کد خبر: ۹۰۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۱۳ تير ۱۳۹۵
17 تشکل دانشجویی شیراز خطاب به استاندار فارس مطرح کردند؛

ضرورت حل مشکلات و جبران خسارت کشاورزان حوزه رودخانه کُر/ چه تدبیری برای اشتغال این روستاییان اندیشیده شده است؟

در این نامه آمده است: حل مشکلات این کشاورزان در دو بعد کوتاه مدت، شناسایی کشاورزان خسارت دیده و جبران خسارت های وارده آنها و بلند مدت، تشکیل کمیته ای با همه ذی نفعان آب سد قابل رسیدگی است.

به گزارش شیرازه، تشکل های دانشجویی شیراز در نامه ای به استاندار محترم فارس در پی در خواست رفع مشکلات کشاورزان اطراف سد درودزن و حوزه رودخانه کر اعلام کرد: حل مشکلات کشاورزان اطراف سد درودزن و حوزه رودخانه کر در دو بعد کوتاه مدت شناسایی کشاورزان خسارت دیده و جبران خسارت های وارده آنها و بلند مدت تشکیل کمیته ای با همه ذی نفعان آب سد قابل رسیدگی است.

به اطلاع مردم شریف شهر شیراز می‌رساند بدنبال بروز مشکلات عدیده کشاورزان اطراف سد درودزن و حوزه رودخانه کر و تاثیر مستقیم این معضلات بر سطح رفاه مردم استان فارس، تشکل های دانشجویی به عنوان پیش قراول بیان مطالبات مردمی در یک ماه اخیر نامه هایی را در ابتدا به صورت غیر علنی به سمع و نظر مسئولین محترم اجرایی استان رسانیده است اما از آنجا که متاسفانه تاکنون نه تنها اقدامی در جهت رفع مشکلات برداشته نشده، بلکه خلاف مصالح استان و با یک رویکرد تکنوکرات مآبانه و سیاسی کاری بیم آن می رود آینده کشاورزی و آب استان با مخاطره جدی روبرو گردد فلذا تصمیم گرفته شد که به وعده خویش عمل نموده ، دانستن را حق مردم دانسته و افکار عمومی را در جریان واقعی مسایل و مشکلات قرار دهیم.

با این اوصاف در ابتدا تنها به انتشار نامه های ارسالی به اعضای محترم شورای تامین استان بسنده خواهیم کرد و در آینده ی نزدیک سناریو اصلی و پشت پرده اتفاقات را به عرض عموم مردم می رسانیم .

لازم به ذکر است جریان دانشجویی در ابتدای اقدامات خویش جلسات متعددی با مسئولین استانی و مردم محلی (استاندار محترم استان فارس ؛ معاون شرکت سهامی آب منطقه ای فارس، معاون سازمان جهاد کشاورزی فارس و حتی با جمعی از کشاورزان ) برگزار نموده ، صحبت های همه عزیزان را شنیده است که در برخی رسانه ها منعکس گردیده، در این مسیر اما تاسف آور است که برخی رسانه ها در این ماجرا بیش از اینکه دردها و مطالبات واقعی مردم و کشاورزان برایشان اهمیت داشته باشد بدنبال جذب نظر مسئولین بودند تا شایدحیات پروپاگاندایی خود به پایان نرسد.

متن این نامه به شرح زیر است:

 
بسمه تعالی

امام خمینی (ره): « با برهم خوردن وضع کشاورزی ،دهقانان دهات و زمین ها را رها کرده و به شهرها هجوم آوردند .

سیاست غلط شاه هم در مورد صنایع مونتاژ، نه تنها مشکلی را حل نکرد و زندگی روستاییان مهاجر را حتی در حد قابل تحمل تامین ننمود ، بلکه کشور را هرچه بیشتر وابسته به اجانب کرد که اثرات سوء اقتصادی آن غیر قابل محاسبه است.« (صحیفه امام ، ج4 ، ص 506

امام خامنه ای (مد ظله العالی):

»بخش کشاورزی در نظام ما ، واقعا یکی از بخش های بسیار با اولویت است. هنوز هم من نمی دانم که آیا اولویت لازم به این بخش داده می شود ؟ و آن کاری که باید در این بخش انجام بگیرد،آیا به صورت کامل و صد در صد انجام می گیرد؟ یا نه؟ به هر حال ، این کار باید انجام بگیرد، فرضا شش ماه یا یک سال زمان بگذاریم ، برای اینکه همه ی دستگاه ها تحت الشعاع کشاورزی قرار بگیرند ؛ صنعت در خدمت کشاورزی باشد ، پول نفت در خدمت کشاورزی باشد. «(30/6/1370)

ریاست محترم شورای تأمین استان و استاندار فارس؛ جناب آقای مهندس افشانی

سلام علیکم

همین چند هفته پیش بود که کشاورزان حوزه رودخانه کر برای رساندن صدای اعتراض و درخواست کمک خود به مسئولین استانی در مقابل ادارات و سازمان های دولتی دست به تجمع زدند.

دانشجویان نیز پس از بررسی های لازم پای درد دل این کشاورزان نشستند و سپس با برگزاری جلساتی با نهاد های ذی ربط (شرکت آب منطقه ای فارس، سازمان جهاد کشاورزی استان فارس) و نیز برگزاری میز گردی تخصصی و مطالبه گرایانه در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز ، اشرافی مناسب نسبت به جوانب این مساله پیدا کردند، حال نیز پس از کسب آگاهی های لازم به نکاتی قابل تامل رسیده ایم که این نکات را به حسب وظیفه به مسئولین امر در جمهوری اسلامی عرضه می داریم.

بدیهی است خطاب قرار دادن شما خادمان ملت، تکلیف مقدسی است که امام خمینی (ره)و امام خامنه ای بر دوش ما دانشجویان نهاده اند لذا بر آن شده ایم تا ادا این فریضه نمائیم.

1-
در رسانه ها آمده بود که جنابعالی بعنوان استاندار فارس بیان نموده اید خودكفايی در بحث گندم اشتباه بود و خشكسالی امروز فارس نتيجه تصميم نادرست آن دوران است

در این باب نکاتی را یادآور می گردد: اگر بررسی صورت گیرد خواهیم دید که کشوری مثل آمریکا بیش از 11 برابر نیاز خود گندم تولید می‌کند. چین با جمعیت بیش از یک میلیاردی که دارد بیش از 1ونیم برابر نیاز داخلی‌اش گندم تولید می‌کند،آلمان بیش از 4 برابر ،فرانسه بیش از 6 برابر ،و مثال هایی از این دست زیادند که هزینه هایی گاهاً بالا می دهند تا نیاز داخلی‌شان را خود تولید کنند و به بیرون وابسته نباشند.

جمهوری اسلامی ایران که داعیه دار مبارزه با استکبار جهانی است، ضروریست برنامه ریزی مشخصی برای تأمین امنیت غذایی به عنوان پایه اصلی استقلال ملی، داشته باشد؛ از این رو ارتقاء ضریب خودکفایی در محصولات اساسی به عنوان مهمترین شاخص امنیت غذایی، باید در اولویت قرار گیرد.

با توجه به سابقه تحریم‌ها هیچ تضمینی وجود ندارد که کالاهای استراتژیک که نقش تعیین کننده در امنیت غذایی کشور دارد تحریم نشوند باید مراقب بود و برای آن برنامه داشت.

این استدلال ضعیف و ناقصی است که چون آب نیست یا کمبود آب وجود دارد نباید سراغ کشاورزی رفت. در حالی که ما معتقدیم مشکل اصلی کمبود آب نیست بلکه عدم وجود مدیریت آب است.ما معتقد به خودکفایی در بحث تولید گندم هستیم با ایجاد بستر های مناسب همچون حفاظت از منابع آب،گسترش سیستم های آبیاری پیشرفته ، بکار گیری بذر های اصلاح شده که از لحاظ بیولوژیکی سالم بوده ، آب بری کم و مقاومت بالایی دارند، مهاجرت از کشاورزی سنتی به کشاورزی پیشرفته ، خرید تضمینی گندم از سوی دولت و با قیمتی متناسب با نرخ تورم نهاده های تولیدی و ...

2-
کشاورزان آن منطقه خواستار رها سازی آب برای آبیاری محصول گندم خود بودند و پاسخی که از مسئولین می گرفتند آن بود که میزان آب موجود به اندازه ای است که فقط کفاف میزان آب شرب مورد نیاز شهرهای شیراز و مرودشت را می دهد و با توجه به ملاحظات امنیتی برای تامین آب شرب اولویت نخست ما تامین آب شرب مردم است.

حال سوالی که مطرح می شود اینست که آیا اهمیت تأمین نان مردم همان شهر و معاش کشاورزان و حدود 5000 خانوار آن منطقه کمتر از تامین آب شرب شان است؟

آیا تبعات امنیتی بحران در معیشت و نان عده زیادی از مردم کمتر از تبعات بحران در آب شرب آنهاست؟

مجموعه مدیریتی استان چه تدبیری در رابطه با تبعات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی حاصل از این موضوع دارد؟

کشاورزانی که از تامین معاش از طریق زراعت نا امید می شوند به مهاجرت به شهر ها و یا شغل های غیر مولد و کاذبی روی می آورند که تبعات آن در قالب پدیده هایی چون حاشیه نشینی در شهر ها ،آسیب های اجتماعی و فرهنگی و ضعیف شدن اقتصاد استان نمود پیدا خواهد کرد.

3
ـ با بررسی کلان مساله به این نتیجه رسیدیم که حل مساله در دو بعد کوتاه مدت و بلند مدت قابل رسیدگی است؛

در کوتاه مدت، شناسایی کشاورزان خسارت دیده و جبران خسارت های وارده چرا که برخی از کشاورزان صحبت از ایجاد مشکل در جبران هزینه های انجام شده برای تولید گندم می کردند و برخی هم می گفتند که تنها راه امرار معاش شان از طریق همین زراعت بوده است.

و سوالی مهم که مطرح می شود این است که اگر کشاورزان گندم کار و برنج کار کشت نکنند، چگونه به امرار معاش بپردازند؟مجموعه مدیریتی استان چه تدبیری برای اشتغال آنان در روستا اندیشید است؟

4
ـ نکته مهم دیگر آنکه با شرایط حال حاضر ،این مساله در سال های آتی وسعتی گسترده تر به خود خواهد گرفت و در بعد بلند مدت نیز باید تدابیری راهگشا اتخاذ کرد، این بحران در قالب تشکیل کمیته ای متشکل از همه ذی نفعان آب سد قابل مدیریت خواهد بود، کمیته ای که تصمیمات آن برای همه لازم الاجرا باشد.

سایر پیشنهادات نیز در همان میزگرد تخصصی مطرح شد و در جلسات و تریبون های آتی نیز تذکر داده خواهد شد.

صحبت های مسئولین شرکت آب منطقه ای که در رسانه ها نیز قابل رصد می باشد، حساسیت ما را بخود جلب کرد؛

5-
یکی از بازوان تصمیم گیری مدیران آمار ها و اطلاعات هستند،حال اگر این آمار ها و اطلاعت دچار ضعف اعتبار باشند قطعا تصمیماتی که با تکیه برآنها گرفته می شود نیز دچار نقصان می گردد.مسئولین آب منطقه ای می گفتند بر اساس آمار ها،ما موظفیم میزانی خاص ازآب را پشت سد نگه داریم،اما در جلسه میزگرد در مقابل سوال درباره امکان تغییر این میزان از آب مورد نیاز با توجه به گذشت سالها و تغییر شرایط می گویند بله این موضوع نیاز به بررسی دارد.حال که خسارت بر کشاورزان تحمیل شده مسئولین به فکر به روز کردن آمار ها و اطلاعات افتاده اند؟آیا برای این کار دیر نشده؟ چه کسی پاسخگوی این تعلل مدیریتی است؟

6
ـ موضوع مهم دیگر آنکه ایشان گفته اند: عزم جدی برای جلوگیری از برداشت های غیر مجاز آب در بالا دست سد درود زن وجود ندارد و حتی کم کاری ها و لابی ها و سفارشاتی وجود داردکه مانع از برخورد با متخلفین می شود.جلسات شورای تامین شهرستان مرودشت تشکیل نمی گردد و یا آنکه ناگهان این موضوع از دستور کار خارج می گردد.

نتایج عینی این ضعف در برخورد با متخلفین و عدم ایفای نقش حاکمیت در مدیریت این مساله می شود: بحران بوجود آمده ،مشکلات کشاورزان و آنکه نماینده مشترک شرکت آب منطقه ای فارس و استانداری فارس در جلسه میزگرد می گوید ما از برخورد با برداشت های غیر مجاز منابع آبی عاجزیم.

این عدم اقتدار در برخورد با متخلفین و ضعف در مدیریت مساله ،وجهه نظام جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی را در اذهان مردم و امت دچار خدشه نخواهد کرد؟

7
ـ موضوع دیگر آنکه، کشاورزان منطقه می گویند منافعی ذیل کشت برنج در زمین های دولتی بالادست وجود دارد و حتی پس از منسوخ شدن اجاره دادن زمین ها سالهاست که عده ای بدون هیچ ممانعتی با حفر صد ها حلقه چاه غیر مجاز در زمین های تحت مالکیت و اشراف نماینده دولت به کشت می پردازند، از طرفی سازمان آب منطقه ای می گوید ما مواضع خود مبنی بر عدم کشت در زمین های دولتی را اعلام نموده ایم، اما این دوگانگی ها در حرف و عمل ظن فساد را در ما ایجاد کرده است.مقام معظم رهبری خطاب به دانشجویان فرمودند:هر جا ظن به فساد بردید فریاد بزنیدو از مسئولین مطالبه کنید.

حال نیز ما وظیفه خود دانستیم که این موارد را به شما مسئولین امر تذکر دهیم و توقع داریم نهاد های نظارتی استان هرچه سریعتر به این موضوع ورود پیدا کرده و مساله را تبیین و پیگیری نمایند.

بدیهی است وظیفه ما در وهله اول در جریان قرار دادن مسئولین امر است اما در صورت عدم رویت پیگیری های مجدانه در باب موضوعات مذکور ما وظیفه خود می دانیم که افکار عمومی و مردم را به عنوان ولی نعمتان حکومت اسلامی در جریان این نکات و تمام وقایع و صحبت های مسئولین امر قرار دهیم.

والسلام علیکم و رحمه الله

ستاد "پیگیری ،مطالبه گری و گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی "بسیج دانشجویی دانشگاه های استان فارس
بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد شیراز
تشکل دانشجویی وصال دانشگاه آزاد شیراز
مجمع عدالتخواه دانشجویان دانشگاه های شیراز
بسیج دانشجویی دنشگاه پیام نور شیراز
بسیج دانشجویی دانشکده باهنر
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شیراز
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز
مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز
مجمع دختران مسلمان دانشگاه شیراز
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز
بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شیراز
مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه آزاد شیراز
بسیج دانشجویی دانشگاه های علمی کاربردی استان فارس
بسیج دانشجویی دانشگاه های غیر انتفاعی شیراز

نظرات بینندگان