کد خبر: ۸۶۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۱ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۵
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده ی فراشبند:

برگزاری نمایشگاه در اردبیهشت ماه توجیه اقتصادی ندارد

قبل از عید نوروز کمیته نمایشگاهی علیرغم فشارهای شدید مجموعه ما، در جلسه به این دلیل که بازار ما کنترل شده است و نیاز به تنظیم ندارد مجوز برگزاری نمایشگاه را که نیاز صد در صدی مردم بود ندادند اما در چند روز قبل همین کمیته تصمیم به برگزاری نمایشگاه در اردیبهشت ماه گرفتند.

به گزارش شیرازه به نقل از نخل بیدار  در پی مخالفت و اعتراض شدید اعضای انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده ی شهرستان فراشبند با برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم  کالا در اردیبهشت ماه، رئیس این انجمن در گفت وگویی با نخل بیدار بیان داشت: ما هرگز با برگزاری نمایشگاه ها مخالف نیستیم بلکه موافقیم، اما با زمان برگزاری آن مخالفیم زیرا؛ فلسفه اصلی برگزاری نمایشگاه ها برای ایجاد رقابت و تنظیم بازار به نفع مصرف کنندگان است.

 

مجتبی پورغلام افزود: معمولا نیاز برگزاری نمایشگاه در شهریورماه (بازگشایی مدارس)، اسفندماه (خرید شب عید) و قبل از ماه مبارک رمضان( نمایشگاه ضیافت) احساس می گردد که حجم خرید مردم بالا رفته و نیاز است تا برای حمایت از مصرف کنندگان و کنترل قیمت ها نمایشگاه هایی برگزار گردد تا کالا با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد و در بقیه ایام سال در شرایط عادی بازار وضع یکنواختی را دنبال می کند چون تقاضا برای خرید در حد معمول است.

 

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کننده ی شهرستان فراشبند عدم دارا بودن توجه اقتصادی جهت برگزاری نمایشگاه در این زمان را علت مخالفت خود خواند و گفت: در شهر ما قبل از عید نوروز کمیته نمایشگاهی علیرغم فشارهای شدید مجموعه ما، در جلسه به این دلیل که بازار ما کنترل شده است و نیاز به تنظیم ندارد مجوز برگزاری نمایشگاه را که نیاز صد در صدی مردم بود ندادند و در حق مصرف کنندگان شهرستان ظلم شد اما در چند روز قبل همین کمیته تصمیم به برگزاری نمایشگاه در یکم اردیبهشت ماه گرفتند.

 

پورغلام افزود: از این اعضاء به عنوان نماینده مصرف کنندگان این سوالات را داریم که توجیه اقتصادی این نمایشگاه در این زمان چیست؟ چرا اگر برای مردم برگزار می کنید آن را قبل از ماه مبارک رمضان برگزار نمی کنید؟ در حدود یک ماه و نیم چه اتفاقی در بازار رخ داده که قبل از عید مخالف بودید اما اکنون موافقید؟  آیا این تصمیم به این دلیل نیست که چون در این زمان نیازی به تنظیم بازار نداریم و تقاضا برای خرید در حد معمول است و بهترین زمان برای برگزاری نمایشگاه است تا هیچ تاثیری بر اصناف نگذارد و اعتراض آنان را در پی نداشته باشد؟  به اعتقاد ما این تصمیم در این برهه زمانی حمایت از قشر خاصی از بازاریان( نه کل بازاریان) و تضرر عامه مردم را در پی دارد.

 

پور غلام در پاسخ به سوال خبرنگار نخل بیدار مبنی بر اینکه چرا شما به عنوان رئیس مجمع حمایت از حقوق مصرف کننده در جلسه اعتراض نکردید بیان داشت:

بنده همه دلائلم را آماده کرده بودم تا در جلسه مذکور حاضر شوم و داشتم آماده می شدم تا به محل برگزاری جلسه در اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بروم که ناگهان یکی از اعضاء خانواده ام حالت بیهوشی دست داد و من تنها فرد حاضر در آن مکان بودم و به سرعت او را به مرکز درمانی بردم و حتی فرصت نشد هماهنگ کنم تا نماینده ای در جلسه حاضر شود و تصمیم مذکور را اداره صنعت، معدن و تجارت، نماینده فرمانداری، رئیس اتاق اصناف و نماینده اماکن شهرستان به عنوان کمیته نمایشگاهی گرفتند.

 

شما کی و چگونه اعتراض خود را بیان کردید؟

بلا فاصله بعد از بهبود نسبی و حاضر شدن بستگان در مرکز درمانی بنده به سمت اداره رفتم و جلسه تمام شده بود همانجا با سرپرست اداره صنعت ومعدن فراشبند صحبت کردم و بیان کردیم که ما با برگزاری نمایشگاه موافقیم اما با زمان آن به دلیل عدم نیاز بازار در این زمان مخالفیم و نمایشگاه را یک ماه به تعویق انداخته و آن را در قبل از ماه مبارک رمضان که نیاز خرید اقلام غذایی مردم است برگزار کنید و همانجا با نماینده اماکن، فرمانداری و اتاق اصناف تلفنی صحبت کردم و پس از آن در اداره صنعت، معدن و تجارت قرار شد جلسه ای برای زمان آن برگزار گردد ولی این امر محقق نشد و همچنین در روز جمعه 27/1/95 تماس تلفنی با فرماندار شهرستان داشتیم و رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت به استناد صورتجلسه مجوز برگزاری نمایشگاه را صادر کردند.

 

وی افزود: ما حرفمان این است که تصمیم این جلسه به ضرر مصرف کنندگان ما است چرا که، فرصت برگزاری نمایشگاه در قبل از ماه مبارک رمضان را می گیرد و توجیه دوستان این است که ما تعاونی روستایی را داریم و در آن زمان اقلام را توزیع می کند که این امر در سال های قبل علیرغم زحمت این بزرگواران هرگز تاثیری چون نمایشگاه را نداشته است.

 

 تقاضای شما  از مسئولین چیست؟

من از زحمات این بزرگواران تشکر می کنم و تقاضا می کنم تصمیمی بگیرند تا عامه مردم از آن سود ببرند نه اینکه خدایی ناکرده تصمیماتی مثل برگزاری این نمایشگاه در این برهه زمانی موجب تضرر عموم مردم گردد و نمایشگاهی که باید در زمان مناسب خود برگزار می شد را در زمانی که اصلا احساس نیاز نمی گردد برگزار کنیم.

 

پیش بینی شما در مورد استقبال مردم از نمایشگاه چیست؟

 مردم فهیم شهرستان رفتار اقتصادی عادی و معقولی دارند و وضعیت رکود بر بازار حاکم است و  از همه مهم تر، مردم شهرستان در اسفندماه اکثر خریدهای خود  را انجام داده اند و اکنون تنها اقلام روزمره خود را خریداری می کنند و در این زمان اصلا مردم نیازی به  برپایی نمایشگاه ندارند پیش بینی می شود استقبالی از نمایشگاه صورت نگیرد.

البته ما در طول برگزاری روزانه وضعیت نمایشگاه را از این پایگاه گزارش می کنیم تا مردم مستندا از وضعیت قیمت ها در نمایشگاه و آنالیز آن با بازار مطلع شوند.

 

 حرف آخر:

 از مجموعه سایت خوب نخل بیدار تقدیر و تشکر می کنم که موجبات این مصاحبه را فراهم آوردند و شما را به خدای منان می سپارم.



انتهای پیام/

 

نویسنده :
محمد باقر دشتی
نظرات بینندگان