کد خبر: ۹۱۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۲۱ تير ۱۳۹۵
کارشناس ارشد علوم تربیتی در گفتگو با شیرازه مطرح کرد:

«عفاف و حیا» با حجاب ترکیه ای جمع نمی شود/دفاع بد از حجاب، عاملی برای تخریب/برخی بازیگران سینما با نوع حجابشان دورویی را منتقل می کنند

رعایت عفاف و حجاب فردی برای مردان و البته بیشتر برای زنان از موضوعاتی است که علاوه بر مبنای دینی در فرهنگ ایرانی نیز برآن تاکید شده اما عوامل فردی و اجتماعی بسیاری در تضعیف و کمرنگ شدن آن دخیل هستند که شناخت اینها در حل معضل بد حجابی موثر است.
به گزارش شیرازه؛ انسان به عنوان موجودی شناخته می شود که از درون دارای تمایلات و گرایش هایی است. هر شخص به صورت فطری میل به زیبایی،فضیلت خواهی، حقیقت جویی، خداخواهی دارد اما محیط پیرامونی در ارائه تعریف درست ، فراهم کردن شرایط و راهبری فرد نیز نقش موثری دارد.

فرزندان هرجامعه ای در ارتباط با نهادهای مختلف آموزشی که هرکدام بار فرهنگی خاص خودش را دارد قرار می گیرند؛ از خانواده که مهمترین نهاد است تا آموزش و پرورش، رسانه های دیداری و شنیداری، محیط های عمومی و حتی روحانیون و تصمیمات مسئولین جامعه، درواقع شخصیت هرفرد مستقل از دیگران نیست.

رعایت عفاف و حجاب فردی برای مردان و البته بیشتر برای زنان از موضوعاتی است که علاوه بر مبنای دینی در فرهنگ ایرانی نیز برآن تاکید شده اما عوامل فردی و اجتماعی بسیاری در تضعیف و کمرنگ شدن آن دخیل هستند که شناخت اینها در حل معضل بد حجابی موثر است.

شیرازه دراین باره به گفت وگو با صدیقه کریمی کارشناس ارشد علوم تربیتی و فعال فرهنگی شیراز پرداخت.

کریمی با بیان اینکه تربیت خانوادگی و محیطی که فرد در آن بزرگ میشود در فهم او از عفاف و حجاب و رعایت کردن آن مهم است اظهار داشت: متاسفانه درحال حاضر وقتی کودکی چشم باز می کند تا مراحل رشد و بزرگ سالی با نوعی از پوشش مواجه می شود که کم کم برایش عادی شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر 10 سال پیش یک خانم مانتو کوتاه می پوشید برای همه عجیب به نظر می رسید اما حالا با بلوز و شلوار هم در جامعه حاضر شوند خیلی تعجب برانگیز نیست ادامه داد: از یک سنی به بعد دیگر خانواده برای فرزند الگو نیست و همسالان، معلم، هنرپیشه و... شخصیت هایی هستند که تحت تاثیر آنها قرار می گیرد و در واقع جامعه است که به او می گوید؛ کدام پوشش را انتخاب کند.

کریمی افزود: در تلوزیون ما یک خانم هنر پیشه با پوشش کامل حضور پیدا می کند اما در سینما و جامعه به نوعی دیگر ظاهر می شود و به من مخاطب دورویی و نقاب زدن را می آموزد، اینکه موقعیتی رفتار کنم. از طرفی دیگر مثلا برنامه میگذارند و درمورد عفاف و حجاب صحبت می کنند اما برای تبلیغات تلوزیونی و حتی فروش کالاهای خارجی از خانم هایی زیبا و آرایش کرده استفاده می شود.

این کارشناس ارشد علوم تربیتی خاطر نشان کرد: فضا به گونه ای فراهم شده که من و شما هم اگر بخواهیم یک مانتو از بازار تهیه کنیم مانتو مناسب پیدا نمی کنیم؛ عمده لباس های موجود در پاساژها و مغازه ها به صورت قاچاق وارد کشور می شوند و گویا هیچ مسئولی پاسخگو نیست فقط در هفته عفاف و حجاب برخی ها به تکاپو می افتند اما پای اقدام و عملش که میرسد فراموش می کنند.

به گفته وی در امر طراحی، تولید، عرضه، فروش و نظارت لباس های مناسب علاوه بر ضعف مدیریتی، پراکندگی تعریف وظایف هم داریم که اگر همه ی ارگان های متولی هماهنگ باهم کار کنند وضعیت بهتر می شود.

این فعال فرهنگی خاطر نشان کرد: دفاع بد از حجاب، خود عاملی برای تخریب آن است. بیانیه دادن، تجمع کردن و کارهایی از این دست تنهاراه حل نیست و بایستی علت ها را هم دید و برای آن چاره اندیشی کرد.

کریمی درمورد کم توجهی به عفاف و حیا و تاکیدصرف بر پوشانده شدن گفت: برخی خانم ها و دختران جوان را می بینیم که چادر می پوشند اما صورت بسیار آرایش کرده ای دارند و به نوعی مروج حجاب ترکیه ای هستند که موهایش پوشیده است اما لباس آستین کوتاه یا بدن نما می پوشد، من یکبار دیدم جلوی مغازه ای نوشته شوده بود؛ چادر ملی اندامی رسید.

این کارشناس ارشد علوم تربیتی تاکید کرد: هر شخصیت سالمی دلش می خواهد که مورد توجه باشد اما برخی ها مسیر را اشتباه می روند و باید از سنین نوجوانی و حتی آرام آرام از دوران کودکی ، دختران را با موضوع حجاب آشنا کرد.

نظرات بینندگان