کد خبر: ۸۸۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
مدیرگروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

باید به عرفان اصیل اسلامی بازگردیم/ متأسفانه توجه به ابن سينا بیشتر جنبه نوستالژي دارد

تابعی گفت: باید به عرفان اصیل اسلامی جهت بازیافت تمدن اصیل اسلامی و مبانی تأمین سلامت بازگردیم.
 به گزارش شیرازه، سیدضیاءالدین تابعی در نخستین همایش ملی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی در دانشگاه شیراز گفت: متأسفانه قرآن کریم در جامعه ما هم در حوزه و هم در دانشگاه مهجور است بنابراين اگر آن را از هجران در بياوريم و با توجه به شارحانی که وجود داشته‌اند بهترین چراغ راه ماست تا بتوانیم وضعیت سلامت مردم را به شکل عمومی درست کنیم.

وی با یادآوری اینکه این مسئله عمومی است، خواستار تحکیم و تقویت تقوا در زندگی فردی و اجتماعی شد و گفت: اگر تقوا را تقويت و بر بدن و روان خود مسلط کنیم، مسلماً مي‌توانيم عوامل بيروني را جهت تأمین سلامت خود تحت كنترل كنيم.

مدیرگروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با بیان اینکه انسان دارای ۴ بعد است، گفت: بعد نخست جسمی است که به آن سرمایه بدنی یا هوش جسمانی می‌گویند، بعد دوم هیجانی است که به آن سرمایه اجتماعی می‌گویند و بعد سوم نیز مربوط به مسائل علمی و هنری است که به آن آی کی یو می‌گویند و هر سه این بعد ژنتیکی هستند اما بعد چهارم که جدیداً وارد علم پزشکی شده است، به عنوان سرمایه روحانی است و سلامت معنوی نیز در این بخش رقم می‌خورد.

تابعی با یادآوری تمدن اسلامی در دوران گذشته و به خصوص حکیم ابوعلی سینا به عنوان اسطوره علم پزشکی و فلسفه گفت: متأسفانه در کشور ما توجه به ابن سينا بیشتر جنبه نوستالژي دارد و خيلي از او اطلاعي ندارند و حتي در حوزه پزشكي مهجور است.

این متخصص پاتولوژی بالینی و تشریحی اظهار کرد: وقتي به آخرين كتاب ابن سينا كه اشارات و تنبيهات است مراجعه مي‌كنيم، در آخرين فصل آن مشاهده می‌کنیم که او از حوزه جسم و روان معمولي و فلسفه خارج مي‌شود و وارد حوزه ديگري به‌نام عرفان مي‌شود.
وی با تصریح اینکه ابن سینا فلسفه و پزشکی را کنار هم رشد داده است اما ما متأسفانه گمان می‌کنیم تمام این علوم از غرب آمده است، گفت: امروزه در برخی از نقاط دنیا متفکرانی پیدا شده و تقریباً دارند از روش ابن سینا پیروی می‌کنند که بعد چهارم سلامت انسان مغفول مانده است.
تابعی با تأکید بر اینکه باید عرفان اصیل اسلامی جهت بازیافت تمدن اصیل اسلامی و همچنین دستیابی به مبانی تأمین سلامت بازگردیم، گفت: خوشبختانه از شروع انقلاب اسلامی به وسیله پرچمدار انقلاب این نهال کاشته شد.

نظرات بینندگان