کد خبر: ۸۴۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۴
آیت الله احمد بهشتی:

با تبلیغات انتخاباتی موافق نیستم/ حتی اگر پول داشته باشم هم خرج نمی کنیم/ در فتنه 88، «نه شیر دادیم نه سواری»!

آیت الله بهشتی گفت: هر کسی که در فتنه نقشی داشت یا حتی قدمی برداشت را محکوم کردم.
به گزارش شیرازه، چهاردهمین پاتوق مطالبه دانشجویی فعالین بسیج دانشجویی دانشگاه های شیراز با حضور آیت الله دکتر احمد بهشتی نماینده فعلی مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری و همچنین کاندیدای مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه استان فارس برگزار شد.

آیت الله احمد بهشتی در این جلسه با بیان اینکه 22 بهمن مقدمه حماسه هفت اسفند بود اظهار داشت: با اینکه ایران هشتمین قدرت نظامی جهان است اما حضور پرشورمردم در انتخابات منجر به افزایش اقتدار نظام می شود.

به نوشته غریو، وی حضور پوتین همراه با قرآن در دفترمقام معظم رهبری را نشانه قدرت دانست و افزود: مردم در راهپیمایی 22 بهمن با شور ونشاط زیادی شرکت کردند و الله اکبر سردادند.

نام مرا بدون هماهنگی در لیستی گنجانده اند

کاندیدای انتخابات خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه فارس در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که پرسید نظر شما در مورد نظر هاشمی در مورد شورای رهبری چیست؟ گفت: خیلی از مواضع ایشان را قبول نداریم و لیست اعلام شده از سوی که در آن نام بنده نیز به چشم می خورد هیچ هماهنگی با من صورت نگرفته است و در لیست تهران دو امام جمعه تهران آیت الله امامی کاشانی و آیت الله موحدی کرمانی و عده ای از جامعه مدرسین قم نیز مثل آیت الله میرمحمدی هستند اما نمی دانم آیا با آنها هماهنگ کرده اند یا نه که البته با من هماهنگ نکرده اند.

یکی از دانشجویان از آیت الله بهشتی سوال کرد که بر اساس آیین نامه داخلی که یکی از تدوین کنندگانش خودتان بودید چطور صلاحیت ها برای خبرگان رهبری تایید می شود؟ فقاهت سید حسن خمینی چطور تایید می شود؟ و در این مورد صوتی پخش شده که به شما نسبت داده اند نظر خود را بفرمایید؟

تشخیص فقاهت با شورای نگهبان است/آن چیزی که به نقل از من در مورد تایید اجتهاد سید حسن خمینی منتشر شد بی اخلاقی رسانه ای بود

آیت الله بهشتی در پاسخ به این سوال دانشجویان با بیان اینکه تشخیص فقاهت با شورای نگهبان است بیان داشت: شخص آشنایی به من زنگ زد و گفت آیا سید حسن مجتهد است؟ و من گفتم این سوال را باید از کسی بپرسید که یا استاد یا شاگرد یا هم مباحثه اش باشد که من هیچ کدام آنها نبودم اما دو سال کتابی در علم اصول نوشته بودند که برای من هم فرستادند و من گفتم که قدرت فهم خوبی دارند و این را رسانه ای کردند که بی اخلاقی بود ما هم پیامی با این عنوان " رای شورای محترم نگهبان برای صلاحیت علمی کندیدای مجلس خبرگان رهبری مطاع و مطبع است" که رسانه ای شد و آن نظر شخصی من بود اما نظر شورای نگهبان برای همه حاکم و حجت است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس خبرگان وظیفه ای در انتصابات رهبری مثل رئیس صدا و سیما و رییس قوه قضاییه دارد؟ گفت: کمیسیون نظارت بر رهبری وجود دارد و ایشان نیز در دیدارها فرمودند در هر جا که می خواهید نظارت کنید به جز نیروهای مسلح.

رابطه مجلس خبرگان با رهبری صمیمانه است

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مجلس خبرگان، طبق آیین نامه باید تمام مذاکراتش محرمانه باشد ادامه داد: اعتقاد مجلس اینست که مقام معظم رهبری ستون نظام است و نباید طوری باشد که در داخل یا خارج مملکت تضعیف شود و رابطه این مجلس نیز با رهبری صمیمی است.

مجلس خبرگان دلیلی برای دخالت در انتصابات رهبری ندارد

"آیا مجلس خبرگان می تواند در مورد انتصاب های رهبری مثل رییس صدا و سیما به ایشان پیشنهاد دهند؟" یکی دیگر از سوالات دانشجویان بود که آیت الله احمد بهشتی در پاسخ به آن ها اظهار داشت: مجلس خبرگان دلیلی برای این کار ندارد و چرا باید دخالت کند در صورتی که رهبری برای خودشان مشاورانی دارند که با مشورت آنها افراد مناسب را منصوب می کنند.

یکی از دانشجویان سوال کرد که با توجه مواضع روحانی در مورد شورای نگهبان، نظرتان در مورد حضور وی در مجلس خبرگان چیست؟ و آیت الله بهشتی نیز در جواب این سوال گفت: من در حوزه تهران نیستم که بخواهم به او رای بدهم و تهرانی ها باید نظر دهند اما با صحبت های روحانی موافق نیستم و در مورد بحث مذاکره هم که مقام معظم رهبری محکم جوابشان را دادند که گفتند امام حسین(ع)با ابن سعد مذاکره نکردند.

کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه فارس در پاسخ به این سوال که وظیفه مجلس خبرگان نظارت برعملکرد رهبری هست یا نظارت بر شرایط رهبری؟ خاطرنشان کرد: رهبری شرایط دارد و در موقع انتخاب، خبرگان باید ببیند آیا آن شخص واجد شرایط رهبری هست یا نه؟ و اگر اکثریت اعضای مجلس که از دو سوم بیشتر هستند رهبر تعیین می شود.

آیت الله بهشتی با بیان اینکه مفهوم عملکرد رهبری و شرایط رهبری یکی است اضافه کرد: سپس استمرار شرایط رهبری مد نظر است و علت محدثه و حادثه می خواهیم که آیا رهبر اجتهاد، مدیریت و آگاهی از مسائل روز دنیا را دارد یا نه؟ و بعد از آن مجلس باید نظارت بر استمرار داشته باشد که اگر روزی مجلس به این نتیجه برسد که رهبر یکی از شرایط را از دست داده، باید فورا برای انتخاب رهبر جدید تصمیم بگیرد.

آیین نامه مجلس خبرگان، جلسات این مجلس را محرمانه تعیین کرده است

یکی از دانشجویان با بیان اینکه مخفی بودن محتوای جلسات مجلس خبرگان شبهات زیادی را به وجود آورده است سوالی را پرسید که آیا بهتر نیست حداقل بخشی از جلسات مجلس خبرگان رسانه ای شود؟ که نماینده مجلس خبرگان رهبری نیز در پاسخ به آن گفت: آیین نامه این جلسات را محرمانه تلقی کرده و تغییر آیین نامه کار ساده ای نیست و مجلس و کمیسیون زیر بار آن نمی روند به هر حال اگر ملت ما را امین خود می دانند بگذارند به همین روال ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه مجلس خبرگان همیشه وظیفه اش را انجام داده و امانتی بر دوش ما است تصریح کرد: آیا صلاح است که هر چه در مجلس خبرگان می گذرد را بیان کنیم تا خوراک رادیوهای بیگانه شود.

کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه فارس با بیان اینکه حدود 30 سخنرانی مکتوب دارم و در هر اجلاس یک سخنرانی انجام داده ام یادآور شد: اگر روزی صلاح باشد همه سخنرانی ها را چاپ می کنم و مسائل زیادی را در آنها مطرح کرده ام که محرمانه است که البته دبیرخانه خلاصه ای از سخنرانی هایی که صلاح هست را انتشار می دهد و بقیه نیز باید در بوته کتمان باقی بماند.

سوال یکی از دانشجویان بدین صورت بود که در سال 68 وقتی خواستند رهبری را انتخاب کنند افرادی در مجلس خبرگان بودند که صحبت هایشان بر کل اعضای مجلس تاثیرگذار بود که باعث انتخاب مقام معظم رهبری شد، آیا در مجلس فعلی یا مجلس آینده امکان دارد که چنین افرادی وجود داشته باشند؟

آیت الله بهشتی در پاسخ به این سوال بیان کرد: امکان در چه حدی؟؛ اگر امکان ذاتی، بله ؛ اما با این افراد عادل و وزینی که مشخص می شوند، امکان وقوعی ندارد و بعید است که تحت تاثیر جریان ها قرار بگیرند.

یک کمیسیون سه نفره در مورد افرادی که صلاحیت رهبری را دارند، فکر و بررسی می کنند

وی تصریح کرد: کمیسیون رهبری در مورد رهبری آینده بررسی می کند و در مورد افرادی که صلاحیت رهبری دارند فکر و بررسی و پرونده را کامل می کنند اما افشا نمی کنند چراکه یک بار این اتفاق در مورد آیت الله منتظری افتاد و مسائلی که پیش آمد تجربه ای برای مجلس خبرگان شد.

نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آیین نامه اجازه نمی دهد حتی اعضای خبرگان هم نام این افراد را بدانند و حتی به خود اعضای کمیسیون هم نمی گویند چراکه سه نفر مسئولیت این کار را دارند.

آیت الله بهشتی اضافه کرد: مجلس خبرگان کمیسیون را انتخاب، کمیسیون هیئت سه نفره را و آن هیئت سه نفره محرمانه تحقیقات خودشان را انجام می دهند که حتی به بقیه اعضا هم نمی گویند و اگر روزی لازم شد در اجلاس مطرح می کنند تا هر کس رای آورد رهبر شود.

وی بیان داشت: در آیین نامه آمده است که اگر رئیس مجلس خبرگان یا شخص رهبری لیست را خواستند به آنها نشان بدهند.

وی با بیان اینکه بین دو اجلاس یک نیم اجلاسی بین رئیس مجلس خبرگان و رئیس کمیسیون ها برگزار می شود گفت: آیت الله یزدی در زمان مرحوم آیت الله کنی در یکی از همین جلسه ها گفت که ان شاالله شما لیست افراد جایگزین رهبری را نخواهید یعنی منظورشان این بود که لیست را نخواهید.

طرفدار نظریه ولایت فقیه هستم و برای خود مبنا دارم

یکی از دانشجویان با نظر آیت الله خویی در خصوص ولایت فقیه اشاره کرد و نظر آیت الله بهشتی را نیز در این مورد جویا شد که ایشان گفتند: از فردی نیز تقلید نمی کنم اما طرفدار ولی فقیه هستم و برای خودم مبنا دارم اما فقط در چند سال طلبگی ام از امام خمینی(ره) تقلید کردم.

مواضعم در فتنه 88 کاملا مشخص بود و در رسانه ها منتشر شد

موضع گیری در خصوص فتنه 88 و مواضع آیت الله هاشمی در فتنه 88 از دیگر سوالاتی بود که دانشجویان پرسیدند و نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری به پیام خود در فتنه و چاپ آن در روزنامه کیهان اشاره کرد و گفت: هر کسی که در فتنه نقشی داشت یا حتی قدمی برداشت را محکوم کردم و به قول حضرت امیر المومنین(ع) نه شیر دادیم نه سواری.

تایید هاشمی از طرف آیت الله موحدی کرمانی را از خودشان بپرسید

یکی از دانشجویان با بیان اینکه آیت الله موحدی کرمانی، هاشمی رفسنجانی را تایید کردند، نظر کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه فارس در این خصوص جویا شد که آیت الله بهشتی نیز اظهار داشت: ایشان یکی از نائب الرئیس های مجلس خبرگان و امام جمعه موقت تهران هستند و قبلا نماینده مقام معظم رهبری در سپاه بودند از این رو با توجه این سوابقشان چه بگوییم و باید از خودشان بپرسید.

آیت الله بهشتی در پاسخ به این سوال که با توجه به نقش هاشمی در فتنه 88 و اینکه رئیس تشخیص مصلحت نظام هستند چرا شما در این مورد به رهبری تذکر نمی دهید؟؛ با صراحت گفت: این مسئله را باید بزرگترها جواب بدهند شاید صلاح ندیده اند و من کوچکتر از آن هستم که چیزی بگویم.

رهبری، روحیه انتقادپذیری دارند

"اگر کسر عظیمی از اعضای مجلس خبرگان نسبت به تصمیم رهبری انتقاد داشته باشند و رهبری هم بر تصمیم خود اصرار داشته باشد، تکلیف چیست؟" یکی دیگر از سوالات دانشجویان بود که آیت الله بهشتی در پاسخ اظهار داشت: مجلس خبرگان باید تصمیم بگیرد و کمیسیون نظارت، مسئله را دنبال و بررسی می کند که البته روحیه رهبری هم انتقاد پذیری است اما ابتدا باید بررسی شود که آیا آن انتقاد پذیرفته است یا نه.

وی افزود: حضرت علی(ع) درنهج البلاغه می فرمایند اگر صحبتی دارید به من بگویید چرا که نمی خواهم مستبد باشم و این هم با عصمت ایشان منافاتی ندارد و وقتی مکتب ما چنین است معلوم است که ولی فقیه هم دنباله رو ایشان است.

نظر خبرگان فعلی نسبت به عملکرد رهبری مثبت است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نسبت به عملکرد رهبری نظری مثبت دارم ادامه داد: البته مجلس خبرگان هم عملکرد رهبری را مثبت می دانند و تاکنون من رنجشی از رهبری نداشته ام و همیشه برخورد محبت آمیز نسبت به من داشته اند.

داشتن حکم از سایر مراجع طبق آیین نامه شورای نگهبان دلیلی بر پذیرش اجتهاد نیست

یکی از دانشجویان سوال کرد که نظرتان در حرف هاشمی که گفت خیلی ها به بیت امام خمینی بدهکار هستند چیست؟ و چرا شورای نگهبان سید حسن خمینی را تایید نکرد؟

آیت الله بهشتی در پاسخ به این سوال گفت: شورای نگهبان از کسانی که برای اولین بار داوطلب مجلس خبرگان می شوند امتحان می گیرد و اگر کسی از رهبری حکمی که دال بر اجتهاد باشد، داشته باشد آن هم برای شورای نگهبان پذیرفته است اما اگر از سایر مراجع حکم اجتهاد داشته باشد طبق آیین نامه شورای نگهبان پذیرفته نیست که سید حسن امتحان نداد و پذیرفته نشد.

برای مسئولیت ها همه افرد باید طبق قانون در جایگاه ها قرار گیرند

وی با بیان اینکه در مورد حرمت بیت امام باید محبت داشته باشیم گفت: برای مسئولیت، همه افراد چه بیت امام یا فرزند یک کشاورز باید طبق قانون در جایگاه ها قرار بگیرند.

با تبلیغات انتخاباتی موافق نیستم/ حتی اگر پول داشته باشم هم خرج نمی کنیم

کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه فارس در خصوص تبلیغات انتخاباتی خود نیز بیان داشت: با تبلیغات موافق نیستم و حتی اگر پول داشته باشم هم خرج نمی کنم.

آیت الله بهشتی اضافه کرد: مجلس خبرگان و شورای اسلامی با هم تفاوت دارند چراکه در مجلس شورای اسلامی نماینده می خواهد به وزیر رای بدهد و بعضی در آنجا با هم نان بده بستان می کنند.

وی با بیان اینکه مجلس خبرگان، مجلس ولایت مداری است در خصوص جایگاه حکم حکومتی افزود: احکام دو گونه فقهی و حکومتی است که حکم فقهی ثابت بوده و حکومت نمی تواند آنها را تغییر دهد اما احکام حکومتی آن است که حاکم شرع بنا بر مصلحت آن را انجام می دهد مثل فرمان جنگ، دستور به مذاکره، که این احکام برای همه حتی مراجع لازم الاجرا است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد:فقها نواب عامه هستند اماهمه آن ها نمی توانند رهبر شوند بلکه کسی که از همه عالم تر باشد انتخاب می شود.

یکی از دانشجویان در خصوص دلیل حضور برادر رئیس جمهور در یکی از جلسات مجلس خبرگان سوال کرد که آیت الله بهشتی اظهار داشت: کسی حق ندارد بدون دعوت رسمی وارد مجلس شود چرا که جلسات محرمانه است و کمیسیون سیاسی اجتماعی قبل از تشکیل اجلاس خبرگان برای توضیحات مسائل سیاسی، اقتصادی، دفاعی دو نفر را انتخاب می کند و به هیئت رئیسه پیشنهاد می دهد تا به نمایندگان مجلس خبرگان توضیحات دهند.

کسی کمی فلسفه و منطق خوانده باشد کاملا متوجه می شود که مسئله"دور" وجاهت ندارد

"رهبر اعضای شورای نگهبان را مشخص می کند شورای نگهبان صلاحیت کاندیداهای خبرگان را و خبرگان، رهبری را آیا این دور نیست؟" سوالی بود که در یکی از دانشجویان پرسید و نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان نیز در پاسخ به آن گفت: اگر کسی کمی فلسفه و منطق خوانده باشد به طور کامل متوجه می شود که این مسئله اصلا دور نیست چراکه نخستین مجلس خبرگان، رهبر فعلی را انتخاب کرد و رهبر فعلی اعضای شورای نگهبان را انتخاب و آنها نیز صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان را تعیین می کنند و این مجلس خبرگان نیز رهبر بعدی را انتخاب می کند که این بسیار روشن است و اصلا دور نیست.

وی افزود: دور زمانی اتفاق می افتد که "الف" بر" ب" توقف و "ب" هم بر "الف" توقف داشته باشد.

کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه تثبیت ولایت مهم است یا اجرای عدالت؟ اظهار داشت: اجرای عدالت هدف بوده و تثبیت ولایت، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی همه و همه برای اجرای عدالت است.

آیت الله بهشتی در خصوص جامعه مدرسین نیز گفت: به لیست جامعه مدرسین رای داده ام و تمایل داشتم آقای دیگری در لیست باشد که نشد.

صندلی داغ

سوال: صندلی قرمز مجلس خبرگان جواب : صندلی، صندلی است می خواهد قرمز باشد یا سبز

سوال: شورای رهبری جواب: غلط

سوال: آیت الله طالقانی جواب: خدا رحمتش کند

سوال: نمایندگی خبرگان جواب: وظیفه و مسئولیت و یک امر معنوی

سوال: کوخ نشینی جواب: باید دفع شود و مملکت ما کوخ نشین نداشته باشد

سوال: آیت الله احمد بهشتی جواب:کفش بردار همه شما

سوال:سید علی محمد دستغیب جواب:برادرشان گفتند به ایشان بگویید دیدید مجلس خبرگان می خواست او را اخراج کند رهبری نگذاشت؟

سوال:مردم جواب:مخدوم همه ما

سوال:برجام جواب:دعا کنید غربی های بدجنس به عهدشان وفا کنند

سوال:آیت الله جنتی جواب:خدا حفظش کند

سوال: رابطه با آمریکا جواب:غلط

سوال:پاتوق مطالبه دانشجویی جواب: بسیار پاتوق خوبی بود


نظرات بینندگان