کد خبر: ۸۷۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵

تشریح حجت‌الاسلام ماندگاری از چیستی و چرایی و چگونگی دفاع از حرم

مسئول ستاد قرارگاه عمار در يادواره شهداي مدافع حرم شيراز گفت: وقتي مي‌گوييم چرا بايد دفاع كنيم؟ در حقيقت يك تكليف را براي خود مشخص مي‌كنيم و بر اساس آن چيستي که برای دفاع از حرم بیان کردیم، برای ما تكليف پیش مي‌آيد

به گزارش شیرازه، حجت‌الاسلام محمدمهدي ماندگاری در نخستين يادواره شهداي مدافع حرم شيراز به طرح سه سئوال درباره چیستی و چرایی و چگونگی دفاع از حرم پرداخت و گفت: معمولاً سه سؤالي كه در پروژه‌هاي تحليلي درباره شهداي حرم بايد پاسخ داد اين است كه دفاع از حرم چيست؟ چرا بايد از حرم دفاع شود و چگونه بايد دفاع کرد؟

دفاع از حرم، دفاع از اسلام، ایران و انسانیت است

وي با اشاره به سئوال نخست مبني بر اينكه دفاع از حرم چيست، ادامه داد: دفاع از حرم در حقيقت دفاع از اسلام است همچنان كه ديروز در جنگ رژيم بعث عراق با جمهوري اسلامي جنگ بين دو كشور نبود و امام بزرگوارمان فرمودند امروز همه اسلام در برابر همه كفر ايستاده است كه اين جمله را از جمله پيامبر(ص) در جنگ احزاب گرفتند.

ماندگاري اظهار داشت: امروز كساني كه آمده‌اند و به حرم‌هاي اهل بيت(ع) در عراق و سوريه تعدي مي‌كنند، با زمين سوريه و عراق كاري ندارند بلكه با اسلام كار دارند به همين دليل است كه مي‌گوييم دفاع از حرم دفاع از اسلام است.

كارشناس برنامه سمت خدا ادامه داد: اكنون ۳۷ سال است كه آمريكا و اسرائيل دارند با اسلام مي‌جنگند، يك روز در قالب منافقان داخلي، يك روزدر قالب جنگ ۸ ساله، روز ديگر در قالب جنگ اقتصادي، جنگ سياسي، جنگ فرهنگي و امروز هم در قالب جنگ نيابتي.

مسئول ستاد قرارگاه عمار با اشاره به آيات قرآن كريم تأكيد كرد: همچنين دفاع از حرم، دفاع از ايران اسلامي است چون هدف اين كفار و دشمنان فقط سوريه و عراق نيست بلكه هدف آن‌ها ايران اسلامي است كه روي پاي خود ايستاده است.

ماندگاري همچنين دفاع از حرم را دفاع از انسانيت دانست و گفت: يك انسان، فارغ از هر دين و آييني كه داشته باشد وقتي مي‌بيند در خيابان چندنفر يك نفر را ظالمانه مي‌زنند انسانيتش به او حكم مي‌كند كه دفاع كند اين است كه مي‌گوييم امروز دفاع از حرم دفاع از انسانيت است. هیچ وجدان بیداری نمی تواند نسبت به هجوم وحشیانه به انسان های بی دفاع و مظلوم بی تفاوت بماند

اين مدرس حوزه و دانشگاه با بيان اينكه دفاع از حرم داراي سه پاسخ است، گفت: دفاع از حرم، در واقع دفاع از اسلام، ايران و انسانيت است و هركس دفاع از انسانيت براي او معنا ندارد راجع به دفاع از حرم اصلاً فكر نكند.

چرا باید از حرم دفاع کرد؟

وي در خصوص سوال دوم مبني بر اينكه چرا بايد از حرم دفاع شود، تصریح کرد: وقتي مي‌گوييم چرا بايد دفاع كنيم؟ در حقيقت يك تكليف را براي خود مشخص مي‌كنيم و بر اساس آن چيستي که برای دفاع از حرم بیان کردیم، برای ما تكليف پیش مي‌آيد كه من مسلمانم و يك تكليف اسلامي دارم بنابراين پاسخ اينكه چرا دفاع از حرم اين است كه چون دارند خانه اسلام را خراب مي‌كنند.

رئیس هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی سیره شهدا با تأكيد بر اينكه وظيفه اسلامي ما اين است كه براي دفاع از اسلام حضور پيدا كنيم، گفت: امروز مسلمانان به دو دسته تقسيم شده‌اند، يك عده بي‌خيالند و عده ديگر بي‌قرار. مسلمان بي‌خيال در طول تاريخ به درد نخورده است همانند كساني كه در جنگ احد در مدينه ماندند و به جنگ نرفتند و يا كساني كه نشستند تا خانه حضرت زهرا(س) را آتش زدند و يا مسلماناني كه در خانه نشستند تا همه اهل بيت(ع) به شهادت رسيدند.اینها جزو مسلمانان بی خیال بودند خدا با مشاهده عملکرد مسلمانان بی خیال حجت آخر خود را از نظرها پنهان کرد تا مسلمانان بی قرار با انجام تکلیف خود را بروز دهند.

وي ادامه داد: طبق آيات قرآن كريم، اسلام مايه حيات جاني و انساني ماست و دشمنان امروز دارند مايه حيات ما را خراب مي‌كنند بنابراين يك تكليف الهي براي دفاع از حرم داريم.

ماندگاري با تأكيد بر اينكه همچنين براي دفاع از حرم ما يك تكليف ملي داريم، افزود: من حتي اگر مسلمان هم نباشم و در سوريه از دفاع از حرم نكنم، بايد در مرزهاي كرمانشاه و ايلام با متجاوزان كشورم بجنگم.

كارشناس برنامه سمت خدا، دليل سوم پاسخ به سوال چرا دفاع از حرم را داشتن تكليف انساني برشمرد و گفت: ما انسان هستيم و نمي‌توانيم در مقابل انسا‌ن‌هايي كه مظلوم هستند و مورد تعدي واقع مي‌شوند، ساكت بايستيم بنابراين چرايي دفاع از حرم اين است كه اين كار يك تكليف اسلامي، ملي و وجداني است.

چگونه می‌توانیم از حرم دفاع کنیم؟

وي با اشاره به سؤال سوم مبني بر اينكه چگونه دفاع از حرم كنيم؟ گفت: آيا دفاع از حرم فقط در سرزمين سوريه و عراق است؟ و آيا دفاع از حرم تنها در جبهه‌هاي جنگ است و زنان و سالخوردگان و كساني كه اكنون نمي‌توانند به سوريه بروند، بگويند كه چرا سهم ما كم است در حالي كه طبق آيات قرآن ما مكلف به حفظ دين خدا هستيم؟

ماندگاري با بيان اينكه سه نوع دفاع از حرم وجود دارد، گفت: يك نوع دفاع که همه می توانیم در آن نقش داشته باشیم با زبان و بيان است. چنانچه حضرت زينب كبري(س) توانست رسالت خود را با بيانش انجام دهد و پیام خون امام حسین ویارانش در کربلا را با بیان آتشینش تکمیل کند.. آن حضرت به اقتضاي زن بودنش نتوانست در ميدان جنگ كربلا شركت كند و شمشير بزند ولي دفاع از حرم كه از آن حضرت ساقط نشد.

مسئول ستاد قرارگاه عمار با تصريح اينكه كاري كه زينب(س) با زبانش كرد همان كاري است كه مادران، همسران و فرزندان شهدا بايد انجام دهند، گفت: دفاع زباني ما اين است كه از شهداي مدافع حرم، خانواده‌هاي شهدا، اين حركت، نظام اسلامي و ولايت با زبان و كلام خود دفاع كنيم.

ماندگاري، نخستين راه دفاع از حرم را دفاع زباني با منطق دانست و گفت: امروز فضاي مجازي و لوازم ارتباطي براي ما فراهم است و دنيا هم دهكده جهاني است لذا دانشجويان ما از شيراز هم مي‌توانند جوانان آمريكايي را با منطق زباني تحت تأثير قرار دهند و ما در فضاي مجازي بايد آنقدر استدلال و منطق بياوريم تا اين جوانان ساده اروپايي فريب داعشي‌ها را نخورند و به آن‌ها نپيوندند.

اين مدرس حوزه و دانشگاه با بيان اينكه دفاع دوم، دفاع مالي است و قرآن مي‌فرمايد جهاد مالي كنيد، گفت: ۶۰۰ آيه در قرآن در باب جهاد داريم كه بخشي از آن از جهاد مالي مي‌گويد لذا اگر مي‌توانيم به اين نوع دفاع كمك كنيم و هر كسي هر سرمايه‌اي دارد به وسط بيايد.

وي با تاکید بر اینکه بهترين متاعي است كه خداوند مي‌خرد جان است، سومين مصداق دفاع از حرم را دفاع جاني برشمرد و گفت: اكنون تكليف حضور فيزيكي نيست و زماني كه ولي امر بفرمايند همه اطاعت مي‌كنيم و امروز فرمان ولي اين است كه ما آماده و مجهز باشيم. بنابراین باید آمادگی خود را بیفزاییم و گوش به فرمان ولی باشیم

گفتنی است در پایان این یادواره از جمعی از خانواده های شهدای مدافع حرم قدردانی شد.
نظرات بینندگان