کد خبر: ۷۷۶۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز: آزادگی «حافظ» جدا از آزادگی مورد تأیید قرآن نیست

استاد جامعه شناسی دانشگاه شیراز تأکید کرد: دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای اسلامی معتقد به انقلاب اسلامی هم باید فعال شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز گفت: اکنون در جامعه ما یک منازعه شدید اجتماعی وجود دارد که شاید به چشم مردم عادی نیاید اما بین برنامه‌های توسعه به سبک دوران شاه که در واقع توسعه آمریکایی است و توسعه اسلامی که مقام معظم رهبری آن‌را پیشرفت اسلامی نام نهاده‌اند، تفاوت‌هایی وجود دارد.

دکتر سعید زاهدزاهدانی در گفتگو با خبرنگار ما نمادهای دو الگوی توسعه آمریکایی و پیشرفت اسلامی را برشمرد و افزود: اقتصاد مقاومتی، جنبش نرم‌افزاری، تولید و تحول در علوم انسانی اسلامی و از این قبیل موارد، نمادهای پیشرفت اسلامی است اما نماد توسعه‌ای که متاسفانه از دوران شاه به ما به ارث رسیده است، وابستگی به آمریکا و کشورهای اروپایی، مذاکره با آمریکا و تجلیل از نمادهایی است که محصول آن توسعه می‌باشند.

وی ورزش‌های جدید را نیز ازجمله نمادهای توسعه آمریکایی دانست و خاطرنشان کرد: هرچند این‌ ورزش‌ها را نفی نمی‌کنیم ولی به هرحال در قالب برنامه‌های این نوع توسعه قرار می‌گیرند.

این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به مورد اقبال و توجه قرار گرفتن یک خواننده یا فوتبالیست و از طرف دیگر عدم توجه به شخصیت‌های بزرگ دینی و یا قاریان ممتاز بین‌المللی قرآن کریم که در فاجعه منا به شهادت رسیدند، گفت: وقتی بزرگان دین و فرهنگ ما مورد توجه کسانی که در دستگاه‌های تبلیغاتی فعالیت‌ می‌کنند، قرار نمی‌گیرند به این معنا است که الگوی ذهنی افرادی که دسترسی به جریان‌های تبلیغاتی دارند، بیشتر همان الگوی توسعه دوره شاه و نه الگوی پیشرفت اسلامی است.

زاهدزاهدانی معتقد است کسانی که دستگاه‌های تبلیغاتی را می‌گردانند می‌توانند فضای اجتماعی را متناسب با طرز تفکر و روحیه خود تغییر داده و ذهن‌ها را درگیر برخی شخصیت‌سازی‌ها کنند.

استاد جامعه شناسی دانشگاه شیراز تأکید کرد: دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای اسلامی معتقد به انقلاب اسلامی هم باید فعال شوند و نمادهای متناسب با الگوی پیشرفت اسلامی را بزرگ کنند و نشان دهند که به هر صورت ملت ایران سال 1357 انتخاب خودشان را کرده‌اند و به پای این انتخاب هم سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام داده و می‌دهند.

زاهدزاهدانی در بخش دیگری از این گفتگو درخصوص آزادگی حضرت حافظ نیز تصریح کرد: اگر دو الگوی توسعه آمریکایی و پیشرفت اسلامی را درنظر بگیریم، عده‌ای می‌خواهند حافظ را به همان الگوی توسعه فرهنگی آمریکایی ببرند بنابراین نسبت‌هایی به وی می‌دهند که متناسب با آن الگو است. عناصر فرهنگی شراب‌خواری، بیخیالی، سهل‌انگاری در الگوی توسعه آمریکایی مورد توجه است.

وی ادامه داد: کسانی که معتقد به الگوی پیشرفت اسلامی باشند، حافظ را در همان شأن اسلامی می‌بینند که ایشان مفتخر به حافظ قرآن بودن است و تخلص خود را هم بر همین اساس انتخاب می‌کند، بنابراین آزادگی حافظ جدا از آزادگی مورد تأیید قرآن کریم نیست و به معنای رها شدن از شر شیطان و وابستگی‌های مادی و متصل شدن به نور الهی می‌باشد.

عضو هیئت علمی بخش علوم اجتماعی دانشگاه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به یک سنت غلط در شهرسازی اشاره و اظهار کرد: در شهرسازی اغلب شهرهای کشور به ویژه شیراز به فضاها و سایت‌های تاریخی و میراثی توجه می‌شود اما فضاهای طبیعی که در واقع سرمایه‌های اجتماعی مردم و شهر شیراز است، مورد غفلت واقع می‌شود.

زاهدزاهدانی وجود فضاهای طبیعی را موجب رونق گردشگری در شیراز دانست و اظهار تأسف کرد که از بین بردن باغ‌های قصر الدشت از سال‌ها قبل شروع شده است و علاوه بر آن سایر مناظر طبیعی شیراز نیز با ساختن ساختمان‌های بلندمرتبه تحت‌الشعاع قرار گرفته و جاذبه خود را از دست داده‌اند.

وی ضمن تحسین ایستادگی در برابر ساخت ساختمان چندطبقه‌ای در خیابان رودکی که ارگ کریم‌خانی را تحت‌الشعاع قرار می‌داد، گفت: متأسفانه در بلوار جمهوری اسلامی ساختمان‌های بلند جلو مناظر طبیعی کوه را می‌گیرند اما هیچ عکس‌العملی نشان داده نمی‌شود.

این کارشناس مسائل اجتماعی با تأکید بر اینکه جاذبه‌های طبیعی شهر شیراز به شدت مورد تهدید قرار گرفته، اظهار تأسف کرد که هیچ حساسیتی نسبت این موضوع در شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز وجود ندارد.

به اعتقاد وی، از بین رفتن سرمایه‌های طبیعی و گردشگری شهر شیراز، هر نوع توسعه‌ای را تهدید می‌کند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴
0
کجایی برادر؟ وقتی مدیران ارشد استانی و شهری فارس و شیراز، مدل توسعه شون میشه دبی! دیگه از کدوم مدل پیشرفت صحبت می کنید؟! مدیران و کارشناسانشون رو برا کسب تجربه هی می فرستن دبی و خودشون هم در مصاحبه ها مدام می گن دبی اینجوری دبی اونجوری!