مسأله برجام منع کرده بود چنین برخورد هایی موضوعیتی ندارد بنابراین وزیر امور خارجه باید در این زمینه پاسخگو باشد و اگر هم نظری متفاوت دارد باید صراحتاً اعلام بدارد و نقش بازی کردن قابل قبول نیست.

قادری با بیان اینکه وزارت امور خارجه در دو مسئله اخیر کوتاهی کرده است، عنوان کرد: تجربه ثابت کرده است که در برخورد با برخی کشورهای غربی و عربی مدارا و کوتاه آمدن موجب می شود تا آنها در کمال پررویی سیاست تهاجمی تری علیه ما اتخاذ کنند و این مغایر با موضع حکمت، منزلت و مصلحت نظام است همچنین تجربه نشان داده که در مقابل این کشورها اگر با موضع اقتدار برخورد کنیم بهتر می توانیم نتیجه بگیریم تا موضع انفعال و مدارا کردن.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اظهار اینکه نباید توهین و اهانتی چه در مجلس و چه خارج از مجلس به وزیر امور خارجه صورت بگیرد، گفت: متأسفانه این گونه برخوردهایی که از روی عصبانیت صورت می گیرد تأثیر برخوردهای منطقی را هم از بین می برد، طرح سؤال و تذکر نمایندگان باید با منطق و استدلال و در رویه قانونی صورت بگیرد تا تأثیرگذار باشد و موجب اصلاح مواضع وزارت خارجه شود تا درآینده شاهد چنین برخوردهایی از سوی وزارت خارجه نباشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احتمال استیضاح آقای ظریف چقدر است، گفت: این مسأله بستگی به نحوه برخورد وزیر خارجه با طرح سؤال دارد و اینکه چه توضیحاتی در این زمینه داده می شود همچنین ممکن است این موارد با تذکر برطرف شود ولی چنانچه اینگونه نشد طبیعی است که مجلس از سایر ابزارهای نظارتی خود استفاده کند.

قادری در پایان گفت: به دلیل اینکه در این ایام همه در گیر باز گرداندن پیکر شهدای منا وحجاج به کشور هستند مجلس فعلاً تا موقعی که همه حجاج به کشور برگردند برنامه ای برای برخورد با عربستان ندارد و در این فاصله نیز با نشست هایی که صورت می گیرد با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی مجلس نحوه برخورد با عربستان را متناسب با مصالح نظام مشخص می کند به گونه ای که در آینده دیگر شاهد چنین وقایعی نباشیم.

انفعال در برابر مستکبرین آن ها را جری تر می کند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که دولت عربستان در رابطه با حادثه منا باید چه اقداماتی انجام دهد، گفت: اقدامی که دولت عربستان باید انجام دهد توسط رهبر معظم انقلاب و از منظری صدر در صد اسلامی و منصفانه و قاطعانه تبیین شد؛ این دولت که تا کنون از سوی جمهوری اسلامی برای رعایت اخوت اسلامی در میان امت اسلامی با خویشتن داری جمهوری اسلامی مواجه شده باید مسئولیت فاجعه منا را پذیرفته و زمینه‌های بررسی علل وقوع توسط هیئتی از کشورهای اسلامی و با حضور جمهوری اسلامی را فراهم نماید.

مهدی کوچک زاده در گفتگو با خبرنگار ما، با تاکید بر اینکه دولت عربستان باید از امت اسلامی عذر خواهی کند، اظهار کرد: دولت عربستان در صورتی‌که مرتکب جسارت و اهانتی بشود و جمهوری اسلامی تصمیم بر عکس‌العمل بگیرد این عکس‌العمل برای آن‌ها سخت، شکننده و غیرقابل تحمل خواهد بود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو درخصوص مواضع وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در قبال فاجعه منا نیز گفت: مسئولین وزارت امور خارجه و دولت نیز باید درس بزرگی در همین ماجرای اخیر آموخته باشند که حرف زدن از موضع ضعف و انفعال، مستکبرین و نوکران آن‌ها را نه تنها بر سر موضع و رفتار صحیح نخواهد آورد بلکه آن‌ها را در پررویی و بی‌حیایی‌شان جری‌تر خواهد کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنسان کرد: مسئولین مدعی بودند به خاطر به سلامت برگشتن حجاج و برگشت همه جنازه ها نباید با لحن تند در برابر سعودی ها سخن گفت. و این موضع گیری موجب گلایه خانواده های حجاج شده است. حال خانواده ها  از نحوه موضع گیری رهبر عزیز و مقتدرمان خوشحال و از انفعال مسئولین سیاست خارجی بیزارند.

اقتدار امروز ایران ناشی از گفتمان مقاومت است

به گزارش شیرازه، نماینده لار، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سایت خنج کهن اظهار داشت: همانگونه که آقای رئیس جمهور نیز گفت، با دست دادن و اینگونه مسائل، مشکلی از ما حل نمی شود. اگر جناب آقای ظریف هم در چارچوب همان موازینی که جناب آقای رئیس جمهور گفتند حرکت می کرد، باید توجه میکرد که با دست دادن، چیزی درست نمی شود. اتفاقاً ما آن چیزی را که در قضیه برجام بدست آوردیم، ناشی از گفتمان مقاومت و پایداری ما بوده است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه دست دادن ها، چیزی نیست که بخواهد مشکلات ما را حل کند، اظهار داشت: باید به دنبال این بود که قوی و مقتدر باشیم و از تمام حقوق خود مواظبت نماییم. آن چیزی که ما را به اینجا رسانده که بخشی از حقوق ما را به رسمیت می شناسند، ناشی از گفتمان مقاومت است، نه کوتاه آمدن در مقابل دشمن.

جعفرپور در خصوص عملکرد وزیر امور خارجه در پیگیری واقعه منا نیز گفت: آقای ظریف تلاش خود را انجام داد تا از طریق امیر کویت، مثلاً یک مقدار همراهی دولت عربستان و نظام سعودی را جلب کند اما به عقیده من آن چیزی که جواب داد، لحن قاطعانه مقام معظم رهبری بود که باعث تغییر روش حکام سعودی شد.

نماینده شهرستانهای لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: بازگشت اجساد و مجروحین واقعه منا، پایان ماجرا نیست و این در واقع باید اول ماجرای پیگیری باشد و باید وزارت خارجه و دستگاه های قضایی ما، این موضوع را دنبال کنند تا مدیریت بی کفایتی که بر مکه و مدینه حاکم است، به شکل عقل جمعی مسلمانان دربیاید و آنها بتوانند این مدیریت را به شکل مفیدی که جهان اسلام از آن بهره مند شود، دنبال کنند.

عملکرد وزارت خارجه در مورد فاجعه منا قابل قبول است

نماینده مردم پاسارگاد در گفتگو با طنین پاسارگاد اظهار داشت: پادشاهان آل سعود و دولت عربستان بسیار سرکش و نالایق در مدیریت کنگره عظیم حج هستند.

وی افزود: کشورهای اسلامی با توجه به حوادث پیش آمده باید مدیریت حج را در دست بگیرند تا اینچنین مسائلی پیش نیاید.

برومندی ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری تذکری جدی، به موقع و البته کار ساز به دولت عربستان دادند، نباید از این فاجعه به راحتی گذشت و به جای اینکه عربستان در کشورهای دیگر مانند یمن مداخله کند و خون مردم مظلوم این کشور را به ناحق بریزد در مدیریت کشور خودش وقت بیشتری بگذارد تا اینچنین مسائلی پیش نیاید.

وی گفت: همه ارکان نظام از جمله رئیس جمهور در این زمینه پیگیری هایی داشته و به همین دلیل رئیس جمهور سفر خود را در نیویورک ناتمام گذاشتند و به کشور برگشتند.

وی ادامه داد: رفتن دو تن از وزیران به عربستان و حضور آقای قشقاوی در آن کشور خود دلیلی بر پیگیری های وزارت امور خارجه و دولت ایران است.

برومندی اضافه کرد: مطمئنا مجلس در یک جلسه علنی یا غیرعلنی از مسئولان وزارت ارشاد، سازمان حج و وزارت امور خارجه توضیحاتی را خواستار خواهد شد و بنده نیز به عنوان یک نماینده پیگیر این گونه مطالبات خواهم بود.

وی بیان داشت: بنده عملکرد وزارت امور خارجه و دولت را در این زمینه خوب و فعال دیده ام و دلیلی برای استیضاح وزیر امور خارجه آقای ظریف، در این زمینه نمی بینم چرا که هم دولت و هم وزارت امور خارجه پیگیری ها و وظایف خود را انجام داده اند.

عیبی ندارد که ما ارتباطی با آمریکا داشته باشیم اگرچه نیازی هم نداریم

نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نبض نی ریز درباره فاجعه منا گفت: وهابیت و حاکمان سعودی درقضیه منا روی یزدیان را سفید کردند.

محمد سقایی با مقایسه جمعیت زائرین کربلا در اربعین سال گذشته با زائرین مراسم حج امسال در عربستان گفت: کشته شدن حاجیان در منا نشان دهنده ضعف حاکمیت و مدیریت و در نتیجه عدم کفایت آل سعود است و به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

وی با اشاره به کشتار بی رحمانه مرد مظلوم یمن توسط عربستان اظهار داشت: این قضایا نشان می دهد که دشمنان اسلام و در راس آنان عربستان سعودی برای جهان اسلام برنامه دارند و من متعجبم که مسلمانان سایر بلاد اسلام درباره این قضیه سکوت کرده اند.

نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس درباره عملکرد وزارت خارجه ایران در فاجعه منا گفت: من اعتقاد دارم وزارت خارجه و دولت ایران تلاش خود را در این قضیه کردند و نمی توانستند جلوی کشتار مردم را بگیرند.

سقایی با بیان اینکه عدم صدور ویزا نشان دهنده ضعف امورخارجه ایران نیست، افزود: عربستان برای جلوگیری از آشکارشدن ضعف مدیریت خود، برای مسئولین ایرانی ویزا صادر نکرد.

وی درباره دست دادن وزیر خارجه ایران با رئیس جمهور آمریکا، اظهار داشت: من اعتقاد ندارم که دست دادن با اوباما توجیه پذیر بوده است، و البته عیبی ندارد که ما ارتباطی با آمریکا داشته باشیم اگرچه نیازی هم نداریم.

سقایی با بیان اینکه وزیر امور خارجه می توانست بهتر از این عمل کند، ادامه داد: من از وزیر امورخارجه با توجه به اینکه یک سیاستمدار کهنه کار است متعجبم که اینگونه عمل کرده است.

استیضاح وزیر خارجه شیوه مملکت داری نیست/ گرچه دست دادن با اوباما محل بحث است

نوذر شفیعی نماینده مردم ممسنی و رستم در واکنش به حرف و حدیث هایی در خصوص استیضاح وزیر خارجه به خبرنگار نورآنلاین گفت: نمی شود برای هر موضوع و هر اتفاقی وزیر را استیضاح کرد. اگر اینگونه باشد که سنگ روی سنگ بند نمی شود. در هفته پیش استیضاح وزیر آموزش و پرورش در دستور کار بود که کنار گذاشته شد و حالا هم وزیر راه و شهر سازی در برنامه قرار گرفته است. اینکه می خواهند استیضاح وزیر خارجه را انجام دهند این به معنی خداحافظی با دولت است.

شفیعی بیان داشت: تا فرصت های دیگر چون تذکر وجود دارد استیضاح به هر شکلی و به هر قیمتی به مصلحت کشور نیست! اقدام آخر را نباید همان ابتدا انجام داد.

وی در خصوص عملکرد وزارت خارجه در حادثه منا و یا دست دادن آقای ظریف با اوباما گفت: به نظر شما وزیر خارجه نسبت به حادثه منا باید چه کار دیگری انجام می داد؟ در همان ابتدا خواستار ملاقات با مسئولین و پادشاه عربستان شد که این اجازه داده نشد و یا اینکه آقای رئیس جمهور در اولین بحث خود موضوع منا را پیش کشید و تذکراتی داد اما عربستان در مقابل تحویل دادن اجساد را به تعویق انداخت.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس تصریح کرد: از وزارت خارجه نباید انتظارات غیرمعقول داشته باشیم تمام تلاش های دیپلماسی انجام شده است. اینکه آقای ظریف با آقای اوباما دست داده است می تواند محل بحث باشد. اما این موضوعات در اندازه استیضاح نیست. استیضاح باید مربوط به شرایط حاد و خیلی حساس باشد. وزارت خارجه دست آوردهای خیلی خوبی به ارمغان آورده است که باید اینها دیده شود و نادیده گرفتن آنها و استیضاح وزیر خارجه شیوه مملکت داری نیست!

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴
0
خوب مدتیه که باد از سمت تدبیر میاد! آقای برومندی و شفیعی و اخیرا سقایی هم باد نماهای خوبی دارند×