کد خبر: ۸۵۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۴

نوروزگاه شیراز را از دست ندهید

سیاه چادرهای عشایری آداب و رسوم عشایر فارس را در نوروزگاه شیراز به تصویر می‌کشند.
به گزارش شیرازه، مژگان ثابت قدم کارشناس صنایع دستی و گردشگری فارس و ثبت میراث معنوی (ناملموس) در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص برپایی این چادرها گفت: این برنامه در قالب 8 تا 10 غرفه رو به روی حمام وکیل شیراز و معرفی آداب و رسوم نوروزی شیراز برپا می‌شود. 

وی افزود: نوروزگاه شیراز که بیش از این به آن نوروز بازار می‌گفتند از 24 تا 28 اسفندماه در شیراز و 13 شهر دیگر کشور به صورت همزمان برگزار می‌شود. 

به گفته وی، آئین‌هایی که قرار است در این جشنواره اجرا شود عبارت است از عمو نوروز، ننه سرما، قصه گویی، حافظ خوانی، آئین فال گوش ایستادن، فال کلوک ( کوزه )، قاشق زنی، اجرای نمایش جی جی بی جی، عروسک مینا، دیگ به سر، الاغ سوار. در بخش بازی هم بازی های هفت سنگ، طناب کشی، تخم مرغ بازی (خاک جنگو)، شیش خونه و در بخش خوراکیها آش ابودردار، شیر برنج، پخت نان شیرین برگزار می‌شود. همچنین قرار است از تمام شهرستان‌های استان شیرینی جات و تنقلاتی که از قدیم در ایام نوروز مصرف می‌شده به نمایش درآید. 

کارشناس ثبت میراث معنوی (ناملموس) ادامه داد: سفره هفت سین و هفت میم نیز در نوروزگاه شیراز پهن خواهد شد. در این خصوص رایزنی‌هایی با معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس انجام شد که یک غرفه از صنایع دستی پوشاک و یک غرفه برای پخت سمنو که آئین‌ها و آدابی که برای پخت سمنو انجام می‌شود را به صورت زنده به تصویر بکشد.
نظرات بینندگان