کد خبر: ۸۳۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴
مدیرکل گمرک استان فارس:

کاهش پنج درصدی صادرات از فارس/ پوشاک و برنج صدرنشین کالاهای قاچاق

سیاحی گفت: کدگذاری تمام کالاها برای جلوگیری از قاچاق ضروری است.
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، مدیرکل گمرک استان فارس گفت: در ۱۰ ماه گذشته با کاهش پنج درصدی نسبت به سال قبل ۴۶۰ هزار و ۳۰ تن کالا به ارزش ۱۳۹ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۱۹۷ دلار از طریق گمرکات استان فارس به خارج از کشور صادر شده است.

سکینه سیاحی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی گمرک اظهار کرد: از استان فارس به ۵۴ کشور از جمله عراق، امارات متحده عربی، کویت، افغانستان، آلمان، ترکمنستان، قطر، موزامبیک، اتریش و پاکستان کالا صادر شده است که شیره و عصاره شیرین بیان، رب گوجه‌فرنگی، لبنیات، دستگاه‌های مبدل حرارتی، سیمان، فرش و سایر کف‌پوش‌ها از مواد نسجی، مصنوعات از چدن، آهن یا فولاد و لوله و مصنوعات پلاستیکی، کاشی و سرامیک، سولفات آمونیوم و نیترات آمونیوم بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل گمرک استان فارس با بیان اینکه در ۱۰ ماه گذشته شیره و عصاره شیرین بیان از لحاظ وزن و ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۹ و ۱۸ درصد افزایش داشته است، کیفیت محصول و بازاریابی مناسب تجار استان فارس از جمله دلایل افزایش صادرات این محصولات عنوان کرد.

سال ۹۴ سال تجاری خوبی نبود

وی با بیان اینکه سال ۹۴ به‌دلیل تحولات منطقه سال خوبی در زمینه تجارت نبود و در واردات و صادرات با کاهش مواجه بودیم، افزود: صادرات استان فارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی و وزنی به ترتیب ۵ و ۴ درصد کاهش یافته است.

سیاحی با بیان اینکه در ۱۰ ماه گذشته ۳۱ هزار و ۸۲۰ تن کالا به ارزش ۸۳ میلیون و ۴۶۰ هزار و ۹۸۳ دلار از طریق گمرک استان فارس وارد کشور شده است، تصریح کرد: این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۵ درصد و از نظر ارزش دلاری ۵۹ درصد کاهش داشته و علت تفاوت میزان درصد کاهش از نظر وزنی و ارزشی به این دلیل است که سال گذشته بیشتر قطعات رایانه‌ای وارد می‌شد و در سال جاری بیشتر ماشین‌آلات کارخانه‌ای وارد شده‌ است.

وی درباره تعداد مسافران ورودی از طریق مرز هوایی استان فارس نیز گفت: در ۱۰ماه گذشته درمجموع ۳۱۶ هزار و ۸۸۸ نفر از طریق مرز هوایی این استان به کشور وارد شده‌اند که ۲۵۹ هزار و ۹۴۸ نفر از آن‌ها ایرانی و ۵۶ هزار و ۹۴۰ نفر گردشگر خارجی بوده‌اند.

مدیرکل گمرک استان فارس خاطرنشان کرد: در این مدت تعداد ۳۰۹ هزار و ۹۵۹نفر مسافر نیز از طریق مرز هوایی استان فارس از کشور خارج شده‌اند که ۲۵۳ هزار و ۸۵۲ نفر از آن‌ها ایرانی و ۵۶ هزار و ۱۰۷ نفر مسافر خارجی بوده‌اند.

این مدیر اقتصادی در استان فارس میزان درآمد کمرگات استان فارس در ۱۰ ماه گذشته ۲۷۸ میلیارد و ۵۶۱ میلیون ریال اعلام کرد.

امسال استان فارسی‌ها بیش از ۱۵ هزار بسته کالای سوغاتی دریافت کردند

وی اظهار کرد: در ۱۰ ماه گذشته مردم استان فارس ۱۵ هزار و ۶۶۸ بسته کالاهای هدیه و سوغاتی به ارزش ۶۶ هزار و ۴۶ دلار از طریق گمرکات این استان دریافت و ۴ هزار و ۵۲۶ بسته کالا به ارزش ۳۷ هزار و ۷۰۷ دلار نیز به خارج ارسال کردند.

سیاحی با بیان اینکه فارس محل دپوی کالاهای قاچاق در جنوب کشور است، گفت: هزار و ۳۴۴ پرونده قاچاق نیز در این مدت تشکیل شده‌است که اغلب این پرونده‌ها تبرئه شده‌اند و ارزش تقریبی آن‌ها ۹۵۸ میلیارد و ۹۵۶ میلیون ریال است که پوشاک، نوشیدنی و خوراکی و برنج نیز بیشترین حجم کالای قاچاق را داشته‌اند.

مدیرکل گمرک استان فارس کدگذاری کالاها را در کاهش قاچاق کالا بسیار موثر دانست و توضیح داد: در حال حاضر به دلیل اینکه تمام لوازم آرایشی و بهداشتی کدگذاری شده‌اند، مأمورین نیروی انتظامی به محض استعلام کد متوجه قاچاق بودن کالا می‌شوند اما درخصوص سایر کالاها تشخیص قاچاق بودن کالا به راحتی قابل تشخیص نیست که ضرورت دارد سیستم کدگذاری برای همه کالاها تعریف و اعمال شود.

وی با بیان اینکه در ۱۰ ماه گذشته بیش از دو ونیم میلیون دلار کالاهای تولیدی منطقه ویژه اقتصادی شیراز از جمله ورق کامپوزیت، موتورسیکلت و انجیر و انواع مغزها صادر شده است، افزود: واحدهای مستقر در منطقه ویژه اقتصادی برای مدت پنج سال از معافیت‌های مالیاتی برخوردار بودند که این معافیت‌ها به مدت هشت سال دیگر نیز تمدید شد لذا برای حمایت از تولیدکننده داخلی بیشترین امتیاز برای صادرات محصولات را واحدهای مستقر در مناطق ویژه دریافت می‌کنند.

مدیرکل گمرک استان فارس با بیان اینکه هر سه گمرک استان فارس مجوز واردات دارند اما زیرساخت‌های گمرک لار و لامرد برای واردات کالا آماده نیست، خاطرنشان کرد: در سه ماهه نخست سال ۹۵ ساختمان گمرک لار به بهره‌برداری می‌رسد و واردات از طریق این گمرک آغاز می‌شود.

بهره‌برداری از گمرک منطقه ویژه اقتصادی لامرد در دهه فجر

سیاحی ضمن اظهار امیدواری از اینکه گمرک منطقه ویژه اقتصادی لامرد در دهه فجر به بهره‌برداری برسد، گفت: برای فرودگاه لامرد ۵۰هکتار بارانداز پذیرش کالا در نظر گرفته شده که در صورت ساخت، امور واردات کالا نیز از طریق آن انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در فرودگاه شهید دستغیب(ره) گمرک در سه شیفت مسافری و یک شیفت صادراتی به صورت ۲۴ ساعته فعال است، بیان کرد: علیرغم تصویب هیأت دولت در فرودگاه دستغیب(ره) شیراز انبار برای واردات در اختیار گمرک قرار نگرفته و در صورتی که انبار در اختیار ما قرار گیرد واردات این فرودگاه نیز فعال می‌شود.

مدیرکل گمرکات فارس شعار امسال روز جهانی گمرک را «گمرک دیجیتال، حرکت به سوی جلو» اعلام و اضافه کرد: گمرک ایران هماهنگی با این شعار را از اواسط امسال آغاز کرد و پس از اجرای پایلوت الکترونیکی در چند گمرک، در ‌‌نهایت هم‌ا‌کنون همه گمرکات کشور الکترونیکی خدمات ارائه می‌کنند و نیازی به حضور فیزیکی شخص یا نماینده سازمان‌ها برای اظهار کالا نیست بلکه از طریق دفتر کار خود می‌توانند کالای مورد نظر را از سیستم جامع الکترونیکی اظهار کنند.

سیاحی گفت: در سال گذشته به دلیل تحریم‌ها و مشکلات بانکی و خرید کالا از کشورهای تولید کننده در ارائه خدمات الکترونیکی با مشکل مواجه بودیم که امیدواریم الکترونیکی شدن خدمات گمرک در دوران پساتحریم موجب ارائه خدمات بهتر به تجار شود.

اگر محصولی رقابت‌پذیر نباشد مانند صنعت خودروسازی وبال گردنمان می‌شود

این مدیرکل اقتصادی با اشاره به ورشکستگی یکی از کارخانجاتی که کیس رایانه را با هزینه‌ای بیش از هزینه واردات این کالا تولید می‌کرد به تجار توصیه نمود که به دنبال تولید کالاهایی بروند که ارزش افزوده بیشتری داشته باشد و افزود: مسئولین باید امکاناتی را برای تولیدکننده فراهم کنند که بتواند با محصولات مشابه خارجی رقابت کند وگرنه اگر محصولی توانایی رقابت نداشته باشد مانند صنعت خودروسازی وبال گردنمان می‌شود.


سالاد


نظرات بینندگان