کد خبر: ۸۳۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
مژده به کودکان و نوجوانان کتابخوان

رونمایی از کتاب «غواص کوچولو» در کافه کتاب دانشگاه شیراز

«غواص کوچولو» و« دخترک دوست داشت پربکشد» در کافه کتاب دانشگاه شیراز رونمایی شد.
به گزارش شیرازه، میثم محمدی نویسنده غواص کوچولو در مراسم رونمایی این اثر درمصاحبه با روزنامه سبحان گفت: کارهای قبلی من همه داستان بلند بوده و برای مخاطب بزرگسال می نوشتم. در مجموعه داستان غواص کوچولو برای اولین بار در قالب مینی مال برای کودکان از دفاع مقدس و حماسه عاشورا نوشتم وبنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس انتشار آن را برعهده گرفته است.

غواص کوچولو دوزبانه به بازار امده است

 این نویسنده توانای استان خاطرنشان کرد: تفاوت عمده این اثر با سایر آثار این عرصه این است که به صورت دوزبانه هم به زبان فارسی و هم به زبان انگلیسی چاپ شده است و اکثر آثار این مجموعه داستان در جشنواره های مختلف در کشور از جمله جشنواره داستان کاشان ، جشنواره ادبیات پایداری هزاره ققنوس و جشنواره گزین روایت اهواز  حائز رتبه شده اند. وی افزود این اثر از لحاظ نگارگری و طراحی هم نسبت به آثار قبلی وضعیت مطلوب تری دارد البته در این زمینه هنوز جای رشد زیادی وجود دارد.

اورژانس اب رسان در راه است

محمدی به کودکان و نوجوانان علاقمند به کتاب مژده داد: اثر بعدی او به نام «اورژانس آب رسان» نیز در حوزه کودک و نوجوان نگاشته شده و بزودی توسط یک ناشر غیر بومی چاپ خواهد شد. وی افزود: کتاب «آبی چون خلیج فارس» که براساس خاطرات سردار محمدعلی شیخی از فرماندهان یگان دریایی لشکر ۱۵فجر، به صورت پرسش و پاسخ و تاریخ شفاهی نوشتم نیز نهایتا تا فروردین95 به بازار کتاب خواهد رسید.

محمدی با انتقاد به ضعف چرخه توزیع آثار هنری در استان گفت: متاسفانه مسئولان ما مثل تهرانی ها نمی توانند داد بزنند که ما اینجا یک کتاب خوب داریم وی افزود: من از مسئولان و متولیان فرهنگی خواهش می کنم حداقل هر شش ماهی یکبار نمایشگاه برگزار کنند و کتابهای چاپ شده ای که در انبار دارند در معرض دید عموم قرار دهند به رغم اینکه سرانه مطالعه پایین است اما بسیاری از مردم تشنه آشنایی با این آثار هستند

 روایت داستانی مهندسان شهید با «آمده بودند تا بگویند...»

علی مرادی نویسنده «دخترک دوست داشت پربکشد» نیز در این مراسم توضیح داد: این اثر حاوی 5شعرباموضوع محوری دفاع مقدس برای گروه سنی ج هست و 4اثر از اشعار این کتاب برگزیده جشنواره های اخیر دفاع مقدس بودند. وی افزود این اثر ماحصل تلاش های 5سال اخیر است.

مرادی که خلق آثاری چون « عزرائیلیات» در حوزه طنز بزرگسال و «از آن همه مرد» زندگی نامه داستانی شهید مجید رشیدی و دو مجموعه افسانه منظوم « پهلوان کچل» و «وجبی»را در کارنامه خود دارد، درباره کتاب جدید خود توضیح داد:  ویژگی اثر جدید من که مخاطب خاص آن کودکان و نوجوانان هستند این است که در این مجموعه شعر تلاش شده نگاه عاطفی و انسانی  از زاویه دید کودکان به جنگ صورت بگیرد واز این طریق ارتباط خوبی با مخاطب شکل بگیرد. این نویسنده خوش ذوق استان خبر داد: کار بعدی وی در خصوص شهدای مهندسی با نام اولیه «آمده بودند تا بگویند...» به زودی زیر چاپ خواهد رفت.

کتاب های ما در حال مهاجرت هستند

بیژن کیا که اداره این جلسه را برعهده داشت ضمن تبریک رونمایی کتابها به نویسندگان آن ها گفت:  روند نادرستی که رواج پیدا کرده این است که اکثر متولیان فکر می کنند همین که نویسنده کتاب را تمام کردو ناشر گزارش چاپ آن را داد دیگر کارتمام می شود. در صورتی که تازه در این مرحله لازم است کار ادامه یابد و برای توزیع و نقد و بررسی اثری که برای آن زحمت کشیده شده و هزینه صرف آن  شده برنامه ریزی شود

وی تصریح کرد چرخه تولید اثر هنری نیاز به کار تیمی دارد. ما کارگروهی نکردیم به همین خاطر کتاب های ما در حال مهاجرت هستند و اکثر نویسندگان بومی ترجیح می دهند با ناشران غیر بومی کار کنند تا اثر آنها در انبار نهاد ها دپو نشود.

کیا ابراز داشت برای ایجاد این چرخه لازم است انجمن ها و حلقه های خودجوش وارد میدان شوند کافه کتاب آمادگی دارد که برای تشکیل اتاق فکر در این عرصه  با حضور نویسندگان و ناشران و طراحان و مترجمان و توزیع کنندگان کتاب و... پیش قدم شود
نظرات بینندگان