کد خبر: ۸۵۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۴

تاریکی شب «چهارشنبه سوری» را به چه قیمت روشن می کنیم!/ نقش دستگاه ها در آماده کردن بستر مناسب برای شادی مردم

«آتش»،«سوختگی»، «افراط»، «ترقه»،«سرگرمی و تفریح»،«سر و صدا»، «چهارشنبه سوزی» همه واژگانی است که از همسالانم در این مورد می شنوم. به این واژه ها «نگرانی» نیز باید اضافه کرد!
به گزارش شیرازه، امشب «چهارشنبه سوری» است؛ اینکه این سنت درست است یا غلط و یا از کجا آمده و چه کسی آن را وارد فرهنگ ایرانی ها کرده جای بحث دارد که در این مختصر نمی گنجد؛ از اطرافیانم می خواهم در مورد واژه «چهارشنبه سوری»در حد یک یا دو کلمه نظرشان را بگویند.«آتش»،«سوختگی»، «افراط»، «ترقه»،«سرگرمی و تفریح»،«سر و صدا»، «چهارشنبه سوزی» همه واژگانی است که از همسالانم در این مورد می شنوم. به این واژه ها «نگرانی» نیز باید اضافه کرد! هشدار های مراکز درمانی، پلیس، رسانه ها، دادگستری در چند روز مانده به شب چهارشنبه آخر سال، طی سال های گذشته و امسال حکایت از فرا رسیدن شبی را دارد که به جای اینکه باعث نشاط عمومی در جامعه شود بعضا با برخی بی احتیاطی ها به یک شب تلخ منجر خواهد شد.

تاریکی شب «چهارشنبه سوری» را به چه قیمت روشن می کنیم!/ نقش دستگاه ها در آماده کردن بستر مناسب برای شادی مردم

سال گذشته رییس اورژانس کشور درباره شهرهای دارای بیشترین حادثه دیده در چهارشنبه آخر سال گفته بود که بیشترین آمار مربوط به شهر های تهران و شیراز است.مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی فارس نیز اعلام کرده بود که چهارشنبه سوری سال93، 30 مصدوم در فارس داشت که 22 نفر از این مصدومان در شیراز و مابقی در سایر شهرستان ها بوده اند. 

تاریکی شب «چهارشنبه سوری» را به چه قیمت روشن می کنیم!/ نقش دستگاه ها در آماده کردن بستر مناسب برای شادی مردم
گفتنی است طبق گزارشات مراکز امدادی و درمانی بیشترین آسیب دیدگی مصدومان «چهارشنبه سوری» از ناحیه چشم و دست است. همین آمار حاکی از آن است که استفاده از ترقه های آتش زا و بمب های دست ساز تهدید است برای کودکان، نوجوانان و جوانان که به دنبال سرگرمی، تفریح و نشاط هستند.

هر چند که امسال نسبت به سال های گذشته سر و صدای کمتری از ترقه هایی با صداهای مهیب در محله ها به گوش می رسد و نشان دهنده فرهنگ سازی مناسب در بین خانواده می باشد اما بزرگان این نهاد کوچک اجتماعی همچنان باید نسبت به شادی و تفریح فرزندانشان در این شب حساس باشند و بعضا با همراهی، دادن وعده و عید و فراهم کردن یک شادی بی خطر، چهارشنبه آخر سال آنها را مدیریت کنند. نهادها و مجموعه های شهری نیز می توانند با فراهم کردن بستری برای «چهارشنبه سوری» مردم، با انجام نورافشانی جذاب و زیبا، این شب سنتی را به یکی شب های شادی آور خانواده های ایرانی تبدیل کنند.
نظرات بینندگان