کد خبر: ۸۸۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵

کشف 10 میلیارد داروی غیرمجاز در شیراز

مدیر فرآورده های بیولوژیکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: یکی از دغدغه های حوزه دارو، وجود داروهای قاچاق و غیر رسمی است که یکی از تهدیدهای سلامت مردم، به شمار می رود.
به گزارش شیرازه، مدیر دارو و فرآورده هایکشف 10 میلیارد داروی غیرمجاز در شیراز بیولوژیکی و مواد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: یکی از دغدغه های حوزه دارو، وجود داروهای قاچاق و غیر رسمی است که یکی از تهدیدهای سلامت مردم، به شمار می رود.

دکتر حسام درستی، افزود: بسیاری از این اقلام، به اصطلاح، داروهای زیرپله ای هستند که در مکان های غیرمجاز تهیه و تامین می شوند و با وجود شرایط نگهداری نامناسب، به نوعی تهدیدکننده سلامت، هستند.

وی اقلام کشف شده را شامل داروهای هورمونی و استروییدی، مسکن ها و مخدرها، داروهای محرک جنسی، محرک های مغزی و عصبی، فرآورده های بدنسازی و سقط جنین، عنوان کرد.

مدیر دارو و فرآورده های بیولوژیکی و مواد دانشگاه، ادامه داد: بسیاری از داروهای قاچاق، معضلات اجتماعی را هم، به دنبال دارند که بیشتر گروه های هدف، جوانان و نوجوانان، درگیر آن هستند.

دکتر درستی، اضافه کرد: این اقلام، با همکاری بازرسان معاونت غذا و دارو و حمایت مقام قضایی، معاون دادستان و نیروی انتظامی، پیگیری و کشف شد.

وی گفت: مردم می توانند به کمک شماره تلفن 32122240 حوزه معاونت دارو و غذا و اداره نظارت و بازرسی دانشگاه، به صورت شبانه روزی، مسایل خود را منتقل کنند.

نماینده دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: یکی از وظایف ذاتی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی، تضمین و تامین سلامت آحاد مردم است.

دکتر محمدمهدی رزمجو، افزود: مهار بازار دارویی کشور و برخورد با افراد سودجویی که در خصوص تهیه داروهای قاچاق و تقلبی اقدام می کنند و سلامت مردم را به خطر می اندازند، یکی از برنامه های دانشگاه علوم پزشکی است.

وی با بیان اینکه اقلام کشف شده به صورت قاچاق، تقلبی و دست ساز است، ادامه داد: مردم داروهای موردنیاز خود را، تنها از مرجع قانونی و معتبر(داروخانه های سطح کشور) تهیه کنند، زیرا داروهای درمانی فوق تخصصی از سوی وزارت بهداشت تهیه و در بیمارستان ها و داروخانه ها، عرضه می شود.

نماینده دانشگاه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اضافه کرد: مردم در صورت نیاز بر اساس تجویز پزشک، دارو را از داروخانه ها، تهیه کنند و در غیر این صورت، دارو فاقد اعتبار و سلامت است.

وی هشدار داد: آسیب های ناشی از فرآورده های تقلبی و قاچاق، بیشتر از خود بیماری است.

دکتر رزمجو، گفت: اقلام کشف شده، حدود 180 قلم دارو شامل داروهای سقط جنین، مخدر، ترک اعتیاد و مکمل های نیروزا، به ارزش 10 میلیارد ریال، است.
نظرات بینندگان