کد خبر: ۸۶۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۲ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵

وقتی جوانان فراشبندی، دوستدار طبیعت می شوند

درسطح شهرستان فراشبند گروهی از جوانان خلاق و کار آفرین آستین همت را بالا زده اند و با اعطای کارت اشتراک به شهروندان در کل شهرستان فراشبند در بحث پسماند مدیریت می کنند.

به گزارش شیرازه به نقل از نخل بیدار، در فرایند زندگی انسان ها و بهره گیری آنان از طبیعت، تولید زباله یک امر اجتناب ناپذیر است که گاهی سلامت محیط زیست و خود انسان را به خطر می اندازدو برای بسیاری از مردم سخت است که قبول کنند با همین زباله تولیدی هر روزشان می توانیم در مصرف منابع طبیعی صرفه جویی کرد.

 

فرایند بازیافت با جلوگیری از به هدر رفتن مواد تازه، باعث کاهش مصرف مواد خام و انرژی می شود به طوری که امروزه بیشتر شهر های کشور ما به ویژه شهر های شمالی با بحران زباله رو به رو شده اند و گودال ها و تپه ها یی از جنس زباله آسایش را از شهروندان سلب کرده و آسیب های جبران ناپذیری را به طبیعت کشورمان وارد کرده است.

 

در حالی که به نظر می رسد مدیریت پسماند امری فراموش شده در سطح شهرستان فراشبند است گروهی از جوانان خلاق و کار آفرین آستین همت را بالا زده اند و با راه اندازی کمپین های دوستدار طبیعت و فرهنگ سازی در این زمینه در قالب شرکتی با نام «شرکت تعاونی دانه چین مرواریدفراشبند» با اعطای کارت اشتراک به شهروندان در کل شهرستان فراشبند مدیریت می کنند.

 

این جوانان با راه اندازی این شرکت تعاونی علاوه بر اشتغال زایی برای تعداد زیادی از جوانان و جلو گیری از به هدر رفتن سرمایه ملی، نوید بخش آینده ای سبز تر برای شهروندان هستند.

 

عنایت الله نظری مدیر عامل این شرکت در گفت وگویی با خبر نگار نخل بیدار با بیان ماموریتهای این شرکت بیان داشت: ما معتقدیم در زندگی، محیط زیست سالم حق تمامی انسان ها و امانتی است که می بایست هر چه صحیح ترو سالم تر به آیندگان تحویل داده شود که این شرکت با استفاده از نیروی انسانی متخصص و متعهد، استفاده از تکنولوژی روز و برآورده ساختن خواسته های مشترکین در کمترین زمان کوشش می نماید  که در سال 95 با ایجاد فروشگاه های متعهد تا محصولاتی با قیمتی مناسب و بهترین کیفیت در دسترس تمامی مصرف کنندگان در هر طبقه اجتماعی رعایت قوانین و مقررات جلوگیری از واردات مواد اولیه زیست محیطی و بهداشتی، حفظ و توسعه نیروی انسانی، شایسته صرفه جویی درمصرف انرژی و مواد اولیه موجبات رضایت مشترکین و ذینفعان این شرکت را فراهم آورد.

 

وی افزود: بسیاری از مواد در طبیعت تجزیه و به خودی خود بازیافت می شودمتاسفانه مقادیر بالایی از زباله ها مانند فلزات، کائوچو، پلاستیک نمی تواتند خورده یا تجزیه شوند و برای صد هاسال تجزیه نشده در طبیعت باقی می ماند حتی اگر این مواد قطعه قطعه وخورد هم شوند وبه مرور زمان اتمسفرزمین و آب را آلوده می کنند ور در حال حاضر زباله هایی که قابل بازیافت نیستند در گودال هایی به نام محل دفن زباله مدفون می شود و زباله هایی که قابل بازیافت نیستند در گودال هایی به نام محل دفن زباله مدفون می شود.

 

نظری اضافه کرد: درتقویت بخش خصوصی با تفکیک و جمع آوری ضایعات خشک و تر ، ایجاد اشتغال ، تقویت و تحریک کردن بخش خصوصی در جهت ایجاد کارخانه های تولیدی و در نتیجه افزایش بهره وری از زباله های دفن شده هستیم.

 

مدیر شرکت دانه چین مروارید خاطر نشان کرد: با ایجاد جلسه های متعدد و دعوت افراد جهت مشارکت در تفکیک زباله از مبداء، جهت جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه های ملی و ایجاد اشتغال غیر مستقیم برای خانواده ها و تحریک نیروی انسانی آن خانواده درجهت اشتغال فعالیت هایی صورت گرفته و با مراجعه به کلیه ارگان های آموزشی ( آموزش و پرورش ، بهداشت ، بسیج ، هلال احمر ، دانشگاه ها و...) جهت تفکیک و جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه ملی به پرسنل، دانشجویان و دانش آموزان با آموزشهای صورت گرفته است.

 

وی بابیان اینکه این شرکت قصد دارد بخشی از وظیفه مدیریت پسماند شهرداریها را بر عهده بگیرد اضافه کرد: در حال حاضر 8 نفر توسط این شرکت مشغول به کار شده اند و با ایجاد شعبه های جدید درشهر نوجین و دهرم و اشتغال زایی جهت 17 نفردر زمینه تفکیک زباله صورت خواهد گرفت.

 

عنایت الله نظری افزود: سعی در تغییر نگرش مردم عزیز شهرستان جهت تفکیک زباله های خودشان هستیم تا نه تنها این کار را پست نشمارند بلکه این زباله های قابل بازیافت را طلای کثیف بشمارند.

 

  انتهای پیام/

نویسنده :
محمد باقر دشتی
نظرات بینندگان