کد خبر: ۸۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۴ - ۱۶ بهمن ۱۳۸۹

هک، دستمزد پوشش تحولات مصر

هکر‌ها این پیام را برروی سایت قرار داده بودند: «همه با هم برای خلع مبارک». شرکتی که پشتیتانی این سایت را به عهده دارد اعلام کرد که این حمله، احتمالاً ازجانب مصر یا سودان ویا آمریکا بوده است.

سایت الجزیره که طی روزهای گذشته حضور پر رنگی در پوشش اخبار مربوط به اعتراضات و رویدادهای مصر داشته، چندین بار توسط هکر‌ها مورد حمله قرار گرفت که این حملات توسط نیروهای پشتیبان سایت خنثی شد.

به گزارش سرویس بین الملل «فردا» سایت اینترنتی الجزیره طی هفته‌های گذشته به دلیل پوشش اعتراضات مصری‌ها علیه مبارک، به طور شبانه روزی آماج حملات اینترنتی دامنه داری بوده است. البته ممکن است که این حملات به دلیل افشای اسناد مذاکرات فلسطین و اسراییل نیز باشد.

در ساعت ۳ و ۱۰ دقیقه روز جمعه (15 بهمن) حمله نه چندان موفقی به این سایت صورت گرفت؛ این حمله از طریق برنامه nikito صورت گرفت که می‌تواند ۲۰۰ صفحه از وب را پاک کند. از آنجا که امکانات سایت الجزیره برای چنین مواردی آمادگی کامل دارد، این حمله خنثی شد.

شرکتی که پشتیتانی این سایت را به عهده دارد اعلام کرد که این حمله، احتمالاً ازجانب مصر یا سودان ویا آمریکا بوده است، آنها می گویند که شناسه کاربران (ip )، این احتمال‌ را تقویت می‌کند.

الجزیره صبح همان روز نیز مورد حمله هکر‌ها قرار گرفت که پیام‌هایی را برروی این سایت قرار داده بودند، تمام این پیام‌ها به منظور اخلال در اطلاع رسانی در باره مصر بوده است. هکر‌ها این پیام را برروی صفحه سایت نوشته بودند: «همه با هم برای خلع مبارک»، این پیام حدود ۲ ساعت بر روی صفحه سایت قرار داشت تا بالاخره متخصصان مرکز پشتیبانی توانستند آن را خنثی کنند. الجزیره در نظر داشته که اگر مقابله با موفقیت انجام نشود، سایت خود را برای ساعاتی بسته نگاه دارد. البته به آسانی نمی توان تشخيص داد كه اين پيام از جانب مخالفان مبارك بر روی سايت قرار گرفته است يا ازسوی موافقان وی، چراکه ممكن است عده ای پيش دستی كرده و خواسته باشند سقوط نظام مبارك را تسريع بخشند و نظر خود را به اين شكل از طريق الجزيره اعلام كرده اند. از سوی ديگر ممكن است عده ای با قصد مخدوش کردن چهره الجزيره عنوان يك شبكه خبری بی طرف، دست به این کار زده باشند.

در‌‌ همان روز جمعه، متخصصان الجزیره موفق به خنثی کردن دوحمله شدید دیگر شدند. منبع این حمله‌ها مصرو آلمان بوده وهدف هردو، ورود به سایت و تغییر اخبارو ایجاد پیام‌های اشتباه بوده است.

محمد التکریتی، مدیر عامل شرکت horizons و مسوول به روزسازی سایت گفت که الجزیره پیش‌تر نیز در اثنای پوشش رویدادهای مهمی مانند جنگ عراق (۲۰۰۳)، حمله اسراییل به غزه (۲۰۰۸-۲۰۰۹)، انقلاب تونس و انتشار اسناد مربوط به مذاکرات اسراییل و دولت خودگردان، مورد حمله قرار گرفته بود.

در روزهای گذشته که الجزیره به رسانه اول در زمینه رویدادهای مصر تبدیل شده و به پوشش اعتراضات مصری‌های مبنی بر برکناری مبارک می‌پردازد، شدت این حملات دوچندان شده است.

به گزارش «فردا»، تلویزیون عربی و انگلیسی الجزیره نیز تمام برنامه‌های روزانه خود را به حالت تعلیق درآورده است و به انعکاس لحظه به لحظه رویدادهای مصر می‌پردازد.

شایان ذکر است که بنابر اعلام الکسا -سایت رده بندی پایگاه‌های اینترنتی-، الجزیره موفق به کسب رتبه ۵۱۱ درشبکه وب شده است. بدون شک این رتبه به دلیل کارحرفه‌ای خبری در پیگیری تحولات مهم جهان خصوصاً مصر و نیز تعداد انبوه مخاطبان بوده است.

رتبه الجزیره در چند کشور مهم عربی و الجزیره به ترتیب ذیل است: یمن: ۹- سوریه: ۱۱- قطر: ۱۴- تونس: ۱۵- مصر: ۲۸

انتهای پیام/10

نظرات بینندگان