کد خبر: ۸۸۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
گزارش «شیرازه» از میزگرد تخصصی مشکلات کشاورزان حوزه رود کُر و سددرودزن؛

آب نیست یا مدیریت آب نیست؟/ هیچ تضمینی وجود ندارد که کالاهای استراتژیک غذایی تحریم نشوند/ جبران خسارت وارده به کشاورزان به عهده کیست؟

این میزگرد تخصصی به همت ستاد مطالبه‌گری اقتصاد مقاومتی بسیج دانشجویی فارس و همکاری بسیج دانشکده کشاورزی و با حضور نمایندگان جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای، استانداری، نمایندگان کشاورزان و فعالان دانشجویی برگزار شد.
به گزارش شیرازه، میزگرد تخصصی در مورد بررسی مشکلات کشاورزان حوزه رود کُر و اطراف سد درودزن به همت ستاد پیگیری مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان فارس و همکاری بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی و با حضور نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی این استان، شرکت آب منطقه‌ای فارس، استانداری فارس، نمایندگان کشاورزان و فعالان دانشجویی برگزار شد.

دیلمی، عضوشورای مرکزی خانه کشاورزی ایران و کاظمی رییس نظام صنفی کشاورزی شیراز و عضو شورای مرکزی خانه کشاورزی ایران به عنوان نمایندگان کشاورزان، حسین صالح جهرمی، معاون حفاظت و بهره برداري آب منطقه‌ای فارس به نمایندگی از سازمان آب منطقه‌ای، محمد صادقی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان فارس به نمایندگی از جهاد کشاورزی، علی اکبر دهقانی دبیر ستاد پیگیری، مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان فارس به عنوان نماینده دانشجویان و دکتر پرویزی به عنوان کارشناس در این میز گرد شرکت کردند استانداری فارس هم آقای صالح جهرمی را به عنوان نماینده مشترک استانداری و سازمان آب منطقه‌ای دانسته و نماینده دیگری به جلسه نفرستاد که این کم لطفی گله مندی حضار به خصوص کشاورزان زحمتکش و خسارت دیده را به دنبال داشت.

در ابتدای جلسه مهمانان این میزگرد اجمالاً مباحث مورد نظر خود را بیان کردند پس از آن این برنامه با پرسش و پاسخ بین مهمانان مدعو و کشاورزان و دانشجویان حاضر در جلسه ادامه پیدا کرد.

مشکل کلی بخش کشاورزی عدم اجرای قانون است

دیلمی، عضوشورای مرکزی خانه کشاورزی ایران مشکل کلی بخش کشاورزی عدم اجرای قانون دانست و گفت: مامعتقدیم اگر قانون در همه ابعادش بطور کامل اجرا شود، مشکلات به حداقل می‌رسد وحتی قانون بد از بی قانونی بهتر است. ما خواهان اجرای قانون اساسی هستیم قانون اساسی دولت را موظف کرده است که برای افراد مملکت شغل، مسکن و بهداشت و و بیمه تأمین کند و در هیچ جای قانون نوشته نشده که دولت موظف است فقط برای افراد کلان شهرها این موارد را تأمین کند بلکه قانون تاکید کرده دولت‌ها برای همه ملت اعم از روستایی و شهری وظیفه دارند.

وی ابراز داشت: الان 9 سال است که خشکسالی گریبانگیر کشاورزان شده است دولت‌ها بگویند در این نه سال چه اقدامات و خدماتی برای کشاورزان انجام داده‌اند؟ چه راهکار و برنامه‌ای ارائه دادند؟ اگر کشاورز بنا باشد خودش تکلیف خودش را روشن کند ما راهش را بلد هستیم. اگر اجرای قانون الزامی نیست اصلاً چرا گندم بکاریم؟ کشت خشخاش هم آب کمتری لازم دارد و هم درآمد بیشتری دارد. اگر دولت ما را موظف به اجرای قالنون می‌کند خودش هم باید قانون را رعایت کند

دیلمی تصریح کرد: امروز همه داد می‌زنند که بخش عمده آب را کشاورزان مصرف می‌کنند اگر ظرف ده روز قیمت پیاز و گوجه بالا رفت و در ویترین طلافروشی جا گرفتند چه اتفاقی برای وضع تغذیه جامعه می افتد؟ درست است که کشاورزان آب مصرف می‌کنند اما بخش عمده‌ای از تأمین غذایی جامعه هم به دوش می‌کشند.

سازمان جهادکشاورزی و اداره آب وظایف مشخصی دارند و نگهداری و بهره برداری از سد هم قانون دارد همین قانون‌ها را اجرا کنند مشکل همه ما حل می‌شود.

هیچ تضمینی وجود ندارد که کالاهای استراتژیک که نقش تعیین کننده در امنیت غذایی کشور دارد، تحریم نشود

دبیر ستاد پیگیری، مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان فارس در این نشست خاطرنشان کرد: علاوه بر بحث معیشت کشاورزان و خانواده‌هایشان که بحث بسیار مهمی است، خودکفایی در بحث گندم هم بحث مهم دیگری است که با تولید گندم پیوندخورده است. امنیت غذایی کشور به این موضوع بستگی دارد. استان فارس سال‌ها از تولیدکنندگان اصلی گندم بوده است

علی اکبر دهقانی افزود: مشکل کمبود آب و کمبود منابع مالی را معمولاً می‌شنویم اما لازم است توجه کنیم که آمریکا بیش از 12 برابر نیاز خود گندم تولید می‌کند. چین با جمعیت بیش از یک میلیاردی که دارد حدود 1 و نیم برابر نیاز داخلی‌اش غله تولید می‌کند، کشور ژاپن که از لحاظ زمین برای کشت مشکل دارد، حدود 11 برابر قیمت جهانی هزینه می‌کند تا نیاز داخلی‌اش را خودش تولید کند و به بیرون وابسته نباشد.این‌ها تجربه کشورهای دیگر است که برخی گاهی از انها الگو می‌گیرند در این موارد هم خوب است نگاهی به این تجربه‌ها داشته باشیم.

وی هشدار داد: با توجه به سابقه تحریم‌ها هیچ تضمینی وجود ندارد که کالاهای استراتژیک که نقش تعیین کننده در امنیت غذایی کشور دارد تحریم نشود باید مواظب این قضیه بود و برای آن برنامه داشت. درصورت تحریم چه باید کرد؟ استدلال ضعیف و ناقصی است که چون آب نیست یا کمبود آب وجود دارد نباید سراغ کشاورزی رفت.

دهقانی یادآور شد: در اسناد بالا دستی هم بر بحث خودکفایی در کالاهای اساسی مثل گندم تاکید شده است، در قانون اساسی بند 13، اصل سوم صراحتاً به تأمین و خودکفایی در کشاورزی و یا بند 9 اصل چهل و سوم و همچنین در سند چشم انداز بیست ساله و سایر اسناد بالادستی هم بحث خود کفایی گندم مطرح شده است.

وی افزود: در استان‌های دیگر مسئولین مربوطه همتی برای مبارزه با حفر چاه غیر مجاز و الگوی کشت خرج کردند که نظیر آن در استان فارس دیده نمی‌شود. این ضعف‌های قانونی و کمبود منابع در آن استان‌ها هم وجود دارد اما با راهکارهای جایگزین کمبودها را جبران کردند.

ما به دنبال خودکفایی 70 درصدی در تولید گندم هستیم

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان فارس نیز تاکید کرد: در بخش کشاورزی مخصوصاً در بحث تولید گندم ما هم قبول داریم که باید به خودکفایی برسیم البته شاید منابع به ما اجازه ندهد که به خودکفایی صد در صد برسیم اما ما به دنبال خودکفایی 70 درصدی هستیم.

محمد صادقی ابراز داشت: برنامه غذایی کشور ما شدیداً وابسته به گندم است در حالی که در برخی کشورها بیشتر وابسته به سیب زمینی است. جای ابهام نیست که مملکت نیاز به گندم دارد و امنیت غذایی وابسته به تولید گندم است و خدشه‌ای نباید به آن وارد شود و تضمینی نیست که تحریمی در واردات مواد غذایی اساسی پیش نیاید جای شکر دارد که کشوربه خودکفایی در تولید برخی محصولات نزدیک شده است.

وی افزود: بحث کم آبی و خشکسالی در خیلی نقاط کشور وجود دارد اما فارس شرایط متفاوتی دارد ما حدود 20 سال در تولید گندم اول بودیم. ولی الان تحویل 1 میلیون تن گندم آرزو شده است. در استان فارس معمولاً خیلی گندم دیم تولید نمی‌شود و معمولاً وابسته به آب هستیم. ماهم مقید هستیم که اسناد بالادستی را محقق کنیم سیاست‌های طرح خودکفایی گندم از بیست سال پیش شروع شده و کماکان ادامه دارد

صداقی تصریح کرد: آنچه مسلم است ما برای کشت برنامه ریزی کردیم اما چون آب دوم به مزارع نرسید میزان گندمی که انتظار می‌رفتتولید شود، دچار مشکل شد و با خسارتی که به گندم‌ها خورد میزان پیش بینی شده محقق نمی‌شود.

لزومی ندارد که در تمام مسائل خودکفا باشیم، شخصاً بحث ایجاد امنیت غذایی را بیشتر از خودکفایی می‌پسندم!

معاون حفاظت و بهره برداري آب منطقه‌ای فارس در ادامه جلسه ابراز داشت: لزومی ندارد که در تمام مسائل خودکفا باشیم شخصاً بحث ایجاد امنیت غذایی را بیشتر از خودکفایی می‌پسندم. استان فارس 9 سال است دچار خشکسالی شدید بوده است در صورتی که قبل از آن از متوسط کشوری بیشتر بارش داشته است. اکنون متوسط بارندگی در استان 40 میلی متر کاهش داشته است

حسین صالح جهرمی با بیان اینکه 45 سال از احداث سد درود زن می‌گذرد و سالییک میلیارد متر مکعب آورد داشته اعلام کرد: این عدد امسال به زیر 200 میلیون متر مکعب رسیده و برابر با یک پنجم متوسط 45 سال گذشته شده است. طبیعی است که در این شرایط باید به این نتیجه برسیم که بقیه مصارف را کاهش دهیم تا آب را حفظ کنیم. با این شرایط مجموعه وزارت نیرو باید یک فرهنگ سازی کند که حتی مصرف آب شرب هم کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه در دوسال گذشته 20 هزار چاه مجاز استان خشک شده است،اظهار داشت: بزرگ‌ترین منبع آبی استان سد درودزن است که چندهزار هکتار کشت زیر آن در حال خشک شدن است، خشک شدن کشت‌ها دیگر فراگیر شده است دیگر خشک شدن دوهکتار و چندهکتار خبر تازه‌ای نیست یک نفر و دونفر نیستند که بشود برایشان کاری کرد خبر خشک شدن کشت‌ها دارد عادی می‌شود مثل مرگ بیمار برای پرستار و پرسنل درمانی، عادی شدن آن خوب نیست اما از عواقب ناگزیر خشکسالی چندساله است.

ما در فارس 80 دشت ممنوعه داریم

نماینده آب منطقه‌ای یادآور شد: در سال 94 بیش از هفت هزار چاه غیرمجاز خشک شد بیش از 1614 چاه غیر مجاز را پر کردیم تا آبهای زیرزمینی ذخیره شود ما در فارس در این قضیه کم نگذاشتیم.

وی گفت: غیر از کرمان هیچ استانی بالای 40 دشت ممنوعه ندارد ما در فارس 80 دشت ممنوعه داریم و در فارس ما هم از لحاظ کمیت چاه‌ها دچار مشکل شدیم و هم کیفیت آب را داریم از دست می‌دهیم.

زمین‌های اداره آب در اطراف سد، تصرف عدوانی شده است

وی درخصوص مالکیت زمین‌های اطراف سد توضیح داد: وقتی می‌خواستند سد را بسازند وزارت آب و برق آن زمان 500 هکتار زمین حومه سد را به قیمت روز از کشاورزان می‌خرد. وقتی هم می‌خواستند سرریز سد را بالا ببرند زمین‌های بیشتری با قیمت خوب از کشاورزان خریداری شد طوری که کشاورزان برای فروش زمین خود داوطلب می‌شدند.

این زمین‌ها سند سیم سربی دارد و در اختیار سازمان آب است

صالح جهرمی ادامه داد: تا هشت سال پیش که خشکسالی نبود سازمان آب زمین‌های اطراف سد را به کشاورزان اجاره می‌داد و اجاره آن را می‌گرفت که مالکیت آن تثبیت شود. اما از 7-8 سال پیش که خشکسالی رخ داد تا کنون هیچ قراردادی برای اجاره زمین‌ها بسته نشد و این زمین‌ها تصرف عدوانی شده است. ما مواضع خود را درباره این زمین‌ها در نامه‌های مکتوب به استانداری و منابع طبیعی اعلام کردیم و گفتیم اصلاً تمایلی نداریم که در این زمین‌ها کشت شود

اما چاره مردم را نمی‌کنیم که کشت نکنند به مسئولین مربوطه اعلام کردیم هر کار از دستتان برمی آید انجام دهید تا در این زمین‌ها کشت نشود

 عزم جدی با حضور همه طرفین ماجرا شکل می‌گیرد

دکتر پرویزی کارشناس مسائل کشاورزی در این جلسه با اشاره به مشکلات دریاچه آرال توضیح داد: در حوزه دریاچه آرال پنج کشور درگیر بودند و زندگی 60 میلیون نفر به آن وابسته بود. 70 درصد دریاچه آرال بخاطر کشت بیش از حد پنبه از بین رفت اما نهایتاً همه ذی نفعان دور هم نشستند و وقضیه را حل کردند علاوه بر آن تا سال 2025 برنامه ریزی کردند که دوباره دچار مشکل نشوند.

ذکر این مثال به این دلیل بود که متوجه باشیم که مسئله سد درودزن و حل آن مسئله سختی نیست اما متاسفانه عزم جدی برای حل آن وجود ندارد.

کشاورزان پایین دست و بالادست و ذی نفعان صنعت و شرب و نماینده ادارات مربوطه همه باید دور هم جمع شوند و برای حل این مسئله با حضور همه این افراد چاره اندیشی شود

این مسئله قابل حل است و نیاز به عزم جدی دارد و عزم جدی با حضور همه طرفین ماجرا شکل می‌گیرد.

به عملکرد سازمان آب انتقاد داریم/ ما خواستار تشکیل کمیته تخصصی، کارشناسی با حضور اساتید و متخصصین امر و دانشجویان پرسشگر هستیم

کاظمی نماینده کشاورزان نیز در ادامه بحث تاکید کرد: صحبت ما حق و حقوق کشاورزان حوزه رودخانه کر است و در این خصوص به عملکرد سازمان آب انتقاد داریم. وی تصریح کرد: درخصوص بحث رهاسازی آب و استدلال‌هایی که منجر شد رهاسازی دوم آب صورت نگیرد انتظار داریم روشنگری علمی و فنی بشود، ما خواستار تشکیل کمیته تخصصی، کارشناسی با حضور اساتید و متخصصین امر و دانشجویان پرسشگر هستیم تا مشخص شود که آیا توجیه فنی و صحیحی برای جلوگیری از رهاسازی آب وجود داشته، آیا آمارها و اطلاعات مربوط به سد و آب مورد تأیید هست؟ . سازمان آب استدلال کردحدود 330 میلیون مترمکعب برای پایداری سد نیاز داریم اگر آب بیش از این مقدار بود می‌توانیم رهاسازی کنیم. صحبت ما این است که سد یک حجم مرده‌ای داشته که چون 45 سال از عمر سد می‌گذرد حجم مرده با رسوب پرشده است. به رغم اینکه طبق اعلام سازمان آب یک سوم سد را رسوب گرفته تغییری در حجم آب لازم برای پایداری سد رخ نداده است؟ تعریف دقیق پایداری سد چیست و چقدر آب برای آن لازم است؟

وی ادامه داد: دومین دلیلی که باعث شد رهاسازی دوم آب صورت نگیرد کیفیت آب شرب بود. گفتند اگر حجم آب پشت سد از یک میزانی کمتر بشود روی کیفیت و بوی آب شرب تأثیر دارد. سؤال ما این است: دلیل بوی آب و افت کیفیت آن چیست؟ دلیل آن به کشت‌های پشت سد برنمی گردد؟ تصفیه خانه‌ها چه نقشی در اصلاح این قضیه دارند؟

کاظمی با ابراز گله مندی ازاینکه در زمین‌های متعلق به سازمان آب، چاه‌های غیرمجاز زیادی حفر شده است، گفت: سازمان آب می‌گوید زمین‌های ما تصرف عدوانی شده و ما بی اطلاع هستیم چرا که مردم خودشان چاه زدند و کشت می‌کنند. اما سؤال اینجاست مگر می‌شود همینطوری در زمین خودت چاه غیرمجاز بزنی و نظارتی نباشد و کسی متوجه نشود؟ وقتی در زمین خود نمی‌توانی این کار رابکنی چطور در زمین اداره آب می‌شود چاه غیرمجاز زد و از همه پنهان کرد؟

چرا لایه روبی رودخانه انجام نشده و تاوان آن را کشاورزان حوزه رودخانه کر باید بدهند؟

کانال کشی‌هایی که انجام شده به سد فشار می‌آورد تاوان این راهم کشاورزان حوزه سد باید پس بدهند.

این مشکلات قطعاً در کوچ روستاییان و اشتغال آنها و بحث محیط زیست و ... تأثیر دارد

ما استقبال می‌کنیم که یک تیم تشکیل شود و درخصوص قضیه پایداری سد و میزان آب لازم تحقیق کند

صالح جهرمی در پاسخ به اظهارات کشاورزان گفت:28 درصد آب شرب شیراز از سد درودزن تأمین می‌شود واین آب با آب چاه‌ها در مخزن مخلوط می‌شود اینگونه نیست که یک بخش از شهر آب چاه باشد و بخشی دیگر آب سد توزیع شود. مرودشت هم تا دوسال پیش 70 درصد آب شرب اش از طریق چاه‌ها و 30 درصد از طریق سد درودزن تأمین می‌شد اما الان که چاه‌ها وضعشان خراب است و خیلی از آنها خشک شده است حدود 70 تا 75 درصد آب شرب مرودشت از سد درودزن تأمین می‌شود.

وی اعلام کرد: در مجموع 48 تا 50 میلیون متر مکعب برای مصرف آب شرب سالانهشیراز و مرودشت نیاز داریم. ما یک تصفیه خانه در کوه سبز داریم که فقط آلودگی میکروبی و کدورت آب را می‌گیرد و کاری به رنگ و طعم و بوی آب ندارد.

خدا شاهد است، من هم نگران گندم‌هایی هستم که در حال نابود شدن است من درد را لمس می‌کنم اما نمی‌شود ریسک کرد سد خاکی است هسته آن رس است رس باید در برابر آب قرار گیرد که شکسته نشود. سد به عنوان سرمایه ملی بزرگتر از این است که بخواهیم ریسک کنیم.

وی در خصوص تشکیل کمیته تحقیق هم ابراز داشت: دانشگاه شیراز مهد علم است ما استقبال می‌کنیم که یک تیم تشکیل شود ودرخصوص قضیه پایداری سد و میزان آب لازم تحقیق کند. البته استانداری هم قول داده طی جلسات منظمی مسائل کمبود آب و کشت و ... بررسی شود تا چندماه دیگر که به فصل کشت برسیم دوباره با این مشکلات مواجه نشویم.

اگر ثابت شد سازمان آب در کل استان به ویژه بالا دست سد درودزن و کامفیروز برای کشت زمین چاه زده است، من سازمان آب منطقه را ترک می‌کنم و از استان می‌روم

استان ما مبنای آن براساس کشاورزی است 6 درصد از چاه‌های غیرمجاز کشور در فارس وجود دارد.

حدود 700 یا 800 چاه غیرمجاز فقط در منطقه کامفیروز وجود دارد

وی گفت: تاپایان سال 92، 22 هزار و 250 چاه غیر مجاز در فارس وجود داشته الان تعداد چاه‌های غیر مجاز به 19 هزار و 500 رسیده است بقیه را پر کردیم.

صالح جهرمی با اشاره به اینکه دغدغه سازمان آب منطقه‌ای در دوسال اخیر آب شرب مردم است تصریح کرد: اگر سازمان آب چاه می زند برای تأمین آب شرب است.اگر ثابت شد سازمان آب در کل استان به ویژه بالا دست سد درود زن وکامفیروز برای کشت زمین چاه زده است من سازمان آب منطقه را ترک می‌کنم و از استان می‌روم. شاید کسانی که در زمین‌های اداره آب تصرف عدوانیکردند چاه غیرمجاز حفر کرده باشند اما این ربطی به سازمان آب ندارد.

وی ادامه داد: البته من عدد دقیقی از چاه‌های غیرمجاز حفر شده در زمین‌های سازمان آب ندارم. ما چندین بار ممنوعیت کشت در زمین‌های اداره آب در حوزه سد را دنبال کردیم اما این موضوع دوبار از دستور کار شورای تأمین مرودشت خارج شد. بنده هر کاری کردم نتوانستم این جلسه را برای مرودشتتشکیل دهم

مشکل ما شورای تأمین است که تشکیل جلسه دهد و مصوب کند تا ما پیگیری کنیم

جبران خسارت وارده به کشاورزان به عهده کیست؟

علی اکبر دهقانی، نماینده دانشجویان در ادامه به اهمیت بحث معیشت مردم اشاره کرد و گفت: در کوتاه مدت این سؤال مطرح است که استانداری برای جبران آسیب‌های وارد شده به کشاورزان چه برنامه‌ای دارد و در بلند مدت این موضوع مطرح است که نمی‌شود فقط گفت کشت نکنید، پیشنهاد جایگزین کسانی که می گویند کشت نکنید چیست؟ نقش جهادکشاورزی در این مسئله چیست؟ وی ادامه داد: سؤال دیگر اینکه چرا فقط به آب مورد نیاز برای کشاورزی فشار می‌آوریم؟ چرا منابع دیگری برای تأمین آب شرب دنبال نمی‌کنیم؟ هدف از احداث سد درودزن مصارف کشاورزی بوده است.

در بخش توزیع آب هم مباحث زیادی وجود دارد و هدر رفت های زیادی داریم که می‌شود آن را کاهش داد. باید دید سیستم توزیع آب را با توجه به کمبود آب چطور می‌توان اصلاح کرد؟

ارائه خدمات جهاد کشاورزی به کشاورزان منوط به تخصیص اعتبار است

صادقی در این خصوص پاسخ داد: جهادکشاورزی با توجه به شرایط کمبود آب در استان پیشنهادهای جایگزین به کشاورزان ارائه می‌دهد و حمایت‌هایی مختص کشت‌های جایگزین مثل گلرنگ و کلزا دارد در بحث آموزش و تجهیز ادوات کشاورزی هم وظایفی دارد البته اینها منوط به تخصیص اعتبار است و چون ما کمتر از 5 درصد تخصیص اعتبارات داشتیم واقعاً دست ما بسته استبیمه هم توسط بانک کشاورزی انجام می‌شود و درحیطه سازمان جهاد کشاورزی نیست.

جهاد کشاورزی در بالادست سد درود زن بحث محدودیت و گاها ممنوعیت کشت برنج را مطرح کرده است و مکتوب هم شده است. وزارت جهاد کشاورزی سه استان مازندران و گیلان و گلستانرا برای کشت برنج مناسب دیده و به ما هم پیشنهاد داده کشت برنج در استان را در یک برنامه 5 ساله حذف کنیم.

ایراد این کار این است که برای سؤال «اگر برنج نکاریم پس چه بکاریم؟» جوابی نداریم. چون پیشنهادهای جایگزین ما به اندازه برنج صرفه اقتصادی ندارد

چطور سازمان آب که صاحب زمین است، از پس متصرفان برنمی‌آید؟

پس از جمع بندی مباحث میهمانان مدعو بخش پرسش و پاسخ بین کشاورزان و دانشجویان و مسئولین آغاز شد. شکوهی به عنوان یکی از کشاورزان آسیب دیده گله کرد که کشت‌های غیر مجاز در بالادست سد درود زن بلای جان مناطقی مثل رامجرد و کربال و بقیه روستاهای پایین دست سد شده است و سازمان آب هم حمایت می‌کند. متاسفانه نمایند گان برخی مناطق و مسئولان برخی ادارات از انها حمایت کردند که انها قوت گرفتند.

با این نوع فعالیت در بالادست سد و چشم پوشی سازمان آب آبی گیر کربال نمی‌آید. وی افزود 4 سال است گندم ما خراب می‌شود اما در بالا دست سد درودزن، گندم می‌کارند گندم هم که تمام شد شلتوک می‌کارند. از طریق پمپاژ از رودخانه آب می‌کشند اما کسی جرات ندارد حتی یک موتورشان را هم جمع کند!

اگر سازمان آب راست می‌گوید و عوایدی از کشت در زمین‌هایش ندارد و زمین‌هایش در تصرف عدوانی است آیا نمی‌تواند شکایت کند و جلوی آنها را بگیرد؟ چرا که این کشت در زمین‌های تصرف شده کیفیت آب را هم کاهش می‌دهد. چطور سازمان آب که صاحب زمین است از پس متصرفان برنمی آید؟ چرا اجازه می‌دهند در زمین‌هایشان کشت شود و به بقیه ظلم شود.

چه کسی می‌تواند این موضوع را از دستور کار شورای تأمین مرودشت خارج کند؟

پس از صحبت‌های این کشاورز زحمتکش صالح جهرمی اذعان داشت که من 98 درصد حرفهای این کشاورز را قبول دارم

اما یکی از کشاورزان جوان ومالباخته با اعتراض گفت: نمی‌شود که همه چیز را قبول داشته باشید و کاری نکنید فقط بگویید قبول دارم. مگر می‌شود کسی تصادف کند به فردی خسارت بزند، فردی را بکشد و فقط بگوید من قبول دارم مقصر هستم؟ هرکس ذره‌ای وجدان داشته باشد با دیدن وضعیت امروز کشاورزان باید عذاب وجدان بگیرد.

الان که ما این همه خسارت دیدیم وقت این حرفهاست؟ همان زمان که تا پای جلسه رفتید و شورای تأمین کنسل شد و این موضوع از دستورکار خارج شد نمی‌توانستید فکری برای این مشکلات بکنید که خسارت تا این حد نرسد؟ چه کسی می‌تواند این موضوع را از دستور کار شورای تأمین مرودشت خارج کند؟

الان هم گندم‌ها نابود شده هم معیشت ما دچار آسیب جدی شده هم ضرر زیادی به کشور در زمینه تولید گندم وارد شده است

کشت‌های جایگزین پیشنهادی جهاد کشاورزی برای تأمین معاش کشاورزان کافی نیست

صادقی هم ابراز داشت: ما هم قبول داریم که از صدر تا ذیل رودخانه باید به صورت برابر از آب استفاده کنند این خواسته به حقی است. بحث تعادل بخشی هم اخیراً مطرح شده اولین جلسه آن در استان فارس هم تازگی برگزار کردیم

بدون تعارف باید بگویم کشت‌هایی که ما به عنوان جایگزین مطرح می‌کنیم و نیاز به آب کمتری دارد برای تأمین معاش کشاورزان کافی نیست باید به کشاورزان کمک کرد تا معاش آن‌ها تأمین شود و به کشت‌هایی که آب کمتری لازم دارد، رضایت دهند.

آب نیست یا مدیریت آب نیست؟

سجاد طاهری از دانشجویان حاضر در جلسه نیز با تاکید بر اینکه خشکسالی مسئله ده سال اخیر است مسئله دیروز و امروز نیست گفت: انتظار می‌رود مسئولین پاسخ دهند که عملاً در این ده سال چه کردند که وضع به اینجا نرسد؟ خسارت کشاورزان آنی است در هرثانیه که بحث می‌کنیم چندهکتار از مزارع نابود می‌شود معیشت خانواده آنها در حال نابودی است جای تأسف است که در قبال این خسارت‌ها هیچ عکس العملی درخوری از مسئولین دیده نمی‌شود.. الان باید یک دستور کار سریع برای رسیدگی به وضعیت این قشروجود داشته باشد علاوه بر آن ایده مسئولین ذی ربط برای سالهای بعد چیست که دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم؟

وی تصریح کرد: مشکل این است که آب نیست یا مدیریت آب نیست؟ اگر امنیت غذایی باید تأمین شود بحث امحا و نابودی محصولاتی مانند سیب زمینی را چرا شاهد بودیم؟

در قبال فریادهای کشاورزان جامعه نباید شاهد بی تفاوتی مسئولین باشد لا اقل بی قراری مسئولین هم باید مشاهده شود این بی تفاوتی‌ها به جمهوری اسلامی ضربه می زند.

عزم کافی در همه دستگاه‌ها برای اینکه جلوی این اتفاقات گرفته شود، وجود ندارد

صالح جهرمی پاسخ داد: کاش با مشکلات اداری آشنا بودید. در حوزه‌های اجرایی اینطور نیست که الان من اراده بر هر کاری کردم همان کار انجام شود. به عناون مثال ما می‌خواستیم یک خندقی حفر کنیم که اراضی سازمانی و ملک مردم مشخص شود برنامه ریزی و تأمین بودجه آن هم انجام شد. سه روز کار انجام دادیم ناگهان ریختند رانندگان را کتک زدند وشیشهبیل مکانیکی‌ها را شکستند و کار تعطیل شد! این خیلی دردآور است که ما در بالادست سد درودزن نمی‌توانیم زمین خود را مساحی کنیم.

دولت باید مقتدر باشد و ما همه همین را می‌خواهیم اما بعضاً مماشات می‌کنیم.

بیشتر مسائلی که شما را دلخور کرده است به این خاطر است که قسمت‌هایی که دست ما نیست را فراموش می‌کنید.

من که معاون برنامه ریزی رییس جمهور نیستم بعضی از کارها در حد توان ما نیست.

من نمی‌گویم نمی‌شود جلوی متخلفان را گرفت اتفاقاً به بهترین شکل می‌شود جلوی آنها را گرفت اما عزم جدی و همگانی لازم دارد.

عزم کافی در همه دستگاه هابرای اینکه جلوی این اتفاقات گرفته شود وجود ندارد

همه دستگاه‌های سیاسی و انتظامی و امنیتی و آب و جهاد کشاورزی باید دخیل باشند. اگر یکی از اینها پای کار نباشد کار می‌لنگد و به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. به عنوان مثال دستگاه‌های پمپاژی که ما در کامفیروز توقیف کردیم، مقام قضایی دستور داد آزاد شود و حتی مأمور ما که این دستگاه‌ها را توقیف کرده بود جلب شد.

هیچ کس در خصوص مسائل بالا دست سد درود زن بیشتر از ما پای کار نیست مشکل اینجاست که بقیه پای کار نیامدند.

ذر رسانه‌ها یک طرفه به قاضی می‌روید و راضی برمی گردید

یزدان پناه یکی از کشاورزان نیز بیان داشت: مسئول خشکسالی و بحران اخیر سازمان آب و مدیریت آن است آیا بندهایی که روی رود کر زدیدو خواستید ابش را بفروشید و دریاچه را خشک کردید عامل خشکسالی نبود؟ شما رسانه در دسترس خود دارید و در رسانه‌ها یک طرفه به قاضی می‌روید و راضی برمی گردید و ما را قلدر می‌خوانید. قلدر شما هستید که آب را به ما ندادید و باعث ضرر و خسارت شدید نه ما.چرا رییس سازمان جهاد کشاورزی در جلسه استانداری کوچکترین دفاعی از زحمات کشاورزان نکرد؟

صالح جهرمی پاسخ داد: کشت نسبت به سال‌های گذشته چند برابر شده و میزان آب به یک پنجم میزان قبلی کاهش پیدا کرده خب طبیعی است که چنین وضعیتی پیش می آیدبرای رها سازی اول آب هم تنها مخالف جلسه سازمان آب منطقه‌ای بود. البته الان اذعان دارم که آن موقع باید آب را رهاسازی می‌کردیم. بندهایی که روی رودخانه زدیم از نظر ما عامل خشک شدن دریاچه بختگان نبوده است. دریاچه نه سال است که آورد لازم را نداشته است و کشاورزان دو برابر ظرفیت کشت کردند و باعث خشکی دریاچه شد. بهتر است تقصیرها را گردن هم نیانداریم.

آب سیاسی شده است

مهندس منصوری از دیگر حاضرین جلسه نیز گفت: رییس جهاد کشاورزی در میزگرد صدا و سیما حضور داشت اما حاضر نشد بگوید رها سازی آب زندگی کشاورزان را نجات می‌دهد

شما توجیه می‌کنید که ابزار قانونی نداریم که جلوی کشت برج در بالادست سد درودزن را بگیریم، چطور ابزار قانونی داشتید که جلوی رهاسازی آب را بگیرید؟

شدیدترین بحران آب طبق امار در سال 87 بوده اما با دستور رئیس‌جمهور آب به کشاورزان دادند و تولید رها نشد.

استاندار در همین قضیه می‌توانست آب را با مسئولیت خودش باز کند و هکتارها گندم را نجات دهد هرکس دیگری به جای این استادار فعلی بود این کار را می‌کرد. من فعال سیاسی اجتماعی اصلاح طلب هستمو تاکید می‌کنم که آب سیاسی شده است

اینکه شورای تأمین تشکیل نشده با مورد از دستور کارش خارج شده مسئله دستگاه‌های اجرایی است چه ربطی به کشاورز دارد که باید تاوان آن را هم بدهد؟

جریان آب سیاسی شده و دخالت‌های نمایندگان مرودشت و ضعف مدیریتی عامل اصلی ایجاد این مشکلات است

بخدا قسم نفرین مردم کربال پشت سرشماست

مردم نادان نیستند شما با 25 میلیون متر مکعب آب می‌توانستید کشت و معیشت مردم را نجات دهید

صالح جهرمی در پاسخ به این فعال اجتماعی تصریح کرد: تصمیمات در خصوص رهاسازی وعدم رها سازی آب درود زن در کارگروهی در استانداری گرفته می‌شود من تنها تصمیم گیرنده نیستم که نفرین پشت سرم باشد من برای همه نفرین کنندگان دعا می‌کنم که وضعشان بهبود پیدا کند و مشکلاتشان حل شود.

اولویت توزیع آب طبق قانون شرب، محیط زیست، صنعت و کشاورزی است من که این ابها را در خانه پدرم نگه نمی‌دارم. توزیع آب ما بی سابقه بوده است.

درست است که سددرود زن ابتدا برای مصارف آب کشاورزی زده شد اما الان با توجه به کمبود آب شرب اهداف آن تغییر کرده است

وقتی خدا نظرش نبوده با باران رحمتش کمک کند نباید مدام دنبال پیدا کردن مقصر باشیم باید کمی هم انتقاد پذیر بود.

نظرات بینندگان