کد خبر: ۸۴۶۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۴

این عکس یادگاری افتخار است یا تحقیر ایرانیان؟ + تصاویر

عکس یادگاری عده‌ای با یک فروند هواپیمای ایرباس در فرودگاه مهرآباد که بیانگر طب حماسه‌سازی و بزرگنمایی خدمات دولت است، با واکنشی متفاوت در رسانه‌ها روبرو شد و بسیاری آنرا تحقیر ایرانیان خواندند.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، به نظر می‌رسد پدیده جالبی در فضای سیاسی کشور شکل‌گرفته که آن را می‌توان به شادی قبل از گلی که در سالم و ناسالم بودن آن تردید است، تعبیر کرد. قبل از اجرای برجام همین پدیده با تشویق تلویحی دولت عده‌ای را به خیابان‌ها کشاند تا به شادی و سرور بپردازند. البته بعد از مدتی با اجرای برجام و فروکش کردن هیجانات کاذب با وجود همین تشویق‌ها شاهد شادمانی‌ در کشور نبودیم.

این عکس یادگاری افتخار دارد یا تحقیر ایرانیان است؟ + تصاویر

اخیراً همین پدیده در مورد ورود یک فروند هواپیمای ایرباس 350 به فرودگاه مهرآباد تکرار شد. ماجرا از این قرار بود که با نشستن هواپیمای فرانسوی در فرودگاه عده‌ای با ذوق تمام با آن که گفته می‌شود نمونه‌ای بوده که چهار سال بعد قرار است به ایران تحویل داده شود، عکس یادگاری گرفتند که انتشار آن به عنوان آبروریزی بزرگ تأسف و تعجب بسیاری را در پی داشت.

برخی بیان داشتند که این حرکت در افکار عمومی جهان، تصویر بدوی و تحقیرآمیزی از ایرانیان به نمایش می‌گذارد و گویی برای اولین بار است که ما با یک هواپیما مواجه می‌شویم و این افراد به مانند عکس یادگاری که ایرانیان با اولین ماشینی که به کشورمان آمد گرفتند، عمل کرده‌اند.

این عکس یادگاری افتخار دارد یا تحقیر ایرانیان است؟ + تصاویر

البته این رویه دولت یازدهم است و این روزها برخی از مسئولان برای جلب توجه افکار عمومی دست به مانورهای تبلیغاتی زیادی می‌زنند اما به نظر می‌رسد که این نوع حرکات بیشتر مایه تحقیر و خدشه‌دار کردن هویت و عزت ملی را فراهم می‌کند تا تبلیغات برای دولت و ... . در این راستا به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری بیش از حد دولت در حوزه تبیلغات باعث به وجود آمدن سندروم حماسه‌سازی و بزرگنمایی خدمات در قوه مجریه شده است.

اما گرفتن عکس یادگاری با ذوق و شوق تمام با هواپیمای فرانسوی درحالی صورت می‌گیرد که کشورمان در زمینه‌های مختلف فناوری دارای نخبگان بزرگی است و دست برتر را دارد اما بعضاً دیده می‌شود که عملکرد دولت در این حوزه ترمز فناوری ملی را کشیده و همه چیز به برجام و قراردادهای خارجی موکول شده است که تجربه تاریخی نشان داده نمی‌توان به این موارد چندان دل‌خوش کرد.

این عکس یادگاری افتخار دارد یا تحقیر ایرانیان است؟ + تصاویر

عدم پرتاب ماهواره شریف‌ست که از سال 92 زمزمه‌های پرتاب آن بوده تا به امروز از جمله این موارد است. به گفته برخی از کارشناسان، رویکرد تبلیغاتی دولت سبب ایجاد چنین وضعیتی در خصوص برخی از فناوری‌های داخلی شده است و همان‌طور که به کالاهای خارجی توجه زیادی تا حد تحقیر توان و حیثیت ملی می‌شود؛ به اقتصاد و تولید داخلی که وارد رکودی درازمدت شده توجه چندانی نمی‌شود. [1]



[1] http://www.yjc.ir/fa/news/4698724


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
رضا
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴
0
هنوز یادمان نرفته که طرف با بادیگارهای فرودگاه برزیل عکس انداخت و شان نماینده ایران رو چقدر پایین آورد. بابا اینا که کارمند فرودگاه هستند خیلی ایرادی نداره هر چند کارشون خیلی خوب نبود. اگه تحریم نبودیم و وضعیت هواپیماها خوب بود به این وضع عکس دچار نمیشدیم