کد خبر: ۷۹۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۸ - ۲۵ آبان ۱۳۹۴
عضو شورای اسلامی شهر شیراز:

توسعه معابر شهری و مدیریت ترافیکی راه‌حل معضل ترافیک شیراز است/ توسعه حمل و نقل عمومی متناسب با نیاز‌های شهر نیست

معین گفت: چه کسی پاسخگوی قوه قضائیه نسبت به سهل انگاری در اجرای سد تنگ سرخ است؟
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه ترافیک وحشتناک مردم شیراز را کلافه و عصبی نموده است، گفت: براساس موازین کار‌شناسی و علمی مشکل ترافیک در شهر‌های کمتر توسعه یافته فقط دو راه حل دارد یکی سخت افزاری یعنی توسعه معابر شهری و ایجاد تقاطعات غیر همسطح و راه‌حل دیگر افزاری نظیر مدیریت ترافیک و توسعه سیستم حمل و نقل عمومی و ایجاد طرح محدوده ترافیک است.

سیدمحسن معین در صدوبیست و پنجمین جلسه علنی شورای شهر شیراز اظهار کرد: در شهر‌های توسعه یافته و کلان شهر‌هایی چون شیراز که روزانه سیل ورود اتومبیل‌های جدید به شبکه حدود ۳۰۰ اتومبیل می‌باشد، به ناچار باید هر دوراه حل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را توامان استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: در مطالعات مصوب دانشگاه صنعتی شریف به عنوان مشاور ترافیکی قبلی شیراز احداث ۱۰۰ تقاطع غیرهمسطح درشیراز پیشنهاد شده بود وبدین جهت در شورای سوم پروژه هایی با عنوان هدف ۹۰ و درقالب احداث ۲۳ تقاطع غیر همسطح طراحی و به مرحله اجرا گذاشته شد که تا کنون ۲۰ تقاطع اجرا شده که همین امر موجب رضایت نسبی شهروندان از شورای شهر و شهرداری گردیده است.

عضو کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورا با یادآوری اینکه دربرنامه ۵ ساله دوم تا سال ۹۶، اجرای سالیانه ۶ تقاطع غیرهمسطح و مجموعاً۳۰ تقاطع تصویب شده که در مرحله اجرا به کمتر از نصف تقلیل یافته است، گفت: از طرف دیگر راه حل نرم افزاری یعنی طرح محدوده ترافیک متوقف و به یک کلاف سردرگم تبدیل شده و توسعه سیستم حمل و نقل عمومی و قطار شهری متناسب با نیاز‌های شهر نمی‌باشد و همه این قضایا سبب شده که فاصله شهر از غول لجام گسیخته ترافیک هر روز بیشتر شود و متاسفانه بعضی مسئولین هم متوجه عواقب این پدیده شوم خفه کننده جان و روان و اقتصاد مردم نیستند.

معین اظهار کرد: به‌عنوان نماینده شورای شهر در چهارچوب وظایف قانونی و شرعی خویش به شهرداری و پلیس و شورای ترافیک استان هشدار می‌دهم که به غیر از دو راه حل توسعه معابر شهری و مدیریت ترافیکی شهر هیچ راه حل دیگری وجود ندارد.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورا خطاب به شهردار شیراز مطرح کرد که چرا توسعه عمرانی معابر هر روز کند‌تر از روز قبل می‌شود؟! چرا طرح‌های عمرانی مصوب شورای شهر نظیر تقاطعات غیر همسطح میدان قصرالدشت و میدان مطهری را شروع نمی‌کنید؟!

وی ادامه داد: آقای شهردار بدانید که فقط مصوبات قانونی شورای شهر برنامه کاری حضرتعالی می‌باشد و نه نظرات شخصی این یا آن و آنچه تاکنون موجب رضایت مردم و محبوبیت جنابعالی شده اجرای طرح‌های عمرانی مصوب شورای شهر می‌باشد و نه چیز دیگری اما درصورت رکود این پروژه‌ها شورای شهر و مردم از شما مطالبه‌گری خواهند کرد کما اینکه اخیراً در مطبوعات بیدار شهر این سوالات آغاز شده است.

معین همچنین به دولت، سازمان آب منطقه‌ای و شهرداری درمورد تعلل در اجرای سد تنگ سرخ هشدار داد و افزود: اگر بارندگی شدید اخیر چند ساعت دیگر ادامه پیدا می‌کرد بطور قطع جان و مال مردم با خطرات سیل عظیمی به خطر می‌افتاد و در آن صورت چه کسی پاسخگوی قوه قضائیه نسبت به سهل انگاری در اجرای سد تنگ سرخ با هدف کنترل سیلاب می‌باشد؟! و یقیناً اینجانب اولین نفری خواهم بود که درصورت حیات اقامه دعوی خواهم کرد.

وی این سوال را مطرح کرد که چه کسی می‌تواند تضمین دهد در سال‌های آتی سیلی همانند سیل سال ۸۰ با ۱۱ نفر تلفات جانی و میلیارد‌ها تومان تلفات مالی تکرار نگردد؟!

عضو شورای شهر شیراز ضمن بیان اینکه شهردار و پرسنل شهرداری در سال‌های اخیر مورد حمایت حضرت حق و مردم شیراز بوده و ثابت کرده‌ که حتی در دوران رکود هم می‌توان برنامه‌های بلندپروازانه شورای شهر و بودجه مصوب را تحقق بخشید، درعین حال از این مجموعه اظهار گلایه کرد که چرا مطالعات و اجرای پارک‌های بزرگ شهری نظیر پارک حاشیه‌ای رودخانه سلطان آباد و پارک ۲۰۰ هکتاری انجیره و پارک چمران جنوبی و پارک دلتای نهر اعظم انجام نمی‌شود؟!

عضو کمیسیون سرمایه گذاری و مشارکت‌های اقتصادی شورای شهر شیراز گفت: شیراز یک شهر بزرگ گردشگری است و مردم هم به فضاهای بزرگ مصفا و هم به ترافیک آرام احتیاج دارند؛ برنامه‌های مصوب شورای شهر چراغ راه شهرداری شیراز بوده که درصورت عدم اجرای آن‌ها فرصت‌های طلایی خدمت برای شهرداری و شورای اسلامی شهر غیرقابل بازگشت و موجب خسران خواهد بود.

نظرات بینندگان