کد خبر: ۹۰۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۰۹ تير ۱۳۹۵

گردشگری در رمضان فرصتی برای معرفی ارزشهای فرهنگی مذهبی

شهرستان پاسارگاد روزانه میزبان خیل مسافران و گردشگران خارجی است و همین پتاسیل فرصت خوبی است تا این گردشگران از نزدیک با آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در این منطقه، بیشتر آشنا بشوند.

به گزارش شیرازه؛ به نقل از طنین پپاسارگاد، گردشگری، فرصتی است برای آشنایی با فرهنگ‌های متفاوت و گردشگران همواره کنجکاوند که مردمانی از سرزمین‌های دیگر را از نزدیک ببینند و با آیین و رسوم کشورهای مختلف آشنا شوند.

مناسبت‌های مذهبی مانند ماه  مبارک رمضان از جمله فرصت‌هاییست که سبب آشنایی درست مردم سایر کشورها با مسلمانان می‌شود به طوری که می‌تواند مردم کشورهای مختلف را به یکدیگر نزدیک‌تر کند.

شهرستان پاسارگاد روزانه میزبان خیل مسافران و گردشگران خارجی است و همین پتاسیل فرصت خوبیه تا این گردشگران از نزدیک با آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در این منطقه، بیشتر آشنا بشوند.

 فعالان گردشگری پاسارگاد تصمیم گرفتند که برای نخستین بار از فرصت ماه مبارک رمضان برای شناساندن بیش از پیش آیین و رسوم این ماه به گردشگران خارجی استفاده کنند.

اما در این بین تنوع غذایی سفره افطار بیش از هر چیز دیگر باعث جلب گردشگران خارجی به آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در پاسارگاد شده است.

هنر آشپزی  ایرانیان در تاریخ تمدن جوامع بشری  نقش به سزایی داشته  است، نگاهی به این تاریخ نشان می‌دهد که آشپزی ایرانی روی عادات خوراکی بخش بزرگی  از مردم جهان تاثیر داشته است. آشپزی  ایرانی در کنار آشپزی رومی و چینی یکی از سه مکتب مادر آشپزی جهان بشمار می آید. 

درفرهنگ ایرانی ، نخستین  وسیله ای که به عنوان جهاز عروس وارد خانه داماد می شود آینه و آخرین چیز وسایل آشپزخانه یا به اصطلاح  دیگ و دیگبَر می باشد  و این نشان دهنده اهمیت آشپزی  در فرهنگ ایرانی است. امروزه خوراک  جزء مهمی از جاذبه های گردشگری و یکی از انواع گردشگریست.

همزمانی ماه مبارک رمضان با آغاز فصل گرما کاهش ورود گردشگران به ایران ، آغاز low sesaen   را به همراه دارد ودرآمد کاهش می یابد.

امیر میری که احیاء مراسم کلوخ اندازان و جار کشون به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را در کهن دیار کمین و شهرستان پاسارگاد در کارنامه حرفه ای خود دارد، نگاهی متفاوت به این موضوع داشته و آن را فرصتی برای رونق کسب کار خود می داند.

او که فعالیت در صنعت گردشگری را حول محور فرهنگ رقم می زند و ایده اقتصاد فرهنگی را با هدف توسعه پایدار دنبال می کند، این روزها سفره هایی به رنگ افطار دارد که مهمانانی  را در" بی رونقی" فصل گردشگری جذب کرده است.

این فعال گردشگری می گوید: جمهوری آذربایجان در خیزی بلند بنا دارد که پرونده ثبت جهانی "دلمه " را به عنوان خوراک متعلق به همه ملتهای "ترک" به یونسکو بفرستد، خبر به ایران که می رسد سِگِرمه ها به رخ کشیده کام همه تلخ می شود.


وی ادامه می دهد: اما این ابتدای ماجرا نیست ترکیه "سفره گردشگری "خود را برای اروپائیان طوری چیده که آنها "کباب " را تنها با نام این کشور می شناسند و سهم ایران ،با بیش از 3200 خوراک  ناچیز می داند.

این فعال گردشگری بیان داشت: کلبه آقامیر از ایده پردازان گردشگری خوراک بشمار می آید، دمپخت سیرموکی خوراکی  به قدمت تاریخ پارسیان و هخامنشیان، "ته شیری "خوراک عشایری ، "قنبر پلو" و کلم پلو خوراک بومی، انواع کباب و خورش خوراک ایرانی در کنار حلوای سین ،زولبیا بامیه ،حلوای کاسه ، آش الوک و "او بنه  "با نان تیری همراه با دوغ محلی ،نبات داغ با لیموی تازه ،دو پیازه و کشک بادمجان سفره های افطاری این کلبه گردشگری را تشکیل می دهند.

 می توان با بهره‌گیری از جاذبه‌های متنوع گردشگری مانند ماه مبارک رمضان و سایر مناسبت ها مذهبی،نقش چشمگیری در رشد صنعت گردشگری داشت به طوری که توسعه گردشگری همزمان با معرفی فرهنگ وارزشهای بومی می تواند، پویایی اقتصاد جامعه محلی هم در بر داشته باشد.

برچسب ها: گردشگری ، پاسارگاد
نظرات بینندگان