کد خبر: ۸۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۶ - ۱۷ بهمن ۱۳۸۹

معرفي فيلم هاي بخش مسابقه بيست و نهمين جشنواره بين المللي فيلم فجر

 بيست و نهمين دوره جشنواره بين المللي فيلم فجر درحالي آغاز شد كه نسبت به دوره هاي قبل، گوناگوني و تنوع بيشتري در موضوعات ديده مي شود. يكي از ويژگي هاي پررنگ اين دوره از جشنواره حضور نسل هاي مختلف است. براساس محاسبات انجام شده جوانترين كارگردان بخش مسابقه اين جشنواره 24 سال و مسن ترين 72 سال دارد. شاخصه ديگر جشنواره بيست و نهم فيلم فجر حجيم تر شدن بخش مسابقه سينماي ايران يعني اصلي ترين بخش جشنواره است. سال هاي پيش حداكثر 25 فيلم به اين بخش راه مي يافت اما امسال اين رقم به 33 فيلم رسيده است. اما مهم ترين ويژگي اين دوره از جشنواره فجر رقابت نزديك نگاه ها و شيوه هاي مختلف فيلمسازي است. ديگر نمي توان از قبل به پيش بيني برتري فلان فيلم يا كارگردان بر بقيه پرداخت. بايد ديد در رقابت فيلم هاي متعهد، شبه روشنفكري و تجاري كدام بر ديگران غلبه خواهد كرد. در اين گزارش فيلم هاي بخش مسابقه سينماي ايران جشنواره فجر به طور اجمالي معرفي شده اند.

33 روز

فيلم«33روز» به كارگرداني جمال شورجه يكي از فيلم هاي بخش مسابقه سينماي ايران است كه در عين حال با فيلم هاي بخش بين الملل جشنواره نيز رقابت مي كند. اين اثر نخستين فيلم با موضوع جنگ 33 روزه رژيم صهيونيستي عليه لبنان و مقاومت مردم آن كشور است.

اين فيلم ابتدا جنوب آسماني نام داشت كه بعد به «33روز» تغيير نام داد. توليد اين فيلم از تاريخ 23 مرداد امسال آغاز شد ومراحل نهايي آن تا چند روز پيش پايان يافت.حدود يك ميليارد تومان هزينه توليد اين فيلم شده است. نكته جالب اين است كه حزب الله لبنان نيز در توليد اين فيلم با بنياد سينمايي فارابي مشاركت كرده است.

از هم اكنون مي توان پيش بيني كرد كه تعدادي از سيمرغ هاي جشنواره به اين فيلم اعطا خواهد شد.

در فيلم «33 روز» بازيگراني چون يوسف الخال،باسم مغنيه، پير راغر، كارمن لبوس، سفرين تافش، كنده علوش نقش آفريني كرده اند.

گفتني است، جمال شورجه پيش از اين فيلم هاي روز نهم، شب دهم، عمليات كركوك، لبه تيغ، حماسه مجنون، خلبان، باشگاه سري و وعده ديدار را كارگرداني كرده بود.

گلوگاه شيطان

يكي از فيلم هايي كه پيش بيني مي شود بتواند حاضران در جشنواره فيلم فجر امسال را غافلگير كند «گلوگاه شيطان» است. اين فيلم به كارگرداني حميد بهمني ساخته شده است و موضوعي دفاع مقدسي دارد.اما ويژگي اصلي فيلم جلوه هاي ويژه بزرگ و صحنه هاي جنگي چشمگير آن در ميدان هاي زميني، هوايي و دريايي است. «گلوگاه شيطان» روايتگرعمليات شناسايي والفجر 8 است. عملياتي كه حد فاصل سال هاي 62 تا 64 اتفاق افتاد و به آزادسازي فاو منجر شد. در اين فيلم گروهي از غواصان به شناسايي و آماده سازي اين عمليات مي روند، اما با آنچه برخورد مي كنند شرايط خطرناكي است كه اجراي اين عمليات را غيرممكن نشان مي دهد. اما اين پايان ماجرا نيست؛ آنها طراحي جديد را رو مي كنند. با اين حال، اقدام اين گروه از رزمندگان از سوي سربازان بعثي شناسايي مي شود و ...

جمشيد هاشم پور، جعفر دهقان، عليرضا كمالي و ... از جمله بازيگران اين فيلم هستند.

«گلوگاه شيطان» سومين فيلم حميد بهمني پس از آخرين نبرد و آن مرد آمد است. انتظار مي رود كه اين فيلم در بيست و نهمين جشنواره بين المللي فيلم فجر با استقبال خوبي از سوي مخاطبان مواجه شود. اهداي چند سيمرغ به آن در زمينه هاي فني و تكنولوژيك هم مي تواند قابل پيش بيني باشد.

اخراجي ها3

از حالا مي توان حدس زد كه فيلم«اخراجي ها3» به كارگرداني مسعود ده نمكي با استقبالي خارق العاده در جشنواره مواجه شود. اين استقبال هم در نمايش هاي مردمي اتفاق خواهد افتاد و هم نمايش ويژه آن براي رسانه ها و هنرمندان و هم نشست پرسش و پاسخ فيلم. سري سوم اخراجي ها نيز همچون دو قسمت قبلي آن يك فيلم دفاع مقدسي طنزآميز محسوب مي شود اما مايه هاي سياسي هم خواهد داشت. موضوع فيلم درباره رقابت چند نفر در انتخابات رياست جمهوري است و همين كافي است تا به سياسي بودن آن پي ببريم. به طور قطع، «اخراجي ها3» نيز مانند آثار قبلي ده نمكي داراي ديدگاه هاي انتقادي نسبت به برخي مسائل سياسي و اجتماعي است.

اكبرعبدي، رضا رويگري، سيد جواد هاشمي، يوسف صيادي،علي دهكردي، قاسم زارع، فخرالدين صديق شريف، محمود مقامي، سيروس كهوري نژاد، ابوالفضل همراه، ماشاالله شاهمرادي زاده و ... در اين فيلم بازي مي كنند.

سيب و سلما

فيلم جديد حبيب الله بهمني برخلاف اخراجي ها3 فيلمي آرام و بي حاشيه است. فيلمي با موضوعي احساسي و مذهبي كه مخاطب خود را به يك سفر معنوي و دروني مي برد. «سيب و سلما» ملهم از يك قصه كهن در ادبيات فارسي است. اين فيلم داستان طلبه جواني است كه سيبي را مي خورد و پس از خوردن سيب به دنبال مالك اصلي سيب و طلب رضايت از او مي گردد و.... از جمله ويژگي هاي سيب و سلما علاوه بر فضاي روحاني آن استفاده از قاب بندي ها و تصاوير زيبا و به خصوص هارموني رنگ هاست. اين فيلم همچنين از طبيعت بكر كشورمان به خوبي بهره برده است.

جعبه سياه

براي اولين بار يك فيلم سينمايي مستند در بخش اصلي جشنواره حضور يافته است. دليل اين امر هم اين است كه امسال جشنواره فجر فاقد بخش مستند است، اما اهميت فيلم «جعبه سياه» به كارگرداني محمدرضا اسلاملو موضوع آن است. اين فيلم با بررسي اسناد و مدارك و برخي واقعيت هاي كمتر گفته شده به موضوع حمله انتحاري به برج هاي دوقلوي آمريكايي در روز 11 سپتامبر 2001 مي پردازد. با اين حال «جعبه سياه» نمي تواند انتظار دريافت سيمرغ را داشته باشد، چراكه خارج از مسابقه است و صرفا براي شركت كنندگان در دو بخش مسابقه سينماي ايران و بين الملل جشنواره به نمايش در مي آيد.

نكته قابل توجه درباره «جعبه سياه» اين است كه يك مستند آخرالزماني محسوب مي شود. در خلاصه داستان اين فيلم آمده: محمد يك مستند ساز متعهد ايراني است كه نگاهي ايدئولوژيك و آخرالزماني به وقايع جاري جهان دارد. او به كمك «تيه ري ميسون» محقق برجسته فرانسوي سعي مي كند تا نتيجه تحقيقات وي را به صورت يك اثر مستند توليد نمايد... .

آلزايمر

با در نظر گرفتن آثار قبلي احمدرضا معتمدي مي توان موضوع فيلم جديد او را نيز أثري فلسفي داست. خلاصه داستان فيلم «آلزايمر» به اين شرح است كه: زني كه همسر خود را درتصادف از دست داده است هر سال براي يافتن او در روزنامه آگهي مي دهد.

معتمدي پيش از اين فيلم هاي هبوط، زشت و زيبا، ديوانه اي از قفس پريد، قاعده بازي را ساخته بود. «آلزايمر» همچنين از جمله فيلم هاي ايراني حاضر در بخش بين الملل بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر است و با آثار خارجي اين بخش رقابت مي كند.

خاك و آتش

مؤسسه شهيد آويني براي جشنواره فيلم فجر امسال يك فيلم ضداستعماري را به ارمغان آورده است. اين فيلم «خاك و آتش» نام دارد و به كارگرداني مهدي صباغ زاده توليد شده است. داستان مبارزات مردم سيستان و بلوچستان در برابر استعمار انگليس را در سال هاي جنگ جهاني اول روايت مي كند.كلنل كيت و نيروهاي زير نظر او به بهانه خط تلگراف به منطقه مي آيند؛ اما جي اند (با بازي فريبرز عرب نيا) و يارانش به رهبري ملافقير علي در برابر كلنل و افرادش ايستادگي مي كنند تا اينكه...

راه آبي ابريشم

اهميت فيلم جديد محمد بزرگ نيا به اين است كه يك موضوع روز را در قالب روايتي تاريخي پرداخته است. «راه آبي ابريشم» مستنداتي تاريخي درباره خليج فارس را به تصوير كشيده است. شاخصه خاص اين فيلم به نمايش درآوردن كشتي نوردي ايرانيان در دوران شكوفايي تمدن اسلامي است. در خلاصه داستان اين فيلم آمده كه شازان بن يوسف محصل علوم نجوم در دارالعلم شيراز پيشنهاد شغل كتابت در سفر دريايي را مي پذيرد.

پاريس تا پاريس

فيلم جديد محمد حسين لطيفي خيلي بي سر و صدا و بدون فضاسازي خبري ساخته شد و به بيست و نهمين جشنواره بين المللي فيلم فجر راه يافت. با اين حال از موضوع مهمي برخور دار است؛ رنج هاي جانبازان شيميايي و رنج هاي آنها براي درمان در كشورهاي غربي. «پاريس تا پاريس» را شبكه جهاني سحر تهيه كرده و داستان اسماعيل حقيقت دانشجوي رشته پزشكي در فرانسه است كه با شروع جنگ تحميلي به ايران بازمي گردد. حال بعد از گذشته سال ها عزم بازگشت به فرانسه را دارد و اين بار، تنها دخترش يلدا ناگزير به دليل فوت مادر همراه اوست.

آسمان هشتم

فيلم «آسمان هشتم» به كارگرداني حسن نجفي همان طور كه از نامش پيداست فيلمي درباره امام رضا(ع) است.در خلاصه داستان آن آمده كه يك خانواده باكويي است كه براي زيارت به مشهد مقدس مي آيند اما در بدو ورود با مشكل مواجه مي شوند. رحمت دانشجوي سال آخر پزشكي با اين خانواده آشنا شده و اين آشنايي زمينه اتفاقات و حوادث جديدي را رقم مي زند.

محمد كاسبي، رحيم نوروزي، خالده قلي اوا، زلفيه حسين اوا،

قربان مسيم اوف، مهدي فقيه و .. در «آسمان هشتم» بازي كردند. اين اثر دومين فيلم نجفي پس از سهم گمشده است.

ساير فيلم ها

فرزند صبح به كارگرداني بهروز افخمي است. اين فيلم درباره آخرين لحظات عمر پر بركت حضرت امام (ره) است كه دوست قديمي ايشان به ملاقاتشان مي رود.

يه حبه قند تازه ترين فيلم سيد رضا ميركريمي است كه موضوعي خانوادگي را به تصوير كشيده است. داستان اين فيلم به اين شرح است كه سكوت خانه باغي قديمي و سرسبز با ورود مهماناني در هم مي شكند. چهار دختر اين خانه به همراه همسر و فرزندانشان براي عروسي خواهر كوچكترشان «پسنديده» به ياري مادر شتافته اند. اين اقامت براي خواهران و باجناق ها شايد دردسر باشد ولي براي بچه ها تحقق يك آرزوي بزرگ است. تا اينكه...

گزارش يك جشن نام جديدترين فيلم ابراهيم حاتمي كيا است كه موضوعي اجتماعي دارد. اين فيلم درباره اتفاقاتي است كه در يك آژانس ازدواج رخ مي دهد.

پايان نامه هم فيلمي از حامد كلاهداري با درونمايه اي سياسي و اجتماعي درباره اتفاقات اخير در كشورمان است. داستان اين فيلم پيرامون چهار دانشجو است كه براي رساندن پايان نامه به استاد، به طور ناخواسته درگير ماجرايي پيچيده مي شوند. اين داستان در ماه هاي پس از انتخابات سال 88 اتفاق مي افتد و برخي از زواياي پنهان حوادث آن زمان را به صورت نمادين آشكار مي كند.

سيزده 59 فيلمي به كارگرداني سامان سالور و با موضوعي مرتبط با جنگ تحميلي است. در خلاصه داستان اين فيلم آمده است: ساكنان دريا، پس از مدتي ديگر صداي امواج را نمي شنوند... چه تلخ است روايت غم بار عادت...

آسمان محبوب جديدترين فيلم داريوش مهرجويي است. در خلاصه داستان آن نوشته شده: پزشك جواني به نام شايان متوجه مي شود كه دچار بيماري لاعلاجي شده است.

گلچهره فيلمي به كارگرداني وحيد موسائيان است كه داستاني درباره افغانستان را به تصوير كشيده است. خلاصه داستان فيلم به اين ترتيب است كه اشرف خان پس از سقوط دولت كمونيستي در افغانستان مصمم مي شود تا سينماي خود را دوباره احيا كند.

جرم به كارگردان مسعود كيميايي ساخته شده و داستاني از جامعه قبل از انقلاب اسلامي را روايت مي كند.

ندارها دومين فيلم محمدرضا عرب پس از آخرين ملكه زمين است. خلاصه داستان اين فيلم به اين شرح است:او مي گفت خدا به هر كسي اين فرصت و لياقت را نمي دهد كه بتواند در حق ديگران خوبي كند. اشتباه ما از اينجا آغاز شد از اين كه وسوسه شديم اين فرصت را به زور از خدا بگيريم

ورود آقايان ممنوع هم جديدترين فيلم رامبد جوان درباره مدير يك دبيرستان دخترانه به شدت با حضور يك دبير مرد در مدرسه خود مخالفت مي كند.

خانه امن است تازه ترين كار ناصر رفائي با داستاني درباره جنگ تحميلي است. داستان اين فيلم به اين شرح است كه در اوج موشك باران شهرها تعدادي نوجوان بين 14 تا 18 سال در يك شبانه روزي زندگي مي كنند.

مصائب چارلي به كارگرداني عليرضا سعادت نيا ساخته شده است. داستان اين فيلم درباره يك دوره گرد نفت و بنزين است كه در منطقه اربيل كردستان زندگي مي كند . او كه عاشق فيلم و سينماست به طور اتفاقي روزي در بازار كهنه فروشي يك آپارات سينما را ديده و خريداري مي كند و ...

خيابان هاي آرام فيلم جديد كمال تبريزي است. كار ساخت بخش هاي انيميشن اين فيلم را بهرام عظيمي انجام داده است.

آقا يوسف دومين فيلم علي رفيعي است. داستان فيلم درباره مردي بازنشسته است كه پنهان از چشم دخترش در خانه هاي مردم كار مي كند.

آينه هاي رو به رو نخستين فيلم بلند سينمايي نگار آذربايجاني است. داستان اين فيلم درباره سرگذشت دو زن جوان (رعنا و آدينه) است كه از دو موقعيت كاملا متفاوت خانوادگي و اجتماعي برخاسته اند و در پي يك اتفاق، با يكديگر مواجه و همراه مي شوند. رعنا براي بازيابي زندگي ساده و خواستني اش به جاده گام گذاشته و آدينه براي فرار از شرايطي پيچيده و ناخواسته از شهر بيرون زده است. «آينه هاي رو به رو» هم يكي از فيلم هاي ايراني حاضر در بخش بين الملل اين جشنواره است.

ارتباط خانوادگي هم به كارگرداني نادر مقدس در بخش مسابقه اين دوره از جشنواره فيلم فجر ساخته شده است.اين فيلم سينمايي داستان طلعت و كمال، زوج سالخورده اي را روايت مي كند كه براي طلب حلاليت از فرزندانشان به تهران مي آيند. آمدن اين دو به تهران باعث مي شود تا آنها از نزديك با زندگي فرزندان خود و با مشكلات و بحران هايي كه دست و پنجه نرم مي كنند، آشنا شوند.

برف روي شيرواني داغ كار محمد هادي كريمي يك فيلم كمدي است. در خلاصه داستان آن آمده كه با مرگ يك شاعر مشهور و رمز گشايي از اثر به جا مانده از او، راز سر به مهري آشكار مي شود.

اينجا بدون من به كارگرداني بهرام توكلي ساخته شده است. خلاصه داستان اين فيلم به اين شرح است كه يك خانواده سه نفره در آرزوي دستيابي به روياهاي خود هستند.

مرگ كسب و كار من است اولين تجربه سينمايي امير ثقفي است. در خلاصه داستان آن امده است: سه مرد براي سرقت با يكديگر همراه مي شوند.

گلوگاه فيلمي به كارگرداني محمد ابراهيم معيري است كه تلاش هاي كارگران شهر گلوگاه در زمينه نصب دكل هاي برق را به تصوير كشيده است.

سعادت آباد به كارگرداني مازيار ميري يك فيلم خانوادگي است. داستان اين فيلم درباره زني است كه تصميم مي گيرد براي شوهرش جشن تولد برگزار كند و ... .

جدايي نادر از سيمين هم به كارگرداني اصغر فرهادي يك داستان اجتماعي و خانوادگي را روايت مي كند.

باد و مه نيز به كارگرداني محمدعلي طالبي داستان پدر شوكا كارگر حفاري است، او براي كار به همراه خانواده، همسر و پسر كوچكش و دخترش به اهواز مي رود.

 

علي برزگر پيشوا
انتهای پیام/85

نظرات بینندگان