کد خبر: ۸۵۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۵
معاون مدیرکل صداوسیمای مرکز فارس خبر داد:

خسارت یک میلیارد تومانی دکل فرستنده رادیویی بر اثر برخورد بالگرد اورژانس فارس

معاون مدیرکل صداوسیمای مرکز فارس با تسلیت جان‌ باختن جان‌برکفان امدادگر در سانحه سقوط بالگرد اورژانس، میزان خسارت وارده به دکل فرستنده رادیویی فارس را نزدیک به یک میلیارد تومان تخمین زد.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، با ابراز تأسف و تسلیت صداوسیمای مرکز فارس به‌خاطر جان‌ باختن 9 سرنشین بالگرد اورژانس در روستای دهنو نزدیک به شیراز اظهار داشت: به‌محض مطلع شدن از قطع فرستنده رادیویی فارس که شب گذشته روی داد، کمتر از نیم ساعت در محل حضور یافته و مشاهده کردیم بالگرد اورژانس با این دکل که 39 سال پیش در 30 کیلومتری شیراز جنب روستای دهنو در سال 1356 احداث شده، برخورد کرده است.

وی افزود: در این محل دو دکل 252 متری و 164 متری فرستاده‌های رادیو ایران و رادیو فارس نصب که از نوع مهاردار با سیم‌های بکسل بوده و خودایستا نیست به‌طوری‌که با سیم‌هایی با زاویه‌های 120 درجه مهار شده است.

معاون مدیرکل صداوسیمای مرکز فارس اضافه کرد: به‌دلیل ارتفاع بالا، این دکل‌ها در نقطه بسیار دورتر از خط پرواز قرار دارد و سازمان‌های هوانوردی از موقعیت آن‌ها به‌طور کامل اطلاع دارند.

فیروزی بابیان این‌که از 39 سال پیش تاکنون هیچ‌گونه حادثه‌ای مانند این سانحه به‌دلیل ممنوعیت پرواز در این‌گونه مناطق نداشته‌ایم، تصریح کرد: این دکل‌ها در سه و یا چهار طبقه روشنایی با لامپ‌‌های قرمز دارند و از فواصل بسیار دور نیز قابل‌ مشاهده هستند.

وی ادامه داد: برخورد بالگرد با دکل فرستنده رادیویی فارس موجب شده تا 40 متر از قسمت فوقانی و تعدادی از سیم‌های مهارکننده آن به پایین بیفتد و حدود 40 متر دیگر نیز به‌طور کامل کج شده و خطر سقوط دارد.

معاون فنی مدیرکل صداوسیمای مرکز فارس با بیان این‌که با حضور کارشناسان مربوطه که از تهران می‌آیند میزان دقیق خسارت وارده مشخص خواهد شد، بیان کرد: میزان این خسارت حدود یک میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

فیروزی با اشاره به این‌که رادیو فارس 70 درصد این استان که دامنه جغرافیایی مخاطب آن در مجموع 123 هزار کیلومترمربع است را پوشش می‌دهد خاطرنشان کرد: این حادثه موجب شده است تا قسمت عمده‌ای از پوشش رادیویی فارس را از دست بدهیم و به‌همین دلیل سازمان اجازه داده از فرستنده رادیویی که شبکه ایران را پوشش می‌دهد به‌صورت موقت استفاده کنیم.

وی در ادامه گفت: آسیب وارده به دکل فرستنده رادیویی فارس که بر روی فرکانس 603 کیلوهرتز بود موجب شده تا در حال حاضر از فرکانس 990 کیلوهرتز به‌عنوان جایگزین برای برنامه‌های رادیو فارس استفاده کنیم که به‌طور مدام در حال اطلاع‌رسانی به شنوندگان خود هستیم.

معاون فنی مدیرکل صداوسیمای مرکز فارس همچنین گفت: حادثه زمانی اتفاق افتاده که یک ساعت و 15 دقیقه از غروب گذشته یعنی در ساعت 20:30 دقیقه شب گذشته رخ‌ داده که هوا به‌طور کامل تاریک بوده و نباید پروازی صورت می‌گرفته درعین‌حال این‌که مسیر ممنوعه نیز انتخاب شده است.

وی افزود: مشخص نیست که چرا بالگرد از مسیر عادی منحرف‌ شده و بسیار پایین پرواز می‌کرده که به‌یقین کارشناسان علت را مشخص خواهند کرد.

فیروزی ادامه داد: لاشه بالگرد ساقط شده بیرون از فنس صداوسیما در فاصله 350 متری آن روی زمین افتاده و خسارت جرحی و فوتی برای کارکنان ما پیش نیامده و تنها تجهیزات آسیب‌‌دیده و دکل افتاده است.

معاون فنی مدیرکل صداوسیمای مرکز فارس در پایان بیان کرد: تعدادی از کارشناسان صداوسیما از تهران برای بررسی و برآورد خسارت وارده به شیراز آمده‌اند که گروهی دیگر نیز به‌زودی به این شهر خواهند آمد، اما خسارت وارده به حدی است که به این زودی‌ها برآورد دقیق آن میسر نیست.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان