کد خبر: ۹۰۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۰۶ تير ۱۳۹۵

حال وهوای ماه رمضان در سپیدان

پخش نذری واطعام و احسان نیز یکی از عادات و رسوم اهالی شهرستان سپیدان می باشد که در بیشتر مناسبت های مذهبی همچون ماه رمضان و ماه محرم برگزار می شود.

به گزارش شیرازه؛به نقل از مارگون،در شهرستان سپیدان وشهر هزار مسجد، اردکان باتوجه به سابقه غنی ومذهبی این شهرستان با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان تعدادی از فعالان مذهبی و جوانان شهرستان و با حضور برخی از مسئولان با تدارک برنامه های متنوعی به استقبال این ماه بزرگ می روند.

 در این راستا جلسه ستاد فرهنگی که زیر نظر دفتر امام جمعه شهرستان وبا حضور ادارات ونهاد های فرهنگی شهرستان و با حضور مسئولان فرهنگی برگزار شد و ماحصل این جلسه نیز اجرای برنامه های متنوع در ماه رمضان بود.

برنامه هایی از قبیل مراسم جز خوانی قران کریم در طول ایام ماه مبارک، مراسم سخنرانی با حضور عالمان دینی مستقر در شهرستان، پخش نذری و احسان، برگزاری مجالس انس با قران و دعوت از قاریان برتر استانی و کشوری و ... که موجب شور وشوق بین جوانان و مردم در این شهرستان شده است.

 یکی از اصلی ترین برنامه ها در طول ایام ماه مبارک رمضان مراسم جزخوانی قران کریم است که هر روز یک جز از قران تلاوت می شود و این برنامه در بیشتر مساجد شهرستان از جمله مساجد جامع وامسال در آستان مقدس امامزاده سلطان سیدنورالدین غازی ؛ پرشور تر از گذشته برگزار می شود.

همچنین در طول این ایام معنوی با  اجرای طرحی از طرف اداره تبلیغات اسلامی شهرستانسپیدان  بیشتر مساجد با حضور عالمان دینی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و مومنان با استماع وعظ و نصایح روح و جان خود را سیقل می دهند.

پخش نذری واطعام و احسان نیز یکی از عادات و رسوم اهالی شهرستان سپیدان می باشد که در بیشتر مناسبت های مذهبی همچون ماه رمضان و ماه محرم برگزار می شود. سفره هایی که توسط خیرین برای میهمانان روزه دار پهن می شود تا سنت حسنه احسان و نذری دادن در عمل برپا شود.  در این ماه مساجد و امامزاده ها حال و هوای دیگری دارند و مساجد بیشتر از همیشه میزبان روزه داران است و نمازهای جماعت رونق بسیار زیادی دارند.
مردم شهرستان سپیدان همانند مردم سایر شهرها از مدتها قبل خود را برای رسیدن ماه رمضان آماده کرده اند و مایحتاج مورد نیاز این ماه را خریداری کرده و بیشتر اوقات در هنگام افطار در کنار فامیل، سفره های افطار را می گسترانند.
مهمانی ها در این ماه خدا بسیار پر رونق است چرا که افطاری دادن ثواب و اجر زیادی دارد و افراد زیادی می کوشند تا در این ماه از روزه داران در هنگام افطار پذیرایی نمایند

.معمولا اولین افطار ماه رمضان در خانه بزرگترها حال و هوای دیگری دارد و بزرگترها همه بچه ها و فامیل را دور هم جمع می کنند و علاوه بر صله ارحام ، اولین روزه ماه رمضان را در کنار هم افطار می کنند.البته سفره های ساده افطار در این ماه پر برکت در مساجد با سادگی و در اوج صمیمیت پهن می شود و روزه داران با نان و پنیر و خرما روزه خود را افطار می کنند.

جزء خوانی قرآن در ماه رمضان یکی دیگر از برنامه هایی است که در امامزادگان، مساجد، حسینیه ها و حتی منازل برگزار می شود و روزه داران در این ماه قرآن را ختم می کنند. ماه مبارک رمضان و کمک به نیازمندان در این ماه همیشه جایگاه ویژه ای را در میان مردم شهرودیار هزار مسجد شهرستان سپیدان به خود اختصاص داده و کمک به فقرا و نیازمندان  مکمل عبادت مردم این شهرستان در این ماه مبارک بوده است.

ماه رمضان در سپیدان در کنار بزرگتر های فامیل چیزدیگری است در اکثر سفره های افطار آبگوشت مشتریان خاص خودرادارد ومعمولا دروعده سحری برنج جای خودرادرمیان روزه داران سپیدانی باز کرده است . زولبیا و بامیه شیرینی مخصوص ماه رمضان است که زینت بخش سفره های افطار است اما مصرف زیاد آن در این ماه توصیه نمی شود.

شهرستان سپیدان باداشتن تفرج گاههای متعدد وآب وهوایی بسیار خوب قبل ویا بعداز افطار مکانهایی که به مرکز شهر نزدیک است مانند امامزاده ها ویا پارک شهروند وتفرجگاه چله گاه میزبان ،میهمانان این ماه الهی است تا در کنارخانواده وسفره افطار از نعمتهای بیکران الهی بهره مند گردند .

برچسب ها: ماه خدا ، رمضان ، سپیدان
نظرات بینندگان