کد خبر: ۸۱۲۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۲۹ آذر ۱۳۹۴

بهترین راهکار برای اداره نظام جمهوری اسلامی از منظر امام جمعه سابق و فعلی شیراز

امام جمعه شیراز گفت: امروز مسئله وحدت رهبری به طور کامل مورد قبول مجلس خبرگان رهبری و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، آیت‌الله حائری شیرازی درخصوص شورایی شدن رهبری گفت: در جلسه‌ای که بعد از رحلت حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد برخی شورایی شدن رهبری را مطرح کردند که افراد مختلف با یکدیگر همفکری کنند و تصمیم بگیرند؛ در آن جلسه گفتم چند نفر نمی‌توانند در لحظات حساس تصمیم واحد بگیرند ضمن اینکه تجربه شده شورایی بودن در شرایط حساس کفاف نمی‌دهد و در این راستا شورای عالی قضایی را به رئیس قوه قضاییه تبدیل کردیم بنابراین شورایی کردن رهبری با منحل کردن شورای قضایی مغایرت دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: کسانی که شورای رهبری را مطرح می‌کنند اگر منظورشان این است که از افراد به عنوان مشورت‌دهنده استفاده کنند و تصمیم‌گیرنده نهایی خود رهبر باشد یعنی یک نفر مسئول باشد و اعضای شورا زیر نظر خودش به وی کمک دهند، اشکالی ندارد اما اگر رهبر بدون موافقت تمام اعضای شورا نتواند تصمیم بگیرد در برخی مراحل و موقعیت‌ها نمی‌توان به تصمیم واحد و محکم رسید.

وی با تأکید بر اینکه شورا باید شورای تقویت رهبری باشد نه شورای مانع و تضعیف کننده رهبری گفت: اگر رهبر با استفاده از افکار دیگران تصمیم بگیرد تقویت می‌شود اما اگر هر تصمیمی مشروط بر موافقت اعضاء باشد تصمیم‌گیری در شرایط حساس دیر اتخاذ و موجب تضعیف رهبری می‌شود.

امام جمعه سابق شیراز یادآور شد: در جلسه‌ بعد از رحلت حضرت امام خمینی(ره) که شورایی شدن رهبری مطرح شد آقای جنتی گفتند اگر اعضای شورا می‌توانستند خصائل و فضائل خود را به یکدیگر تزریق کنند و همه قوی شوند، شورایی بودن خوب بود اما این امکانپذیر نیست که مشاور ضعیف‌تر مانند رهبر قوی گردد.

آیت‌الله حائری توضیح داد: وقتی چند نفر با هم راه می‌روند، آنکه سریع‌تر راه می‌رود نمی‌تواند شخصی که کندتر راه می‌رود را وادار کند با آن‌ها باشد بلکه آنکه کندتر است نحوه راه رفتنش را به بقیه دیکته می‌کند و آن‌ها نیز مجبور هستند برای باهم بودن کندتر راه بروند.

وی با اشاره به اصلاح منطقی « تابع اخس بالمقدمتین» گفت: اگر از چند مقدمه یک مطلب به دست آید، نتیجه به دست آمده در حد کمترین و ضعیف‌ترین مقدمه‌ها خواهد بود.

وحدت رهبری مورد قبول مجلس خبرگان و قانون اساسی است

نماینده ولی‌فقیه در فارس هم در گفتگو با خبرنگار ما درخصوص شورایی شدن رهبری گفت: مسئله شورایی شدن رهبری در بازنگری قانون اساسی مردود اعلام شد و دیدگاه امام خمینی(ره) نیز این بود که شورای رهبری پاسخگو نخواهد بود.

آیت‌الله اسدالله ایمانی اظهار کرد: تجربه‌ای که هم در زمان امام خمینی(ره) و هم در دوران رهبری امام خامنه‌ای(مدظله العالی) داشته‌ایم به جامعه و مردم جهان نشان داده است که رهبری به شکلی که در قانون اساسی دیده شده است بهترین راهکار برای اداره جامعه و تثبیت نظام ولایی جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه فضای پذیرش شورای رهبری در جامعه اسلامی فراهم نیست، خاطرنشان کرد: براساس تفکراتی که اوایل پیروزی انقلاب اسلامی از سوی برخی کشورها و مکتب‌ها به کشور سرازیر شده بود همه چیز در قالب شوراها دیده می‌شد از جمله تشکیل شورای عالی قضایی اما براساس تجربه‌هایی که به دست آمد ضعف این نوع طرز تفکر روشن شد و امروز مسئله وحدت رهبری به طور کامل مورد قبول مجلس خبرگان رهبری و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.


سالاد

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴
0
چه مدركي براي اثبات اين ادعا داريد كه «دیدگاه امام خمینی(ره) نیز این بود که شورای رهبری پاسخگو نخواهد بود»؟
علی
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴
0
حجت الاسلام کلانتری!
ادب هم خوب چیزیست. درست است که این فرد بسیار متواضع است اما هرکس باید شعور داشته باشد به یک مجتهد حجت الاسلام نمیگن
اقایانی هم که شما ایت الله میگید اغلب نون اسم خاندانشونو میخورن
ازت بدم اومد شیرازه