کد خبر: ۹۰۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۴ - ۰۹ تير ۱۳۹۵
نشست خبری سانحه اتوبوس‌های حامل سربازان در شیراز؛

اورژانس در کمتر از 10 دقیقه رسید/ هزینه تمام بیماران چه راننده و چه سرباز رایگان بوده است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: در هردو سانحه آمبولانس‌ها در کمتر از 10 دقیقه به محل سانحه رسیدند و مراحل تریاژ بیماران را آغاز کردند.

به گزارش شیرازه، تدین در نشست خبری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از سانحه اتوبوس‌های حامل سربازان صحبت کرد و گفت: این سانحه در ساعت 1:20 اتفاق افتاد که آمبولانس اول در کمتر از 10 دقیقه به محل حادثه رید و فرماندهی را برعهده گرفت و پس از آن تعدادی دیگر آمبولانس اعزام شد و فرآیند تریاژ را آغاز کردند.

وی بیان کرد: در سانحه اول 59 نفر سرنشین بوده که 16 نفر در جا فوت کردند و 3 نفر تا رسیدن به بیمارستان که در مجموع 19 فوتی داشته، همچنین ما بقی سر نشینان به بیمارستان‌های نی ریز و استهبان منتقل شدند تا مراحل اولیه انجام شود و سپس در بیمارستان شهید رجایی منتقل شدند و اما در سانحه دوم که در ساعت 2:20 دقیقه رخ داد، اتوبوس دارای 47 سرنشین بود که هیچ کدام به وضعیت قرمز تریاژ یا فوت نرسیدند و اما آنها هم پس از مراحل اولیه به بیمارستان نمازی منتقل شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از مجموع 106 مجروح 19 نفر کشته شدند که 16 نفر در صحنه و 3 نفر در مسیر انقال به بیمارستان جان خود را از دست دادند و در حال حاضر از مجموع 87 مصدوم فقط 23 نفر در بیمارستان هستند که از این 23 نفر 13 نفر به بخش منتقل شده‌اند و 10 نفر در ICU هستند که حال دو تن از آنها وخیم و حال یک نفر که یکی از راننده‌ها می‌باشد بسیار وخیم و با سطح هوشیاری 3 است، اما از 13 نفر حاضر در بخش 4 نفر دستور ترخیص دارند که بنا به دلایلی از قبیل دوری خانواده یا معافیت ادامه خدمت هنوز درخواست پذیرش داشتند که با موافقت صورت گرفته و تحت نظارت و پوشش هستند.

در ادامه عالی منش نیز از اقدامات اورژانس صحبت کرد و گفت: ساعت 1:21 دقیقه اولین سانحه به مرکز اورژانس نی ریز اعلام شد که در کمتر از ده دقیقه با تئجه به اینکه قانون تا 15 دقیقه است آمبولانس اول اعزام شد تا فرماندی سانحه را بر عهده گیرد و پس از آن در ساعت 1:22 با دریافت اطلاعات از محل حادثه 8 امبولانس دیگر از اورژانس و یک آمبولانس از بیمارستان و یک آمبولانس هم از هلال احمر خود را به محل حادثه رساندند. و همچنین یک دستگاه مینی بوس برای بیمارانی که وضعیتشان خوشحال بود.

وی در ادامه گفت: 33 مصدوم به نیریز و 7 مصدوم به استهبان انتقال داده شدند. اما سانحه دوم در ساعت 2:19 دقیقه در 60 کیلومتری شیراز اتفاق افتاد که با توجه به نزدیکی پایگاه مهارلو اولین آمبولانس از این پایگاه اعزام شد و بعد از آن 14 آمبولانس دیگر و یک اتوبوس آمبولانس در صحنه حاضر شدند و بعد از تریاژ بیماران تعدادی به بیمارستان شهید رجایی و تعدادی هم به بیمارستان نمازی منتقل شدند.

عالی منش در پایان با تأیید صحبت‌های تدین آمار کشته شدگان را 19 نفر از کل دو سانحه اعلام کرد که 13 کشته سرباز و 2 نفر غیر ایرانی و 4 نفر هم راننده و کمک راننده بودند؛ همچنین هزینه تمام بیماران چه راننده و چه سرباز رایگان بوده است.

اما در پایان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیان داشت: در هر دو سانحه تمام مصدومان به بیمارستان انتقال داده شدند و خدمات رایگان صورت گرفت و خانواده مصدومین هم از اقامتگاه همراهان بیمار استفاده کردند به جز یک نفر که با رضایت خود در صحنه به بیمارستان ارتش رفت و پس از آن به بیمارستان اردیبهشت تا تحت عمل مختصر چشم قرار گیرد.

گفتنی است که تدین در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت: اگر پزشکی به محل حادثه مراجعه کند در صورت نیاز از تخصص ایشان استفاده می‌شود اما در این حادثه یکی از دوستان که متخصص چشم هستند به افراد پیشنهاد کمک دادند که تنها یک فرد که مصدوم مذکور می‌باشد به بیمارستان اردیبهشت انتقال داده شد و تحت درمان قرار گرفت اما این مصدوم تحت درمان رایگان قرار نگرفته است و طبق گفته دکتر تدین هزینه این مصدوم هم رایگان حساب می‌شود.

نظرات بینندگان