کد خبر: ۸۸۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۲ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
شکاف عمیق در مصارف و منابع بانک‌های استان فارس

نسبت مصارف به منابع بانک‌های استان فارس به ۵۷.۶ درصد رسید/ اختصاص رتبه ۲۸ کشوری به استان فارس/سخت گیری بانک ها در ارائه تسهیلات

نسبت مصارف به منابع بانک‌های استان فارس تا پایان بهمن‌ماه سال گذشته ۵۷.۶ درصد اعلام شد که نشان‌دهنده شکاف عمیق بین مصارف و منابع بانک‌های این استان است.
نسبت مصارف به منابع بانک‌های استان فارس به ۵۷.۶ درصد رسید/ اختصاص رتبه ۲۸ کشوری به استان فارس/سخت گیری بانک ها در ارائه تسهیلات
به گزارش شیرازه، براساس جدیدترین گزارشی که بانک مرکزی از آمار مانده سپرده‌ها و تسهیلات در نظام بانکی کشور ارائه کرده است میزان سپرده‌های بانکی استان فارس تا پایان بهمن‌‌ماه سال گذشته 44 هزار و 268 میلیارد تومان اعلام شده است که این میزان سپرده نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28.7 درصد افزایش داشته است.

تسنیم نوشت: استان‌ تهران با 588 هزار و 560 میلیارد تومان، اصفهان با 56 هزار و 852  میلیارد تومان، خراسان رضوی با 45 هزار و 917 میلیارد تومان سپرده در رتبه‌های اول تا سوم بیشترین میزان جذب سپرده قرار دارند و استان فارس بعد از این 3 استان در رتبه چهارم قرار گرفته است.

استان کهگیلویه و بویر احمد با 2 هزار و 278 میلیارد تومان، ایلام با 2 هزار و 584 میلیارد تومان و خراسان شمالی با 3 هزار و 345 میلیارد تومان کمترین میزان جذب سپرده را در این مدت داشته‌اند.

از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه جمع کل سپرده (منابع) بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور یک میلیون و 17 هزار و 889 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 27.8 درصد افزایش یافته است. در همین مدت مجموع تسهیلات (مصارف) بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور 763 هزار و 79 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16.4 درصد افزایش یافته و در واقع نسبت منابع به مصارف بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور از ابتدای سال تا پایان بهمن‌ماه 74.9 درصد بوده است.

میزان تسهیلات بانک‌های استان فارس در پایان بهمن‌‌ماه 25 هزار و 510 میلیارد تومان اعلام شده است که این میزان تسهیلات نسبت مصارف به منابع بانک‌های این استان را به 57.6 درصد رسانده است بنابراین بانک‌های استان فارس در بین 31 استان کشور در رتبه 28 نسبت مصارف به منابع بانک‌ها قرار دارند.

استان البرز با نسبت مصارف به منابع 53.6، خراسان رضوی با 55.4 و خوزستان با 56.6 درصد بعد از استان فارس قعرنشین‌های جدول نسبت مصارف به منابع بانک‌های کشور هستند. استان‌های ایلام با نسبت مصارف به منابع 134.6، کهگیلویه و بویر احمد با نسبت 132.5 و لرستان با نسبت 113.6سه استان ابتدایی جدول نسبت مصارف به منابع بانک‌های کشور هستند.

استان فارس در حجم تسهیلات پرداختی بانک‌ها بعد از استان تهران و اصفهان سومین استان کشور محسوب می‌شود اما شکاف نسبت مصارف به منابع بانک‌های این استان همچنان بالاست و این نسبت از متوسط کشوری که 74.9 درصد است نیز پایین‌تر است و در واقع بانک‌های این استان 18 هزار و 757 میلیارد تومان از سپرده‌های مردم را مصرف نکرده‌اند.

آمار مقایسه‌ای نشان می‌دهد که میزان سپرده‌گذاری بانکی در استان فارس تا پایان دی‌ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28.7 درصد و میزان تسهیلات پرداختی نیز 28.4 درصد افزایش داشته است.

با توجه به مشکلاتی که بنگاه‌های اقتصادی استان فارس دارند که سبب تعطیلی و نیمه تعطیل شدن برخی از آنها شده است جا دارد مسئولان بخش دولتی و خصوصی استان فارس از ظرفیت سپرده‌های بانک‌ها برای رونق این بخش استفاده کنند و مانع مصرف سپرده‌های مردم در استان‌های دیگر شوند.

به گزارش شیرازه به نظر می رسد سخت گیری بانک ها در ارائه تسهیلات نیز بی تاثیر در عمیق تر شدن شکاف نسبت مصارف و منابع بانک های استان فارس نیست.

نظرات بینندگان